Gå til innhold

Nattskrekk??

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Mini på snart 7 mnd har det ikke så greit om nettene for tida. Etter å ha sovet 1-2 timer "våkner" han hylgråtende og fortvila. Skrev våkner med hermetegn, for that's just the thing; han virker ikke våken.

Vi har forsøkt å trøste han nedi senga, putta inn smokken og sunget - for så å plukke han opp og bære på han mens vi synger/bysser/rugger/stryker... - for så å gjøre et forsøk med amming for å roe han ned - for så å tilslutt ta han med ut av rommet og til stua for å "vekke" han. Han er utrøstelig mens han er i denne tilstanden, og eneste løsning har så langt vært å vekke han - det er det eneste som hjelper.

Det går greit å få han til å sovne etter at han har roet seg ned. Men det varierer veldig hvor lenge har blir sovende, noen ganger er det på'n igjen etter bare 5-10 minutter.

Han kan ha alt fra 1 til 7 slike anfall i løpet av ei natt, og det er slitsomt!

Men HVA er dette? Det stemmer fullt og helt med kjennetegnene for nattskrekk, men det skal ikke være mulig før barnet er 2 år gammelt. Så hva er det da?

Noen som har erfaring med dette?

- Vekke eller ikke vekke? - Trøste eller ikke trøste?

Hjelp......

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kjenner meg så godt igjen i det du skriver her.Vi har en sønn på 13mnd som er akkurat likedan. I natt våknet han - hylskrek var helt utrøstelig. Det virket som han ikke var helt våken ja. Vi også gikk fram og tilbake mens vi sang til ham ,men vi måtte ta ham med ned på stua å vekke han skikkelig å gi ham litt NAN før vi la ham igjen. Da sovna han med en gang og sov til 7.30 idag. Vet ikke va dette er men det er veldig slitsomt ja.

Skrevet

Hei igjen:))))

Jeg søkte på google og der sto det at vi ikke skal ta opp barnet hvis det er slik nattskrekk, men legge barnet bestemt ned i sovestilling igjen. Da vil barnet roe seg veldig fort. Det står der at barnet er i søvn selv om øynene er helt åpne. Vi må bare prøve å få det tilbake i søvn. Sett på en liten lampe eller noe slikt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei..ser at dette er et litt gammelt innlegg, men jeg må bare skrive inn likevel. min eldste har nattskrekk. han er nå litt over 2 år. og har hatt nattskrekk i over 1 år. bekrefta av lege. så det er fult mulig at din lille har nattskekk. g nei. du ska ikke vekke de. å det at du tar de opp gjør vondt verre. for de sjønner ike at det er du som er der. og dermed blir bare mere hysterisk. du skremmer dem faktisk. det er ikke annet du kan gjøre enn å prøve å snakke rolig til dem. Isaac sine anfall varer mye lengre enn 10 min ( de sier at de varer fra 5-10 min) hanhar anfall på over en time av og til . og bestandig flere utover natta.

det som er viktig er å følge rutiner slavisk. veldig viktig. trigger punkter på nattskrekk er :

overtrøtthet

brudd i rutiner

mye besøk (UVANLIG MYE)

styr rund leggetid

sykdom

hvis det ksjer noe på dagen som er litt skremmende

ja kom ikke på mere i denne stund.

men det er i allefall ikke uvanlig at små unger får natskrekk..trenger ikke å være 2 år før det slår ut. vet mange som har unger under året med nattskrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...