Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og sliter med bekkenløsning. Er nå kommet til rundt uke 30. Er nå sykemeldt 50 %, så jeg jobber 40 % stilling (har egentlig 80 %). Går halve dager. Men begynner å kjenne på at dette også blir for mye. I går, på en lørdag, ble jeg litt skremt. Jeg fikk ikke til å trå ned på ene foten, den jeg pleier å ha smerter nedover. Når jeg prøvde å gå så kjentes det ut som om noen kjørte en kniv inn i låret mitt. Slik gikk jeg halve dagen, ble litt bedre om jeg satt i ro en stund, men kom tilbake etterhvert som jeg prøvde å gå litt. Men utpå kveldingen ga det seg, og i dag er jeg ganske grei i foten. Hva tror dere? Er det et tegn på at jeg burde ta det enda mer med ro, eller hadde dere prøvd dere i jobben litt til? Hører vel med til historien at jeg har en 2-åring hjemme som krever sitt også da. Vil gjerne høre meingene deres.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138363780-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er sant. Sliter bare litt med å sykemelde meg helt. Går i vikariat, egentlig til midten av august, men fikk forlenget til jeg går ut i permisjon. Men sant som du sier, ingen som takker meg etterpå uansett...

Nei jeg får ingen behandling hos fysio. Er det legen jeg får det gjennom? Pleier det å ha bra virkning?

jeg ville ha sykemeldt meg. så ville jeg tatt en sjekk hos kiropraktor, for ofte kan låsninger i ryggen enten skape slike smerter, eller forværre bekkensmertene. for meg er det også alfa omega og holde muskelaturen myk. jeg varmer opp og tøyer ut muskelaturen, spesielt i rumpe og baksiden av lårene. når det gjelder selve bekkenløsningen så har jeg vært så heldig å finne en kiropraktor som kan hjelpe meg med denne også. han har vist meg en øvelse som skal virke stabiliserende. har skrevet om den inne på desember klubben, men jeg skal se om jeg ikke finner innlegget og kopiere den inn hit.

denne øvelsen hjelper mot smerte og "slark" i alle bekkenleddene.

kan prøve å forklare hvilken øvelse det er jeg gjør som har effekt på selve bekkenløsninga. hvis dere forstår hva jeg mener så kan den jo være til hjelp for dere også.

jeg ligger på rygg på gulvet på en treningsmatte med knærne opp. altså fotsålene dratt halvveis opp (som om man skulle ta sit ups). mannen min holder hendene mellom knærne mine, men han holder dem ikke helt i ro, han beveger LITT på dem slik at han skaper en ustabilitet. liksom håndflate mot håndflate, mens han holder fingrene sammen hele tiden, men han åpner og lukker selve håndflaten for å skape ustabilitet for meg. dette kan han gjøre i et middels tempo. åpne - lukke 2 ganger på 1 sekund kansje. dette tilpasser du etterhvert hva du føler er rett.

jeg prøver da å klemme knærne sammen slik at han ikke får beveget hendene. når man er dårlig kjennes det ut som man ikke klarer å klemme i mot i det hele tatt, og det gjør vondt i lysken. men prøv, for dette stimulerer noe slik at det blir bedre noen timer etterpå. slik holder dere på i vel 30 sek.

etterpå holder han en hånd på utsiden av hvert kne. da holder du knærne noe fra hverandre, helst nesten halvveis til gulvet, men om du ikke klarer så mye er det ok, ta det du klarer. er det bare 15 cm åpning så begynn med det. her skal du presse knærne fra hverandre mens han holder i mot. også her skal han gynge litt med hendene slik at han skaper en ustabilitet for deg som du skal presse mot. viktig at han ikke slipper motpresset helt, da det blir å gjøre vondt for deg, men at han bare reduserer og øker motpresset. dette gjør dere også i vel 30 sek. til slutt gjentar dere den der han holder i mellom knærne i 30 sek til. du vil nå kjenne at du har såvidt litte granne mere kraft til å presse imot hendene hans.

det er viktig at det gjøres i den rekkefølgen jeg skriver, og at en tar først på innsiden og så på utsiden, og deretter på innsiden.

