Gå til innhold

Hvor lang permisjon har dere tenkt å ta? Hva med far?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei skal ta ut 100% permisjon med 80% lønn, også skal jeg søke om ubetalt permisjon intill ett år, skal med andre ord være hjemme fra Slutten av november i år til 5 januar 2010 blir spennede, har 5 uker ferie også så det blir vel 7 uke med ubetalt tror jeg.

Klems

Jeg tar "kort" type permisjon og 100% utbetaling, far får sine 6 uker. Men han har en del hjemmekontordager, så det blir mer hjemme enn det høres ut som.

Vi tar 100% utbetaling fordi det vil bety mye økonomisk sett pga pappa sin utbetaling følger 100% og han har god grunnlønn. I tillegg har ikke jeg fast heltidsjobb å gå tilbake til, så det er ikke noe stress for meg å bestemme meg. Vil nok uansett være hjemme til babyen er 1 år før den begynner i barnehage(og hvis jeg har fått meg jobb) Det betyr 2 mnd som arbeidsledig antagelig før nurket blir ca 1 år.

Pappaen kunne sikkert syntes det ville være ok med lenger enn 6 uker.....men siden han er såpass mye tilstede i hverdagen så føler jeg at han har vært veldig delaktig fra time 1 med vår første og ser ikke at han må være hjemme med den lille for å få kontakten

Annonse

Vi har kommet fram til det samme som målestråle. Vi sparer rundt 15 000 kroner på at jeg (og samboer) tar full lønn og heller søker om et par måneders permisjon fra jobben. Dette er primært fordi samboer har høyere lønn enn meg OG arbeidsgiver dekker begge lønnene våre utover 6 G. Jo flere uker samboer skal ha, jo mer lønnsomt er det da å ta full lønn for oss. Dette gjør at vi blir mer "kjønnsnøytrale" hvis det skulle vise seg at samboer har lyst på mer enn 6 uker som vi tenker oss i utgangspunktet.

Vi har regnet med bruttoinntekter og dermed er ikke skattereduksjon tatt med når vi sammenlikner med 80 % lønn, men vi har heller ikke tatt med økte renteinntekter av økt utbetaling fra første måned. Antar at det går opp i opp for oss.

Vil bare legge til at det ikke er sikkert at dette vil være verdt bryet for alle, men det skader ikke å sjekke... :-)

Finnes det noen "kalkulator" for å regne ut hva man får? Takknemlig for evt. linker til nettsider.

Stemmer det at man i ettertid kan få endret fordeling av permisjonen dersom en av foreldrene får skoleplass? Noen som vet?

sambo skal ha seks uker. Jeg skal ha resten. 80% lønn i full permisjon.

Grunnen til at vi velger som vi gjør.. tja.. sambo syns det er greit nok med 6 uker.. og jeg er sjeleglad for at han ikke vil ha mer! hehe.. han kunne fått mer hvis han ville.. men han syns det var greit;)

Sannsynligvis 80% og far de 6 ukene han kan ta. Sist tok jeg alt og da far hadde sine 5 uker var ungen mye hos farmor/mormor fordi vi pusset opp. Da er det like greit at jeg tar alt.

Kommer også til å være hjemme frem til høsten etter at barnet fyller 1 år da det er umulig å få barnehageplass så sent som i desember i denne kommunen....

Gjest Tale30

Vi ska ha 44 uker med 100% utbetling, så tar jeg ut 5 ukers ferie og har en mnd arbeidsledighet på slutten da min kontrakt går ut ved permisjonsstart. Litt vanskelig å sette sammen dette fordi jeg ikke er helt stødig på reglene..

Jeg skal søke om å få overført fars uker til meg fordi han har et enkeltmannsforetak som han ikke kan være borte fra. Han har startet for ikke så lenge siden i et svært konkurranseutsatt marked, og det vil kunne bety drepen på business dersom han forsvinner ut av bildet i 6 uker. Til gjengjeld har han fleksibel arbeidstid og vil kunne hjelpe til hjemme når det trengs.

vi går for 54 uker m 80% og deler 50-50. Er vel begge like gode foreldre og ungen har vel like stort behov for å knytte seg til oss begge, er det vi klart å tenke oss fram til, men vi vet jo aldri. Blir vel helst mine hormoner som slår seg vrang

Jeg får dekket 100% lønn av arbgiver

Hei den situasjonen er jeg også i, men hvordan går man frem for å søke om å overta papppermisjonen?

siden min sambo har startet for seg selv,

har sjekke med hva han får utbetalt i permisjonspenger og det regnestykket går ikke opp i det hele tatt. får ikke faste utgifter og i et veldig konkuranseutsatt marked kan han ikke være borte i 6 uker.

