hawiis Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Jeg har en 13 dager gammel gutt som jeg har ammet i en time,halvtime på hvert bryst. (ca 40 min på det ene brystet) Han suger og suger og blir aldri mett virker det som. Jeg har blitt så sår på brystvortene etter å ha ammet så lenge. Han har virkelig et skikkelig sugebehov,men tar ikke smokken. Noen som har et råd om hva jeg kan gjøre?
Gjest Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 jeg ville lest litt på ammehjelpen.no hvi jeg var deg. DE kan dette. Luft så mye du kan og smør en brystvortekrem (min het faktisk det, fra apotek) etter amming. Bytt ammestilling. Amm vanlig, sittende og bytt annenhver mating til "tvillingposisjon" - slik at barnet på en måte ligger med bena ut på siden av deg og du kunne ha ammet to på en gang, hvis du skjønner. Og ligg for å amme. Dette avlaster brystvorten mye slik at du ikke får slitasjen på samme sted ved hver amming.
Supermamma...eh...vel.. Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Jeg slet med noe liknende de første dagene med datteren min. Ammet og ammet, men hun ble aldri ferdig, og endte til slutt med å sovne, så våknet hun igjen rett etterpå og ville ha mer mat. Jeg hadde også såre brystvorter og det gjorde vondt å amme. Det jeg fant ut var at jeg hadde feil teknikk. Hodet hennes var først og fremst plassert feil ifht brystvorten. Jeg fant en "bruksanvisning" i Spebarnsboken (Sandvik) som jeg hadde fått på sykehuset. jeg passet da på at hun holdt nesen på høyde med brystvorten når jeg la henne til slik at hun fikk gape ordentlig, og at hånden som holdt brystet holdt denne som en "åpen C". Når jeg fikk riktig teknikk, ble det noe helt annet med en gang. Det gjorde ikke vondt lenger, hun svelget og svelget, og jeg så melk i munnvikene, det gikk raskere å amme, og hun sov 5 timer i strekk den natten (hun var da 5 dager gammel). Sliter du skikkelig hadde jeg gått inn på ammehjelpen.no og lest litt der, og ikke nølt med å kontakte dem. Eller tatt en tur til helsestasjonen og fått hjelp. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå