Bianca83 Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Noen som har baby med hoftedysplasi og må gå med sånn pute mellom beina på de? Når oppdaget dere det i såfall? Og hor lenge må de gå med det? Legen på 3mnd-kontrollen vår mistenkte hoftedysplasi og sendte henvisning til røntgen. HUn sa det ville gå fort siden det er litt siste sjansje for å finne ut av og få gjort noe med det til grei tid. Typisk er det jo nå sommer og alt har gått så treig inne på sykehuset. Vi har ringt og purra og helsesøster har purra på time og nå først til uka får vi time (da er jenta vår snart 4,5mnd). Jeg blir sååå frustreret. Syns jo det virker litt vel seint å evenuelt skulle begynne med pute nå, og har jo hørt skrekkeksempel om de som har fått barna i gips, siden de fant ut så seint. Håper jo sterkt på at det ikke er noe... Noen med erfaringer på dette?
Gjest Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Hvorfor mistenkte de HD? pga ujevne valker? Det skjedde nemlig med jenta vår på 3 mnd kontrollen også. Ble henvist til barnelegen dagen etter. Men det var ikke HD. Jenter har ofte tendens til å ha litt ujevne valker sa han...håper alt er bra med din i allefall.
Gjest Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Vår sønn hadde også mistanke om hoftedysplasi (HD). Var superbekymret og måtte også purre på undersøkelsen på sykhuset (forøvrig en ultralydundersøkelse som 5-10 minutter). I vårt tilfelle var det falsk alarm, håper det er det for dere også. Vår sønn har KISS så assymetri/noe stivhet i hoftepartiet var nok pga det. Vi har gått til barnefysioterapeut med han og nå er han så og si helt fin. Anbefaler dikusjonsforumet på denne siden som heter: Funksjonshemmede/kronisk syke barn. Der er det en egen samletråd med informasjon om hoftedysplasi (HD).
Bianca83 Skrevet 3. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2008 Ja de mistenkte det pga disse assymmetriske valkene pluss at det ene beinet er litt kortere enn det andre... Takk for svar. Jeg håper jo på at det går bra!
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Hei hei. Eldste jenta mi hadde hofteleddsdysplasi. Heldigvis for meg så sjekker de alle barn med ultralyd på føden på kongsberg.. så de fant det ut med en gang. Selv om det var veldig lite og de faktisk måtte dobbelsjekke henne så la de henne i pute i fire mnd. Siden hun var såpass liten så utgjorde ikke dette noe stort problem. Hun måtte ligge i vogn baggen i bilen for hun hadde ikke plass i noe sete, og siden hun er født i oktober fikk vi litt problemer med tykke klær. Ikke noe passet.. men det ordnet seg. Og i dag er hun helt fin. Null problemer med hofter nå. Under puta brukte vi kun strømpebukse og body, og kanskje en kjole som var noen nummer for store. Men som sagt, det var ikke noe problem. Jeg gikk i hele dette svangerskapet og sa at om hofteleddsdysplasi er den eneste feilen barnet får så er det ikke farlig. Det er forbigående, og raskt glemt. Men lykke til, det er helt klart best uten. Og utviklingsmessig hang hun fint med:)
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 ps. mannen min hadde også dette, og fant det ut sent. Han måtte bruke skinner. Tror det er bedre enn gips. Lykke til. jeg er spent på hvordan det går med dere da...
Bianca83 Skrevet 4. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2008 Ja jeg er litt spent selv...hvertfal siden hun er 4,5 mnd alt. Men Jeg krysser fingrene. Kan skrive når jeg har vært på undrsøkelse :-)
Hilsen Aud Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 på 6 mnd kontrollen mistenkte de HD hos min sønn av same grunner spom hos dere. Det tok over en mnd å få time til røngten, så han var over 7 mnd når vi endelig ble innkallt. Han har lettgradig HD og måtte gå med skinner i 2 mnd. Det er noe drit å begynne med skinner når han var så "stor" og helst ville krabbe rundt og herje. Jo tidligere de kan begynne med det - jo bedre må det være...
KarLuc +1? Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 jenta mi hadde/ har HD.... Fikk puta på dagen etter fødsel da de kjente det godt på undersøkelsen etter fødselen.. Sku ha pute på i 3 mnd, men ble 4..... Og har enda ikke fått klarsignal om at alt er fint no.... Siste røntgen viste bittelitt antydning, men ikke gale nok til å gjøre noe med det.. så skal inn i morgen på ny røntgen.. HÅPER at alt er fint no da jenta blir 1 år den 14. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå