Gå til innhold

trøbbel med bleieslutt - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jegnte på 3 år (ble i mai) som vi nå prøver å få til å gå på potte/do. Hun er veldig enig når vi snakker om det - men i praksis går det ikke så bra... Har gått med truse på dagtid i to uker nå, så det er ganske ferskt og hun trenger nok litt tid på seg.

Problemet er at hun ofte ikke sier fra hverken før eller etter hun skal på do. Det går litt framover, men sakte... Og hun ser ikke ut til å bry seg om at det er tiss eller bæsj i trusa - det kan hun gjerne gå rundt med uten å si fra at hun har gjort noe.

Føler på det i forhold til barnehagen også - kjedelig når hun får flere slike "uhell" om dagen. Vet ikke om det er flaut/skummelt å si fra eller om hun bare ikke tenker over det.

Vi har avtalt premie som hun skal få når hun blir "ordentlig" tørr, pluss at vi hjemme bruker klistremerke hver gang hun er flink å prøve å gå på do. Noen som har noen andre tips til hvordan vi kan få henne til å si fra, og selv ønske å gå på do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann. jeg skulle akkurat inn å skrive det samme innlegget som deg. vi har en gutt som ble 3 i juni og han sluttet i mai med bleier. vi må minne han på det. kom så går vi på do,og har litt kappløp om hvem som blir fyst.det syntes han er morsomt og vil derfor gå å tisse. men er veldig skjeldent han gir beskjed selv. ang basjing så syntes han det er skummelt og vondt å basje på do. har lest en del om den mollvarpen som fikk basj på hode og tenkte å kjøpe ronnys rumpe.den skal vist være bra. handler om en gutt som ikke vil gå på do. har også prøvd klistermerke og at han får premie etter 5ganger han har basjet på do. vet ikke hvordan jeg skal få han til å ville basje på do. bruker bleie på nettene ennå og hver kveld setter vi han på do men det ender ofte i at han basjer etter han har fått bleie på seg. håper noen har noen gode råd å komme med.......

Skrevet

Min erfaring er at de blir tørre når de er modne for det. Har selv en jente på 3 år og 8 mnd, som akkurat har sluttet med bleie. Vi var nok litt stresset med dette en periode og prøvde alt fra belønning med klistermerker og rutiner på å sette ho på do. Dette hjalp ikke, ho virket ikke intressert i det hele tatt. Har nesten aldri sagt fra om ho har våt bleie eller har bæsjet i den.

Plutselig en ettermiddag, snudde det, helt av seg selv. Ho sa at nå skulle ho bare gå med truse og tisse på do. Vi sa at ho kunne ha på bleie om natten, men ho ble kjempesint og nektet. Hun er vært tørr både dag og natt siden (noen uhell de 2 første dagene pga feriereising).

Det å bæsje på do klarer ho ikke ennå, men det kommer sikkert etterhvert det også.

Ho er kjempestolt og er veldig flink.

Så mitt råd er: Ikke stress, la barnet selv få styre når de er klare for dette.

Masse lykke til.

Skrevet

Min jente sluttet også med bleie da hun var 3 år og 2 mnd. Hun hadde funnet ut dette selv i b.hagen. Og sluttet både dag og natt hver dag..Dette var i februar og siden da har det vært veldig mange uhell. Mange dager har gått veldig bra. De aller fleste netter har gått helt fint. Ikke mange uhellene da. Men som sagt så har vi slitt litt på dagtid. Ble enda verre i en periode i vår, da bæsjet og tisset hun ofte i trusa. Og det så etterhvert ut som hun gjorde dettte litt pga sjalusi, og litt pga dette var noe hun styrte selv. Så da fikk hun jo full oppmerksomhet. Vi prøvde både det ene og det andre, men uten at det nyttet noe særlig. Prøvde og snakket med henne, og hun var helt enig i alt vi sa. Ville ikke begynne med bleie igjen. Men så var vi like langt. Så kunne hun stå på gulvet, og jeg spurte om hun måtte på do. Men neida svarte hun, for så å rett etter tisse og bæsje i trusa, å sei at det kom så fort at hun ikke kjente noe.. Så etterhvert begynte vi å ta tiden, og følge henne jevnlig på do, vi følgte rett og slett med på klokka. Og skrøt veldig av henne for hver gang hun gikk på do. Uhellene ble mindre og mindre og nå i ferien har hun blitt helt tørr.. så vi er spente på når hun begynner i b.hagen igjen om hun klarer å fortsette å være tør. Nå minner vi henne på det bare sjelden, og hun sier alltid fra selv.

Skrevet

har en sønn på 3 år og han er bare ikke moden for å slutte med bleie enda, han har vært flink i sommer å sagt fra at han skal bæsje når han er ferdig, og vi ser på det som en start, han begynner i barnehage først nå så han har egentlig ingen andre barn å sammenligne seg med, så det er ikke noe vi stresser veldig med.

Det er ikke noe å stresse med, de sier fra når de er klare for det. Og husk, stresser du så gjør barnet det samme

Skrevet

hei.. min datter holder på å slutte m bleie no og (ble 3 år for 4 dager siden) hun går uten bleie for det meste hjemme,men tar den på når vi går ut,e i barnehagen og om natten.. men hun gir beskjed om at hun må på do selvom hun har bleien på seg.. som oftest hvertfall.. den e våt av og til ennå.. Men når eg begynte å ta hun på do,så hjalp det m klistremerke bok og klistremerker :) hun fikk ett for å tisse på do,og to for å bæsje på do.. og det syntes hun var kjempe spennende :)

Eg må ofte bar ta hun med ut på do ,selvom hun sier hun ikke må,men det kommer noe for det om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...