Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt mine svigerforeldre på besøk og merker at mitt forhold til svigermor begynner å bli noe anstrengt. Grunnen er at hver gang vi er sammen så kommer hun med kommentarer om meg til sønnen min som jeg synes at er unødvendige. Nå er han så liten at han ikke forstår noe, og både jeg og mannen min er enige om at hun sier dette mest for å ha noe å si, men jeg føler at det begynner å bli nok. Her er eksempler på det hun sier:

- Hvis han gulper så sier hun ting som "Ja, helt riktig, spy opp den ekle maten mammaen din gir deg" eller "stakkars, du får jo bare ekkel mat av mammaen din du". Det samme kan hun finne på å si når jeg sitter og ammer.

- Legger jeg han på lekematten for å leke kommer kommentarer om "så slem mammaen din er som lar deg ligge her på gulvet" eller "slemme mammaen din som bare forsømmer deg". Som oftest plukker hun han opp og setter han i vippestolen enda jeg har gitt beskjed om at han skal ligge og leke på matten så lenge han synes det er greit.

I det store og det hele så hagler det med kommentarer om "stakkars deg med den mammaen du har" og "for en slem/dum mamma du har". I og for seg er ikke dette så ille og jeg har tolerert det, men jeg synes hun gikk litt langt når hun under lunsjen ved siste besøk sa at hun ikke syntes vi burde få flere barn fordi de kunne komme til å ligne på meg. Når jeg overhørte kommentaren ventet hun til hun hadde min oppmerksomhet og gjentok den, og la samtidig til at de neste barna kunne være så uheldige å få brune øyne som meg. Følte at dette var sårende, spesielt siden det var så tydelig at hun ville at jeg skulle høre det, og mannen min reagerte også når han fikk høre hva hun hadde sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bedt den kjerringa og dra til helvete for min del!!

Sorry sterke ord...

Har vært igjennom det samme med svigermor her...

Syns faktisk det er mannfolka sin oppgave og ta en alvorsprat med de.

hadde det vær mine hadde jeg gjort det selv.

Sa ifra til min samboer om at vis du ikketar en prat med ho nå kommer jeg til og gi ho en lekse ho seint vil glemme.

han tok det opp med ho og gav henne en advarsel og siden har ho holdt kjeft.

fryktelig slitsomt og ha slike folk rundt.

lykke til håper det ordner seg.

Skrevet

i alle dager...kan godt skjønne at du reagerer på det ja..

reagerer selv på noe så "enkelt" som at svigerfamilien kaller det å spy istedenfor å gulpe...spy er noe man gjør når man er syk..ungen min er ikke syk..hun gulper...

så hver gang svigermor eller andre sier til babyen "ja,kom hit så kan vi gå litt så får vi se om du vil spy litt" svarer jeg heller tilbake at å spy vil hun nok ikke gjøre,men hun vil nok garantert gulpe litt om ikke lange tiden...

(har en skikkelig gulpeunge)

Ang mat så hører jeg også kommentarer av slik karakter som "stakkars,var ikke maten du fikk av mamma god" og slikt..men det blir heldigvis ikke sagt på en måte som gjør at jeg tolker den negativ..

Å snakke nedlatende om deg til ungen bør svigermoren din holde seg for god til..syntes du burde finne noen måter å svare litt igjen på slik at hun kanskje tar et hint om at hun må skjerpe seg..

bare ikke synk ned på svigermoren din sitt nivå..da kan du risikere å gjøre vondt værre.

Tror ikke de sier noe for å såre deg..Det er nok mest bare for å ha noe å si slik samboeren din sier..men det er ikke det samme som at du trenger å sitte å smile og nikke av den grunn...

Skrevet

Dette skal du virkelig ikke finne deg i! Jeg syns mannen din bør ta dette opp med sin mor med det samme og gi en tydelig tilbakemelding på at slik finner han seg ikke i at hun snakker til og om deg. Tror det er viktig at det er han som gjør det for å understreke alvoret. Dette er rein trakasering, hun må ha noen korte antenner hvis hun gjør dette for å være "festlig"...

Skrevet

Det hadde jeg ikke akseptert nei!

Tenk når sønnen din skjønner hva hun sier (når han blir eldre). Ville nok bedt pappan tatt et alvorsord med henne, hvis du ikke vil gjøre det selv.

Lykke til

Skrevet

Uff, er enig med de andre her om at dette må du ikke finne deg i.

Det beste er vel å si i fra når situasjonen er der og si rett ut at du finner det sårende. Om hun ikke sier det bevisst for å såre deg burde hun bli gjort oppmerksom på det så hun ikke fortsetter å såre uten å mene det. Om det ER med vilje derimot så får du i det minste sagt fra og gjort omgivelsene oppmerksom på at hennes kommentarer er sårende, så vil hun kanskje la være når alle vet at dette ikke blir satt pris på.

Hadde tatt seg ut om du begynnte med akkurat samme kommentarer til mannen din om henne "Nei uff, likte du ikke den ekle maten den slemme mammaen din lager" hehe.

Lykke til!

Skrevet

Jøss! Så utrolig barnslig av henne! Jeg ville bedt samboeren min sagt ifra, sånn gjør vi det hvis det er noe jeg mener er unødvendig av henne, men som jeg ikke helt vil begynne å krangle med henne om selv...

Hvis ikke det hjelper får du bare gjøre det selv! :)

Huff, så dårlig av henne. Hun burde skamme seg...

Skrevet

Her må mannen din ta seg en alvorsprat med mora si. Enten må hun slutte med dette, eller så får dere bare la være å tilbringe tid sammen med henne.

