Gå til innhold

Barneleddgikt.. noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har barn med barneleddgikt eller annen type artritt?? Snuppa vår har hatt hevelse i to ledd, og vi håper at det blir med det! Lurer på om det er noen i samme situasjon som oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg syns det er så trist å lese om barn med gikt her på 1-2 år det er jammen tidlig.

Den eneste erfaringen jeg har med dette er at hevelse i to ledd kan bli med det som du håper og jeg vet også at det er mange som ikke blir særlig plaget. Det er jo selvfølgelig de som ikke er så heldige

Har dere vært hos spesialist? Det tar ofte lang tid å få en diagnose.

Skrevet

Hedda hadde hevelse i høre ankel-ledd. Den oppstpd da ho var 13 måneder, og stod i nesten 4 måneder. Ho fikk kombinasjon av ibux og paracet, (750mg ibux og 650 mg paracet). Heldigvis forsvant hevelsen helt plutselig, og diagnosen ble satt til Reaktiv Artritt. For en lettelse!

Det var en vond tid da ho var dårlig. Hadde mye vondt og var veldig stiv. I perioder valgte ho å krabbe eller gå på kne istedenfor å gå. Vi badet hver morgen, og tøyde og bøyde ved alle måltider. I tillegg fikk ho fysioterpi ukentlig.

Men som sagt; Nå er ho helt frisk! Skrekken sitter godt i hos meg og pappan, ser vi at ho halter litt eller klager på vondt får vi nesten panikk. Men nå har ho gått over 1 måned uten noe smertestillende, og ho er fortsatt helt fin!

Har Selma fått en diagnose? Regner med dere har vært til utredning på riksen, for det er jo en stund siden du skrev at ho var blitt dårlig?

Jeg håper inderlig at Selma også blir bra igjen, det er så fryktelig vondt når de små gullungene våre har så vondt!

Jeg leste veldig mye om leddgikt på nettet da Hedda ble utredet, dermed kunne jeg stille legene mange relevante spørsmål. Det føltes bra for oss, for det er jo så vanskelig å vite hva en skal spørre om. I starten sa de bare at prøvene var fine, men da jeg begynte å spørre om de hadde testet henne for det ene og det andre fikk vi mye klarere og grundigere svar. Dere må bare mase og spørre og grave, slik at dere får mest mulig informasjon, det føles mye tryggere!

Håper du vil si litt om hvordan det går, jeg har tenkt på dere!

Skrevet

Selma har gått på antibiotika i to uker intravenøst. Da lå vi inne på ullevål. De trodde et var osteomylitt, en betennelse i knokkelen i ankelen. Men så mente de at den ortopeden som hadde stilt diagnose hadde stilt feil diagnose... Videre gikk hun på antibiotika mixtur i nesten en uke, fikk plutselig masse elveblest så legene på riksen sa at vi burde slutte med den... Mens vi lå inne¨på ullevål begynte de å snakke om barneleddgikt....

Hun ble lagt i narkose to ganger på ullevål.. en gang for mr og en gang for å ta prøver i ankelleddet for å sjekke om det var bakterier der.. Et helt unødvendig inngrep, som jeg mener har gitt henne enda mer hevlese.....

Videre ble vi sendt til riksen til utredning tirsdagen etter at snuppa ble utskrevet fra ullevål. Mao to netter hjemme... nesten en uke innlagt på riksen.

Der fant de ut at hun også hadde en hevelse i høyre albue, mest sansynlig for at hun hadde hatt venefoln i høyre hånd i to uker, og hadde sluttet å bruke leddet....

Det ble tatt en haug av prøver mm øyeundersøkelse osv osv.. mamman gråt og gråt... :o( syns det er veldig vanskelig...

Ny narkose der de tappet de to leddene, og medisinerte med kortison...

Nå to og en halv uke etter er Selma i kjempeform!!! Hun bruker høyre arm bra, kan strekke ut leddet helt:o) Hun går kjempefint, men er enda litt hoven i senene... Har prøvd å få tak i fysio på riksen for å høre om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe henne med det! Hun går på ibux 3 g idøgnet...

Hun hadde høy senkning da vi kom inn på ullevål, men den var nesten normal da vi ble skrevet ut fra riksen!!!

Så nå er det bare å følge med... nerverpirrende.... og skremmende!!!

Men som sagt så er Selma i strålende form og humør, spiser godt og har begynt å prøve å løpe!!!

Hvordan er det med Hedda nå, går hun i barnehage? Fikk dere mye utredning på riksen? Bor dere i Oslo?

Jeg håper og håper at det ikke skjer noe mer med lille skatten vår!! Eller deres!!! Lykke til!!

Go klæm fra Selma og mæ!

Skrevet

Sendte deg en PM, Selma07!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...