Gå til innhold

Liker ikke å BADE?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ei lita jente på 9 uker,hver gang vi skal bade så begyner hun å hutre og skrike noe velidig!!! Jeg tar t.o.m tempen på badevannet,for det er ikke alltid jeg klarer å kjenne etter selv hvis jeg selv er veldig varm/kald.

Synes badet er sånn passe temp. også.

Når jeg bader henne legger jeg også en våt klut oppå magen slik at hu ikke ligger med magen "bar"

NOEN TIPS? føler meg lit hjelpesløs her og gruer meg til hver bading:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det her og. Snuppa hylgrein hver gang vi skulle bade, så vi tok en liten pause i noen uker. Da tok vi bare kattevasker.

En dag fant jeg ut at nå skal vi prøve igjen.

Fylte vasken på badet med lunka vann og dyppet henne forsiktig nedi. Ett ben av gangen og snakket rolig med henne med ett smil om munnen hele tiden. Det var ikke noe problem, så jeg duppet litt mer nedi og tilslutt lå hun helt dekket med vann opp til halsen, og lå helt i ro. Ingen grining, men var litt forsiktig. Etter dette har hun dusjet med pappaen sin, og nå elsker hun vannet, prøver og fange strålene fra dusjen.

Så det vi tror var problemet her, var at vannet var for varmt. Vi gikk etter termometeret på badebaljen, og hadde det innenfor det grønne feltet, men det var for varmt for jenta vår.

Det ble langt men.

Mitt tips. Prøv litt kaldere vann, kanskje det kan være for varmt. Eller hvis hun hutrer, så kanskje det er for kaldt. Prøv deg fram i vasken med en fot av gangen.

Lykke til. Det kommer seg nok skal du se.

Skrevet

Tusen takk for tips! Det skal jeg gi et forsøk;D

Skrevet

Jenta mi var også slik. Helt til jeg begynte å amme henne rett før kveldsstellet, da var hun god og mett og mer rolig som de ofte blirt. Da koste hun seg i badekaret sitt og var ikke noe hyling etterpå ved påkledning heller :) Men ammet jeg ikke var det rabalder helt til pysjen var på!

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har kjøpt badebøtta Tummy Tub til vår lille gutt på 2 uker og han elsker å bade i den. Han virker trygg og fornøyd med å kunne "stå" i vannet mens han blir holdt. Slipper å ligge på rygg og slå ut med armene.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Gutten vår hatat å bade første ukene sine, men etter at jeg kuttet ut baljen og begynte åå bade i en bøtte (helt vanlig bøtte fra europris) ble det veldig popuøært med bad!! Nå er han ett år, og elsker vann!

Skrevet

det hørtes lurt ut. jeg ville tro prøve litt varmere vann og se om det hjelper, vi trodde det var varmt nok men hadde bittelitt varmere og da funka det.

Skrevet

Gullet her hylskrek første gang, trodde ikke han likte å bade.. Men, visste seg at han var sulten. Som overfor her sørger vi for å spise en liten stund før badet. Han er 4 uker og liker å bade så lenge han ikke er sulten :-)

Tips for å kjenne om vannet er passelig: Bruk albuen, ikke hånden. Om du ikke kjenner vannet (varmt eller kaldt) med albuen er det passelig temp. Råd vi fikk på barselavdelingen.

Lykke til

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi brukte også albuen som vi fikk beskjed av barselavdelingen, og babyen vår hutret og hylgrein tre sekunder etter at hun var kommet nedi. Vi kjente jo selv at vannet var kjøligere enn det som var behagelig når man stakk hånden nedi. Vi fant ut at med den metoden ble rett og slett badevannet for kaldt, så vi gikk over til termometer, og ungen slappet skikkelig av og koste seg i en del varmere vann...

Skrevet

Her og hyyylte mini første gang i baljen - termometeret viste vel 36-37 grader.

Økte tempen til 38 grader, og da hyyyyylte hun når hun måtte opp av balja - og sånn har det vært siden :) Hun elsker å bade, med andre ord!

Hun får også mat ikke så lenge før badet, ellers virker det som om hun ikke klarer å nyte det:)

Etterpå får hun ligge lenge på et engangs "tisselaken" uten bleie. Legger masse tepper under henne slik at det er varmt og godt - så ligger hun og ser på tv (faktisk) og spreller:) Hun er nå snart 6 uker.

Skrevet

Tips til bruk av albuen. Eg lar den vere i vatnet nokre sekunder. Da kjenner eg om vatnet er forkaldt eller forvarmt eller passeleg. Eg har vel albuen i litt over 5 sek. Viss eg ikkje kjenner nokon ting etter 5 sek så er vatn passeleg.

Her elsker yngstejenta mi å bade. Det mest morosame er at ho skrattler på vei frå stellebordet til badebaljen. Ja, ho elsker å bade. Blir vel ikkje lenge til før eg må ha badebaljen på golvet med handduk under. For det er ikkje lenge til før det spruter overalt til tross for at ho snart er kun 4 mnd. Begynte å utforske vatnet med hendene sine i dag ja. Pga forkjølelse så har eg ikkje bada ho på nokre dager. Men, i dag måtte eg. Ho gulper ein del.

Til nr 1 kjøpte eg badetermomenter. Eg brukte det aldri. Kun albue her. Og den virker ganske bra. :)

• 8 måneder senere...
Skrevet

Vi hadde og det problemet, hun vrælte så hun vrengte seg stakkar. Vi brukte badetermometer og hadde vannet på 37 grader. Men så slo det meg, snuppa har jo en kroppstemp på ca 37,3 når vi måler i rompen... så da er jo 37 kaldt for henne? Vi økte tempen i vannet til 38 grader og da koste hun seg skikkelig i badet, smilte og lo :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...