En ting er nå når gutten din er så liten at han ikke skjønner hva hun sier, men plutselig skjønner han det og da kommer han jo til å bli helt forvirret stakkar... Han vil jo ikke skjønne om hun sier sånt for å ha noe å si!

Hvis hun ikke kan greie å være hyggelig og vise normal folkeskikk får dere bare holde sønnen deres unna henne. Og det synes jeg mannen din skal gjøre helt klart for henne, så får hun selv ta valget om hun vil ha mer tid med barnebarnet sitt.

Herre min, blir helt satt ut jeg....

Skrevet

Uffameg, for ei bitch!

Tror ikke noe på at det er noe hun sier bare for å ha noe å si. Ikke når hun er så frekk som den kommentaren om at barna kunne ligne på deg.

Kan hun være sjalu på deg?

Her må samboeren din på banen, og han må si klart i fra!

Kjenner jeg blei reint sint på dama hehe

Dessuten er brune øyer pent:)

Skrevet

Bitch! ja helt enig. Neste gang hun sier noe sånt så sier du høyJ! "HVA SA DU? "HØRTE JEG RIKTIG!" prøv å flause henne ut.

Skrevet

Er det mulig??? Hadde aldri, aldri godtatt det!!!! Du må si ifra til henne om at dette er totalt uakseptabel oppførsel eller sparke henne ut av huset. Du kan ikke la henne snakke slik til deg. Hva når gutten din blir eldre og forstår hva hun mener? For en svigermor!

Skrevet

Om hun ikke slutter med disse kommentarene sine, som er direkte ufine og upassende, så ramm henne der det svir mest om en prat ikke hjelper. Ikke la henne få se barnebarnet sitt, og nekt henne å komme på besøk rett og slett. Skulle hun likevell dukke opp, så ta med deg ungen å dra bort. Jeg hadde så absolutt ikke funnet meg i slike nedsettende kommentarer fra noen, inkl svigermor

Skrevet

Da er det med andre ord ikke bare jeg som er ekstremt nærtagende.

Jeg har faktisk stort sett hatt et godt forhold til min svigermor. Litt gnisninger har det selvfølgelig vært, men i alt i alt har vi kommet godt overens, men det siste året har jeg følt at hun har vært mye negativ mot meg. Merkelig nok har det kommet etter at jeg ble gravid, til tross for at hun har mast i årevis om å bli farmor.

Kommentarene om ekkel mat og dum mamma har jeg ikke brydd meg noe spesielt om (annet enn at det til tider har vært irriterende) da jeg ikke har følt at det har ligget noe bak dem. Det er noe annet når det går på utseendet. Hun har ved ett par tidligere anledninger også uttrykt ønske om at gutten min ikke skal få brune øyne "fordi det er så kaldt". I helgen kom hun om en positiv kommentar om øynene hans, og jeg ble glad fordi jeg vet han har arvet mine øyne. Men det nektet hun for, fordi hans øyne er litt skjeve. Prøvde å si at jeg også hadde skjeve øyne når jeg var liten, men da virket det som om hun ble sur. Mannen min la merke til dette og da vi senere på kvelden kikket i album sa han til henne at det ikke gikk å påstå noe annet enn at gutten har fått mine øyne (vi så på et bilde av meg). Da ble hun stram om leppene og snudde seg bort.

Jeg synes det er sårende og forstår rett og slett ikke denne uviljen mot at gutten min skal ha arvet noe av mitt utseende. Samtidig er det også vanskelig for mannen min å si ifra fordi mange av kommentarene hittil har kommet når han ikke har vært i nærheten.

Skrevet

Dette er det verste..... utrolig at du så langt har funnet kommentarene hennes tolererbare. Du må være fantastisk rund i kantene. Jeg hadde virkelig sagt i fra for lenge siden!

Mener du bør ta opp dette med henne, rett og slett fordi hun henvender seg til din sønn, og ikke til deg! Det er slettes ikke bra at hun snakker stygt om deg til minsten, etter hvert vil han jo skjønne hva hun sier!

Du bør be henne adressere disse kommentarene til deg, og ikke utsette barnet deres for kritikk av en av dem han er mest glad i. Kan bli svært vanskelig for ham etter hvert som han vokser til.

Så får du heller parkere den forferdelige damen og evt bryte kontakten!!!

Fortell hvordan det går, lykke til!

Skrevet

Enig med alle her, dette må du slutte å oversjå!

Få mannen din til å snakke til henne og hvis det ikke slutter hadde jeg nok svara tilbake med samme mynt, selv om det er en smule barnselig.

Noe i denne duren med en blidt tonefall så kanskje veslegutt flirer litt?: "neimen den dumme dumme bestemora di, hun skulle virkelig ønske at du ikke var til hun." eller " Kanskje du og mamma skal ta med pappa og flytte laaangt bort så slipper bestemor å plages mer."

Nei, ikkje la deg pille på nesen!

Skrevet

hmm...virker som at alle her inne mener at det er mannen din sin jobb å snakke til henne...

hvis han er tilstede burde han også selvfølgelig si noe til henne,men du klarer vel å ta tak på det selv om hun skal snakkes til??

Skrevet

Har bare ett ord, KJERRING!

Si ifra selv og vis at du ikke lar deg pille på nesa og tråkke på. Allier deg med mannen din i forkant slik at han kan backe deg opp dersom hun begynner å "vri" på ting. Sånt er ikke akseptabelt å si til noen..

Sett hardt mot hardt! Enten holder hun seg for god for sånne kommentarer, ellers går hun glipp av noe kjempe viktig - nemlig deg og barnet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...