Gå til innhold

Hjelp. Er så usikker. perm eller ikke perm?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vil hjelpe meg litt? Er sånn i tvil på hva jeg skal gjøre...

Er student og har termin i begynnelsen av november. Studerer en bachelor på universitet.

Egentlig skulle jeg vært ferdig med 1.året nå til våren som var, men pga ekstrem kvalme ble jeg sykemeldt fra eksamener. Så det vil jo si at jeg allerede er ett semester (30 studiepoeng) forsinket allerede.

Lurer sånn på om jeg skal ta permisjon eller ikke...............

Jeg snakket med en studieveileder tidligere i sommer meg jeg syns hun var utrolig dårlig til å forklare og gi råd. Ble bare helt forvirret. Men slik jeg forstod det på henne så anbefalte hun meg å ikke ta permisjon. Hun mente at det kunne gå fint å lese og studere samtidig som man hadde baby. Men uansett.... eksamenene i desember kan jeg da ikke få tatt, da jeg føder i begynnelsen av november? Eller ....? Usikker jeg.

Sånn jeg ser det så ville det enkleste egentlig være å ta permisjon fra 3 uker før termin også frem til neste høst igjen, altså august 2009.

Men samtidig så hadde det jo vært deilig å få unna eksamener også. Har lite obligatorisk oppmøte, egentlig ingeting.... Men samtidig så føler jeg jo at man bør dukke opp på forelesning for å lære noe...og da må jo eventuelt baby være med....og det er jeg ikke keen på i det hele tatt. Men man kan jo lese på egenhånd også såklart.

Har egentlig mest lyst å ta permisjon når jeg tross alt har muligheten til det. Men det som stopper meg er at jeg allerede er forsinket ett semester..... + at jeg føler kanskje og at jeg hadde klart å få unna dette året selvom jeg får baby bare jeg har displin nok.

Uansett behøver jeg jo ikke ta et helt års permisjon. Men kanskje jeg kunne tatt perm fra 3 uker før termin også begynt på an igjen i januar.

Jeg syns dette er utrolig vanskelig, og føler ikke at jeg fikk noe hjelp av veilederen.....

Hva har dere gjort dere i samme situasjon? Ellers noen som har meninger?

Takk.

Fortsetter under...

Hei!

skjønner godt at du er usikker.

Jeg finn en gutt i desember i fjor mens jeg gikk siste året på bachelorutdanningen min. Jeg bestemte meg for ikke å ta permisjon, det har ingenting å si for lånekassen om du tar permisjon eller ikke. lånekassen godtar et års utsettelse pga fødsel. jeg hadde tre eksamener i desember som jeg ikke fikk tatt (skal ta de i år), hele vårsemesteret med hovedoppgave og det hele tok jeg.

Vi hadde heller ikke noe obligatorisk oppmøte, og hadde minstemann med på skolen i hele januar og februar. det gikk veldig greit, han var klassens midtpunkt og gikk på rundgang. (nå var vi vel og merke ikke mer en max 30 stk i klassen da, men vet ikke om det har noe å si). hadde 2 eksamener i februar, hvor jeg hadde ordnet med barnevakt som satt på et grupperom ikke langt unna, og fikk 30 min ekstratid på eksamen for å amme. Veldig greit=)

Etter februar begynte vi med hovedoppgaven, da hadde vi eget grupperom hvor vi jobbet med oppgaven. satt også en del hjemme å jobbet.

Er veldig glad nå for at jeg valgte å ikke ta permisjon ettersom jeg da hadde muligheten til å ta eksamenene. Men i eksamenstiden og innspurten på hovedoppgaven følte jeg at minstemann fikk litt lite oppmerksomhet.

Håper dette var litt til hjelp=)

Jeg velger også samme løsning.

I tillegg har jeg også mistet eksamensperioden i vår pga ekstrem svangerskapskvalme. Termin er beregnet til begynnelsen av desember, noe som gjør at jeg mister de fleste eksamene. Jeg er litt tvilende om jeg evt klarer å ta eksamen evt to uker etter fødselen, eller rett før.

Jeg kommer til å studere som normalt så lenge jeg klarer. De eksamene som jeg ikke får tatt i desember vil jeg konte til våren. I vårsemesteret kommer jeg til å melde meg opp til eksamener slik at jeg får minst 75% studiebelastning (slik at far får rett til fødselspenger fra NAV). Jeg er usikker på om jeg kommer til å ta noen av disse eksamene til våren, det kommer an på babyen. Kanskje tar jeg en av dem sammen med konteeksamene, de jeg ikke tar til vanlig tid vil jeg konte i august.

Neste høst melder jeg meg opp til vanlig studie igjen med planer om å ta eksamener i 75% av full studiebelastning.