de første gangene er det vanlig å bli støl rundt alle tre bekkenleddene + i hofteleddene. men dette går over. gjør denne øvelsen hver dag til du føler deg mere stabil, deretter kan det holde med annenhver dag.

det er denne øvelsen kiropraktoren har lært meg å gjøre hjemme slik at jeg slipper komme til han hver gang jeg blir ustabil og slarkete igjen.

og øvelsen gjør vondt der man er ustabil, men bare gå forsiktig fram så skal du se at det bli bedre. om du ikke klarer å ta i, så bare prøv å bevege knærne mot hendene uten å presse særlig. bedre blir det etter bare noen få ganger hvis du gir det litt tid.

før jeg begynte med dette klarte jeg ikke svingen fra stua til kjøkkenet en gang fordi jeg var totalt ustabil. jeg kunne knekke ihop midt på gulvet fordi føttene ikke bar meg. jeg har prøvd alt for bekkenet, fra krykker og hvile, til akupunktur, fotsoneterapi, psykomotorisk trening, fysioterapaut, homeøpati, masaisko, naprapat, osteopat.. ja you name it. men denne kiropraktoren som kunne akkurat dette var det som hjalp.

bare spør hvis noe i forklaringen min var uklar. vil gjerne dere skal forstå slik at dette kan hjelpe dere også. men som sagt den hjelper bare mot selve løsningen, ikke mot låsninger og muskelspenninger.

Jeg er selv førskolelærer og vet hvor krevende det er å jobbe på småbarnsavdeling. Jeg er nå 13+4 med 3.mann, og har hatt kraftig bekkenløsning i alle svangerskapene. Det er som sagt ingen som takker deg for at du sliter deg ut. Det er jobben du kan sykmelde deg fra, ikke familien. Ganske krevende med en 2 åring når du har vondt i bekkenet (selv har jeg en på 4 og ei på 2,5). Selv går jeg til fysioterapi for behanling med strøm (som ikke er farlig for gravide), massasje og trening. Funker greit. Smerten du har i benet kan jo være isjasen din- det kjennes som sterke smerter fra rumpeballen og nedover i benet- som en kniv, ja.

Hvis du velger å være i jobb en stund til, burde du tenke mye over arbeidsstillingene dine. F.eks prøv å ikke bære barna, be de helst om å klatre opp på fanget ditt når du sitter, ikke len deg tvers over bordet når du vasker det, men gå rundt til den andre siden, vær nøye i av- og påkledningssituasjoner; bøy i knærne/sett deg ned, ved bleieskift bør stellebordet stilles i riktig høyde(hvis dere har et elektrisk stellebord i bhg da) osv...

Et godt tips er å ha en pute eller dyne mellom bena når du ligger på siden og sover. Det kan lette smertene noe om natten.

Lykke til!

Annonse

Fikk selv bekkenløsning da jeg var 13 uker på vei... Holdt på å få sjokk, da jeg regna med at det var en muskel som var vond og at det ville være over etter en liten stund.. Jeg brydde meg ingenting om å gjøre øvelser somfysioterapauten gav meg, fordi jeg fortsatt var bestemt på at det sikkert ikke var det allikevel.. Etter fødselen gadd jeg heller ikke følge opp behandlingen hos fysioterapauten, så derfor sitter jeg fremdeles med bekkenløsning nå ett halvt år etter fødselen... Og nå er det for sent med gratis behandling, så jeg må bare begynne å punge ut..

Det jeg mener er at du virkelig burde ta det med ro og rådføre deg hos en fysioterapaut.. siden du har ett barn fra før, så kan du få råd om måter å løfte på o.l.

vær så snill, gå til behandling.. jeg angrer meg skikkelig for at jeg ikke har kommet igang, og derfor har jeg stivnet helt også.. når jeg ligger på ryggen og leker med babyen min så må jeg rulle meg på magen og ta litt og litt små-bevegelser for å komme opp.. det er ikke gøy..

ta vare på kroppen din!

Tusen takk for alle svar. Og gode tips! Jeg har nå valgt å sykemelde meg mer og fikk 100 % sykemelding. Gleder meg til å kunne ta meg av gutten min mer, og slippe å ha dårlig samvittighet for å bli liggende på soffaen om ettermiddagen etter jobb. Så er det jo nå jeg kan ta det med ro, og prøve å unngå og få større plager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...