Gå til innhold

Noen flere som har lagt på seg MYE til uke 20?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok lagt på meg 8-10kg allerede, har ikke veid meg de siste dagene så er litt usikker men. Er overvektig fra før, veide 97kg da jeg ble gravid. Har ikke klart å leve særlig sundt i sommer, da selvdisiplinen er super dårlig. Er lite i aktivitet da jeg har ekstremt lite energi. Er jo redd for å få en unge på 4-5kg, men ikke så greit. Og så raser selvtilliten flere hakk av å lese de sytete innleggene om sammenligning av vekt inne på skravlesiden og 2 trimester. Folk som nærmest er anorektiske som er redd for sine 4-5 kg i vektoppgang. Litt misunnelig ja, men har jo bare meg selv å skylde på, dumme meg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med mors antall kg opp og stor baby har ikke stemt på meg!

Første sv.skap så var det 13kg opp og baby på 3470g.

Andre sv.skap 30kg opp og baby på 3540g.

Men ejg landa på omtrent den samme sluttvekta da :P Hadde gått ned en del etter nr 1.

Nå hadde jeg gått opp 13kg til uke 31 og i uke 32 sa legen denne babyen er ca 2,2kg og hvis han nå følger denne kurven vil bli 3,6-3,7kg.

Jeg tror jeg har gått ned noen kg nå pga varmen og jeg har ikke matlyst.

Sist la jeg på meg 11kg til uke 20, så jeg vet hvordan det er.

Jeg greier rett og slett ikke å spise sunt når jeg er gravid.

:)

Skrevet

La på meg mye forrige svangerskap også, men ikke så mye så fort da tror jeg. Fikk da beskjed om at ungen antagelig ville veie over 4kg til fødselen. Hun kom til verden ca to uker før termin, og veide da 3890g. Første barnet mitt veide ca 3500g. Men siden dette er tredje svangerskap, så frykter jeg litt en stor unge. Men ikke lett å være flink når man er gravid nei ;)

HI

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema dette, men når får man estimert hvor stort barnet blir til fødselen og hvordan blir dette gjort?

Skrevet

Jeg går på adi-pol på riksen og der får man 4 tilvekstmålinger som de kaller det.

Da måler de hodeomkr, mageomkr og lårbein og så estimerer de ca hvor mange g babyen er og ser på hvilken kurve den ligger.

Jm sa at vi får det fordi en del av oss på adi-pol har god polstring rundt magen og SF målet blir da feil. Og så vil de vel være forberedet på om man får en stor baby, og så lurer jeg på om det ikke er litt forskning i det her og. At de prøver å virkelig finne ut om overvektige får større barn.

Vekt estimering av fostere blir ofte feil, kan være opptill 500g feil tror jeg. De estimerte lillegutt til 3900g, men han var 3500g over termin.

Jeg tar målingene med en klype salt, fikk vite at han her blir 3,5-4kg og det er helt greit.

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med uke 21, og har gått opp 7 kg. Veide over 100 da jeg ble gravid. Prøver være flink, men ikke lett. Har vært endel besøk i sommer, og da er det ikke så lett syns jeg.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg vet ikke om vekstestimering er vanlig dersom man ikke følger noe sånt opplegg, men jeg håper det for jeg har nok også en polstring som kan gjøre SF-mål feil. Men skulle nå egentlig tro at _det_ slår ut "riktig" vei da, slik at barnet vurderes til å være større enn det faktisk er..?

Skrevet

Hei, svarer selv om jeg ikke er 90 kg ennå (blir det garantert, har vært det ved mine to tidligere svangerskap)

Jeg gikk opp 20 kg første gangen, cirka 10 kg til uke 20. Fødte datter på 2680 fem uker før termin, så vektøkning har ikke nødvendigvis så mye med fødselsvekt å gjøre. Nr 2 ble en gutt på 3720 tre uker før termin, da hadde jeg lagt på meg ca 17kg.

Har gravidboka til Kari Jaqueson (skrives det slik???) Hun gikk opp 20 kg med begge sine.

Skrevet

Jeg var veldig stor før jeg begynte svangerskapet, men har bare gått ned på alle mine kontroller. Har to barn fra før der akkurat det samme har skjedd, men til forskjell denne gangen er magen kjempestor. Så jeg har gått ned i vekt, men magen er diger. Så jeg er veldig spent på hvor stor denne babyen er.

Skrevet

Ja jeg lå 3cm over hele det mørkegrønne feltet i uke 28 på SF mål, jeg fikk jo nesten sjokk, jm mente han kanskje er lang. Men så hadde jeg vekstmåling rett etterpå og fikk vite han er helt perfekt i forhold til når jeg har termin, legen fikk opp 28uker med en gang ;)

Så ja, det vil nok slå ut den veien.

Og noen kan jo få beskjed om at de får en stor baby og så er det ikke sant..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...