Gå til innhold

Gravid igjen etter 3 SA, håper på raskt svar

SannaMor

Anbefalte innlegg

Hei.

Min svigerinne er gravid igjen etter 3 SA, i 4de uke idag (dvs hun skulle hatt mens for et par dager siden), siste SA var i juni. Det jeg lurer på: er det noen form for hormon eller noe hun burde få av en gynekolog for å öke sjansen for at det ikke blir en ny SA? Hun er 36 år. Er det noe man kan gjöre som tilsier at hun burde skyndte seg til en lege/gynekolog?

Vi trodde hun ville få en utredning etter 3 SA, men legen hennes sa at det var ikke stort å gjöre og bare å pröve på ny. Jeg synes dette er rimelig dröyt, for det er jo töffe greier man går igjennom. Min erfaring er at det sitter mye mer kunnskaper her på BIM enn blant mange leger.

Hun er også nervös for murringer/vondt i ryggen, som hun mener å huske å ha hatt ved tidligere SA.... er dette et vanlig symptom?

Litt spesielt at det ikke er hun selv som skriver innlegget, men hun har ikke tilgang til data akkurat nå :)

Veldig takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt hun skulle hatt en utredning, noen leger aner ikke hva de holder på med. Jeg ville bare tatt tak i det, og fått henne til en privat lege, eller spesialist i födselshjelp og gynekologi.... Så hun föler seg trygg og tatt hånd om av noen som vet hva de holder på med.

Jeg hadde blödninger med förste barn, jeg satt bare tålmodig og var redd og ventet og ventet på disse legene, etter 2 måneder fikk jeg svar at ingenting var galt. Nå andre gangen som jeg ventet barn, så fikk jeg også blödninger, jeg ordnet opp i alt selv og kom inn til sjekk hos en privat gynekolog på dagen. Det var en MA. Men det föltes godt å få svar med en gang. Jeg fikk da også ryggmurringer og vondt i underlivet, sterkere etterhvert som lödningene tiltok. Men mensmurringer kan også tyde på at det vokser inni der.... så det er vanskelig å si...

Få henne på en sjekk eller ultralyd med en gang!

lykke til!

Hei!

Jeg er også gravid igjen etter 3 SA og er omtrent like langt på vei som henne. Siste SA 5. juli. Er henvist til utredning etter forrige gang, men det er en stund å vente. Var til lege i dag og fikk henvisning til gyn.pol på sykehuset. Men det er så tidlig at det er lite å gjøre enda. Hun tok ultralyd, men det er vanskelig å se noe så tidlig. Legen oppfordret meg til å leve normalt - det er ingen forskning som sier at det hjelper å vere ekstra forsiktig. Hadde tilbud om sykmlelding, men føler ikke behov for det da jeg føler det er godt å få tankene over på noe annet.

Men jeg fikk ny time til ultralyd om 2 uker. Da er jeg ca. 6 uker på vei og de kan evt. se hjerteaktivitet. Svigerinnen din bør ta kontakt med lege og få henvisning til ultralyd også.

Er for øvrig snart 33 år og har mistet i uke 6, uke 12 og uke 5. Så det blir spennende dager fremover....

Takk for fine svar!! Fikk pushet henne til å ta kontakt med en annen klinikk og de sa hun skulle komme inn med en gang og hun skal også få henvisning til sykehus. Det föles godt... Måtte faktisk pushe henne litt, jeg tror psyken lett kan väre litt nede etter sånne SA som dere har opplevd, kanskje ikke like lett å måtte kjempe for sin sak da.

Men det ordnet seg!!

Selv satt jeg på nettet og surfet i hele går på ting som pregnyl og pergotime etcetc, men sånt vet de vel mere om på sykehuset.

Takk igjen :)

Hei

Etter 2 MA fikk jeg progesteron (crinone) og blodfortynnende av min gynekolog med det samme jeg oppdaget at jeg var gravid. Disse medisinene brukte jeg til uke 12. Jeg fikk denne behandlingen uten å ha vært på utredning, bare for sikkerhets skyld. Nå gikk det ikke bra med meg, men det var fordi det ble oppdaget feil som gjorde at fosteret ikke kunne overleve ikke fordi det ikke satt. Har veldig tro på at disse medisinene hjalp tredje gangen. De bør vist som sagt tas allerede fra uke 4 fordi det er mulig at man aborterer fordi man ikke produserer nok progesteron selv.

Håper hun får god hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...