Denne planen har jo en del fallgruber og er også avhengig av at far tar ut delvis permisjon slik at han er hjemme 2 dager i uken og også kan avlaste meg ekstra i eksamensperioder. Men jeg har hørt andre som sier at det går veldig greit å lese når babyen sover litt.

Høres innviklet ut ja. Nå vet jeg verken hva du studerer eller hvor. Men det er flere faktorer som spiller inn her.

Det at studieveilederen mener det går greit å studere med en liten baby ville jeg ha tatt med en klype salt. Er du heldig å får en baby som sover relativt godt på natta slik at du er utkvilt på morgenen har du kommet langt, om ikke du har planer om at pappa'n skal opp på natta og gi flaske. Om babyen sover lengre perioder på dagen får du også gjort litt (min sov ca 1/2 i slengen, og fikk naturligvis ikke gjort så mye da), ellers blir du som jeg var, helt avhengig av hjelp fra pappa'n og besteforeldre for å gjøre nødvendig skolearbeid. Men nå skal jeg ikke demotivere deg helt heller, vet om folk som har klart 30stp på et semester , så for all del det er mulig!

Ang. det å ta med barnet på forelesning. For enkelte fungerer det helt greit, for andre ikke.. Du må nesten prøve før du vet om du blir så distrahert at du ikke får med deg noe, eller om det går bra.

Du sier ingen ting om pappaens ønske/ mulighet til å ta større deler av permisjonen. Her har du flere muligheter. Som allerede nevnt kan tidskonto være en gunstig løsning, da er han hjemme noen dager slik at du får konsentrert deg om studiene (med tidskonto faller ikke fødselsstipendet bort slik det vil om han tar permisjon feks hele våren imens du studerer.

Når det gjelder denne høsten, er det mulig at du får en avtale om muntlig eksamen i feks ett eller to fag før fødselen? Vet ikke hvor vanlig dette er, men har hørt om professorer som er såpass imøtekommende at dette har latt seg gjennomføre (iallefall om du ikke må ha ekstern sensor). Ville iallefall sjekket om du på noen måte kunne fått tatt eksamen på forhånd. Ellers må du vel studere så lenge du kan og så ta konten (om mulig) eller ta eksamen i mai/juni. Som du forstår er det mange måter og løse dette på, men jeg ville uansett tatt en prat med faglærerne og se om og hvordan de kan hjelpe deg med tanke på eksamen.

Hvorvidt du skal følge normalt studieløp til våren, vil jeg råde deg til å se det litt ann. Da jeg søkte om permisjon fra mitt studieprogram ba jeg om forbehold slik at jeg evt kunne ta en eksamen eller to om jeg så at dette lot seg gjøre. Dette var OK for instituttet. Kanskje du kan gjøre det samme, da kan du studere litt om du vil/orker eller ha perm og du vet at du uansett får permisjonspenger fra lånekassen.

Ang det at du allesede er et semester forsinket behøver ikke ha noe å si. Du kan være 1 år forsinket før det har noe å si, og dette inkluderer ikke om du tar 1år perm. (Iallefall slik jeg har forstått det, sjekk evt med lånekassen) Om du velger å ta eksamener eller ei under permisjonen har ikke noe å si, i bestefall klarer du å komme a jour med ant stp du har fått støtte for tidligere.

Huff, dette ble litt langt og surrete. Håper du iallefall fikk noe ut av det. Uansett: Lykke til!

Jeg ville tatt permisjon ett år jeg:-) Og tatt opp igjen studiene hvor du slapp dem (3 uker før fødsel- ett år senere). Det regnes ikke som samme forsinkelse under permisjon, som om hvis du skulle stryke på eksamener. Det tror jeg går veldig fint!

Tenk så deilig å kunne få være hjemme sammen med babyen det året du har muligheten til det! All honør til dem som studerer med liten baby. Det hadde ikke jeg orket;-) Man må dessuten tenke med hjertet noen ganger også. Skolen er der neste år også den. Da er den lille ett år. Tida går altfor fort uansett:-( Du taper ikke på det økonomisk.

Du kan jo også feks betale semesteravgift for våren -09 og ta opp igjen de eksamene du måtte utsette våren -08:-) Hvis du ønsker dette selv. Ingen krav fra lånekassens side, men for din egen del tenkte jeg. Da vil du jo begynne på lik linje som de andre i klassen din fra høsten -09. Bare en ide:-) Kanskje det også er enklere å lese på stoffet du har litt friskt i minne?

Annonse

Jeg kommer til å ta perm tre uker før termin, å terminen min er i november..

Da har jeg vel perm i ett år før jeg må bynne atte, å da fortsetter jeg bare der jeg slapp..

Grunnen er at jeg vil være me babyen det første leve året ^^

Vil ikke gå glipp av så mye.. Føler jeg svikter om jeg gjør noe annet jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...