Gå til innhold

Dagsovingen blir problematisk, 2 år og 8 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 8 mn snart.

Hittil har hu sovet på dagtid. Før ferien sov hun i bhg fra omlag 12-13. Hjemme blir det altid litt senere.

Altså at soving på helg og fridager skjer mer mellom 14-15.

-En velsignet fri-time for en sliten mamma :)

Men nå i ferien har det sklidd litt ut, med strålende solskinn og sånt er det ikke lett å legge jenta når hun er i hundre og overhodet ikke virker trøtt. Hun ligger i "mammas seng" på dagtid, men nå kan det gå over timen FØR hun sovner.....ikke så greit når klokka blir 15 FØR hun sovner...

Kveldene har også blitt sene nå i ferien, ofte ikke i seng før 21, og hun er fra før vant til å stå opp 6.30 og i seng til 19.30.

Og en times soving på dagen.

Hun begynner på full plass i bhg fra den 18aug, og da har de vel kviling/soving i 12 tiden, de spiser 11.30...........

Når hun skal i bhg, så må hun stå opp 6.30, og slik hun har vert i sommer kan jeg ikke begripe at hun skal sove igjen alt kl 12......

På tide å kutte ut dagsovingen?

Eller vil hun trenge den når hun begynner på bhg igjen??

Ikke lett dette.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår sluttet å sove på dagen da han var 2 år og 4 mnd, da var han blitt helt umulig å legge på kvelden. Jeg synes at så lenge leggingen går greit, kan hun fortsette å sove. Hvis leggingen blir vanskelig, er det på tide å kutte ut... :o)

Skrevet

Sønnen min på 2 år og 9 mnd sover en halvtime hver dag. Han begynte på "stor avdeling" i bhg før ferien og som da den eneste som skulle sove på dagtid er det sjelden han vil sove. Så vi har sagt at det er greit om han ikke vil og de trenger ikke å pushe det. Her hjemme vil vi få det til og har stort sett greid det hver dag i ferien og i helgen. En dag gikk det så langt at jeg måtte trille han i søvn (lenge siden den tiden med han nå), da jeg visste at han ville bli umulig å ha med å gjøre på ettermiddagen (han er veldig aktiv, og blir enda mer aktiv når han er overtrøtt).

Når det gjelder ifht legging på kvelden har vi kortet ned på dagsluren i stedet for å kutte den ut siden han trenger den.

Du kan jo se om det er en periode hun er i. Det er jo ofte sånn at når alle de andre barna skal sove så er det greit. Verre når man er den eneste som ikke skal sove og alle andre er våkne og har det moro. :)

Skrevet

døtra mi e 2år og 1 måne og vi har sluttet med dagsoving pga att hun ikkje er trøtt når hun skal legge sej om kvelden..kl har blitt 10 før hun ville legge se..

å da såv hun kun i 30min.

nå er hun litt gretten i 5 tiden for hun er trøtt,men det er en vanesak..då gjør vi bare på noe aktiv..

nå er det kjempe enkelt å legge henne om kvelden.ikkje noe styr eller noe siden hun er så trøtt;)

Skrevet

jeg har litt problemer med det der og...

snuppa skal snart i barnehagen igjen etter en laaaang ferie. hun var sluttet sånn halveis å sove før ferien og nå i freien har hun kun sovet om hun har sovnet i bilen. hun sover veldig godt på natten og er lett å legge på kvelden..

så jeg har tenkt å si at hun ikke skal sove i barnehagen..de sover ca 11 og når hun nå sover til kl 8 på morgningen så er hun så klart ikke trøtt kl 11...

hun er 2 år og snart 3 mnd

Skrevet

Ja vi har kutta sovingen på dagtid, hun er 2 år og 6 mnd. Det har kommet av seg selv. Tidlig i vår sa de i barnehagen at nå slutter hun snart å hvile, for sov kanskje bare 30 min i bhg, hjemme sov hun 2-3 timer...

Men nå blir det umulig å legge når kvelden kommer hvis hun har sovet. Det er enda verre å ikke ha kveld enn den luren i fred... har prøvd det flere ganger, av og til har hun lurt seg til en lur.

Hun har en lillesøster som har sovet ute i vogn opptil 4 timer hver dag, det har jo vært deilig, hun er 10 mnd nå. Henne måtte vi også kutte ned til max 2 timer for hun hylte minst 90 min hver kveld i sengen. Lys våken. Nå går alt bedre.

Idag var begge i seng 1930, det er fantastisk med tanke på all hyling som har vært...

I sommer mens hun har slutta, gjorde vi det sånn at de spurte henne i bhg hver dag om hun ville sove/kose våken med tutten i vogna eller om hun ville være oppe. Det har variert, men kun i bhg. Håper vogna kan bli der til denne kosingen hennes helt til hun er ferdig. De har 8 vogner i bhg så spørs vel litt på hvor mange som SKAL sove skikkelig -)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...