Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er tidsbegrenset ufør, og far er selvstendig næringsdrivende. Vi er ikke samboere/gift.

Hvilke krav har jeg og hvilke krav har far?

Hva kan jeg forvente av fødselspenger/stønader/trygd?

Har far krav på pappaperm når vi ikke bor sammen? (vi bor praktisk sammen, men har foreløpig hvert vårt sted som vi betaler for).

Vi har snakket om å flytte sammen, men er usikre på hvordan det blir ift stønader nå som jeg er blitt gravid...

Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138377484-tidbegrenset-uf%C3%B8r-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere er kjærester er det det samme om dere bor sammen eller hver for dere. Du får ikke noen stønader som alenemor.

Siden du er ufør har du rett på engangsstønaden og uføretrygden din(kanskje ekstra forsørgertilegg) + barnetrygden.

Siden du ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden har ikke far krav på fedrekvoten på 6 uker, men du kan få den overført til deg.

Dersom dere ikke har samme adresse har du krav på stønader som enslig forsørger, om dere har status som kjærester eller ikke har ikke noe å si. Du før evt bidrag etter hvor mye barnet er hos faren.

Uførepensjonen din vil jo løpe så lenge du har vedtak.

Far får ikke seks uker så lenge du ikke har opptjeningstid og hensikten med at de evt skulle bli overført til deg blir jo borte så lenge du har TU.

Barnetillegget på Tu er behovsprøvd så om du får det avhenger av hvor høy trygden din er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...