Noen som vet hvordan man går frem for å søke om å overta ukene=?

'klems

Annonse

Hei

Vi brukte ikke nettsted fordi beregningen er veldig enkel:

Brutto årslønn (din) / 52 uker (ett år) = sum lønn per uke

Sum lønn per uke * 0,8 = sum 80 % lønn per uke

Sum 80 % lønn per uke * din andel med uker = din totale lønn

Gjør samme med barnefar for 80 % og gjenta regnestykket uten å redusere med 80 %, men med færre uker. NB! her er ikke skattefordeler med redusert inntekt tatt med / alternative renteinntekter :-)

Nav har forøvrig masse info ifht utdanning og tar jeg ikke helt feil en kalkulator. De baserer seg vel på pensjonsgivende inntekt som er historisk inntekt, og det er ikke nødvendigvis korrekt hvis du har høyere lønn når du går ut i permisjon :-)

Vi tar et år med 100% lønn. Jeg ca 6-7 mnd, pappan ca 5-6. Ønsker at det skal bli likestilling på arbeidsmarkedet, slik at unge kvinner kan ansettes like lett som unge menn, så vi vil fordele mest mulig likt.

Jeg skal ta ut kort permisjon med full lønn. Grunnen til dette er nok mest økonomisk, jeg ønsker også å vite mer vedr fremgangsmåte ift oerføring av fars permisjon, han kan heller ikke ta ut 6 ukers permisjon grunnet jobb.

Skal ta fleksibelt uttak med 100% lønn.

Begynner å jobbe en dag i uken fra ungen er 3 måneder.

kan jobbe litt hjemmefra, pluss at det ikke er noe problem å ha med barn på jobb.

Har litt noia for å overlate ansvar til noen. Greit å ha en fot innenfor gjennom permisjonen. dette gjør at jeg faktisk får lengere permisjon.

far er selvstendig, så han er hjemme når jeg er på jobb. vi har en på fire også, og det har fungert kjempefint med han.

Vi går sannsynligvis for 80% lønn - da vi synes det er greit å være hjemme til barnet er ca 1 år.

Far tar sine uker, men ikke noe mer - delvis pga ny jobb, men også da vi får mer utbetalt at jeg er mer hjemme enn han (jeg har høyere lønn). Men han har også mulighet for å jobbe en del hjemmefra - og da er det jo noen dager vi begge vil være hjemme samt at han kan flexe som han vil (f.eks jobbe ett par lange dager - og ta noen kortere dager).

Vi vurderer om jeg kanskje skal ta ut ferie når han har pappaperm; slik at vi kan kose oss mye sammen.

Ellers så har han tenkt å ta noe ulønnet permisjon ifm fødselen, slik at vi er begge hjemme i starten - sikkert greit å ikke bli helt alene med en gang... Dette er førstemann...

Vi tar 80% i ett år, det lønner seg ikke med 100% og ubetalt permisjon for oss siden det i tilfelle er faren som må ta ubetalt permisjon, og han tjener mye mer enn meg (eller er det noen som vet, det går ikke tilfeldigvis an å ha en bolk med ubetalt permisjon inne i den betalte permisjonstiden? Det høres ikke særlig sannsynlig ut, nei...).

Vi deler 50-50, men jeg tror vi har bestemt at vi holder de 6 ukene etter fødselen utenfor delingen, så får jeg litt tid til å komme meg igjen etter fødselen i ro og fred. Litt avhengig av når babyn kommer kan han antagelig være hjemme de 3, kanskje til og med 4 første ukene uansett.

faren til barnet mitt får ikke ta perm,pga at jeg er arbeidsledig..

jeg gikk skole,tenkte å ta nytt skoleår eller begynne lærlingetiden min,så ble jeg gravid..men måtte uansett ha hoppet av skoleåret eller lærlingetiden ,så jeg så ikke noe vits i å fortsette i år.. det ble vi tydligvis straffet for.. =(

Anonym, grunnen til at han ikke får pappa perm er at dere får engangsstønad, da skal disse 34 000 dekke for året med permisjon. Akkurat dette at farens rettigheter avhenger av deg syns jeg er helt feil og så gammeldags. Når far jobber burde jo han ha sine rettigheter, men slik er det altså ikke.

Det beste du hadde gjort er å søke deg inn på ett eller annet studie, få studielån for 2 mnd, søke perm fra studiet, få studielån i tillegg til engansstønad. lånekassen sier ingenting til at du må fortsette på dette studiet etter endt permisjon. du skulle nok sjekket litt før du hoppet av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...