Gå til innhold

ang bleieskift på spebarn/zinksalve/hvor ofte/natt etc:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar nattstellet rundt 19-20. Gir han melk og så sovner han. Gir melk når jeg legger meg rundt 23-24. Om han får zinksalve prevantivt ved første stellet, må man skifte en bleie som bare er litt våt ved midnatt? Eller kan jeg vente til han vil ha mat igjen rundt 0400-0500?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales ikke at man smører babyer og barn prevantivt. Bruk minst mulig på de små.

Skrevet

ok.

Er det et problem å prøve uten? Dersom han får utslett så begynner man jo selvsagt å skifte kl 23 også. Men står en del plasser at man ikke skal skifte kun våte bleier om natten for ikke å vekke babyen......??

Skrevet

Ærlig talt så synes jeg en burde smøre prevantivt. Det er bedre å smøre å unngå at de blir sår. De tar jo ikke skalde av å bli smurt!!! Vet vi skal bruke minst mulig på de små, men da unngår jeg heller f.eks. våtservietter og vasker med bare rent vann på en klut. Vi smører faktisk med inotyol hver natt, etter råd fra ei dame i vi kjenner som er sykepleier. Og vi bytter ikke bleie i det hele tatt om natta så fremst hun ikke har bæsja. Barna våkner bra mye av bleieskift altså, og målet er jo liksom at de skal sove natten over! På dagtid smører vi med sinksalve etter hvert stell. Inotyolen er bare om natten.

Og bank i bordet: VI HAR ALDRI HATT SÅR ROMPE PÅ SNUPPA!!!!!

Skrevet

Vi har aldri smurt med noe salve, alltid brukt en bleie om natta. Aldri opplevd sårhet eller utslett. I begynnelsen bæsjet hun ofte om natta, så da måtte vi jo skifte, men ellers har det alltid funket fint med en bleie.

Skrevet

Jeg bytter ikke bleie på natta, har aldri gjort det. Junior er nå 5 mnd, har aldri vært sår og jeg har aldri smurt ham prevantivt. Hva i alle dager er poenget med å smøre de inn med kremer unødvendig?!

Skrevet

Sikkert et tema det finnes mange meninger om... Og jeg har iallefall sterke meninger om denne saken:)

Vi bruker kun rent vann når vi vasker babyen, olje i badevannet og vi smører ikke prevantivt.

Har hatt sår rumpe en gang, og det var da jeg gikk på antibiotika for bb. Smørte med Zinksalve og borte var det dagen etter. Så ser ikke en eneste grunn for å smøre i tilfelle de blir sår.

Huden tar opp stoffene i salvene og dette skal kroppen bryte ned og skille ut. En så ny baby har ikke ferdig utviklet systemer for nedbryting.

Er heller for at man skal ta seg tid til å lufttørke før man tar på bleie igjen, og la babyen ligge uten klær på en stund og lufte hele seg minst en gang til dagen.

Vi heller skifter ikke bleier på natta uten at det er bæsj i den, men hun blir ikke sår av den grunn, tross at vi ikke smører henne med noe.

Og om dere smører babyen så hyppig med ulike salver, vil virkningen av salvene minke etterhvert som huden til babyen venner seg til bruken. Så om da babyen virkelig blir så en gang, vil kanskje salvene ikke ha noen virkning lengre.

Skrevet

Tusen takk for svar. Hva er forskjellen på zink salve og den andre salven. inotyl...

Skrevet

Inotyol salven har enda flere virkningstoffer enn Zinksalven. Er ment for bruk mot sporiasis og eksem.

Skrevet

Her i huset bruker vi potetmel dersom stumpen får tendenser til litt rødhet. (har skjedd 3-4 ganger, og mini er 3 mnd) Bruker vann og mesoft til å vaske med + litt olje dersom bæsjen skulle sitte litt godt, noe som aldri har vært nødvendig her da han hater å ha på en bæsjebleie så vi må skifte 2 sek etter at jobben er gjort.

Går sikker fint å bruke potetmel som forebyggende istedet for å kjøpe dyre salver ungene muligens kan bli immune mot, som skrevet over her.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor på samtale etter fødselen at man godt kunne smøre med en god vannavstøtende (f.eks vaselin) krem om natta, ettersom det ikke er nødvendig å skifte på de små da.. med mindre de har tisset gjennom bleia eller hatt avføring.

Her i huset smører vi et tynt lag inotyol ved kveldsstellet, ellers smører vi kun dersom hun en sjelden gang er sår.

Skrevet

Jeg er også sykepleier, og smører så og si ALDRI :-) Litt potetmel hvis antydning til rødhet, aldri vært sår! :) Enig at man ikke skal smøre hvis det ikke er sår.

Skrevet

Det er ikke bra å bruke for mye zinksalve, fordi at for mye av det er ikke så bra for huden!! Zinksalve skal brukes om barnet er sår eller rød å ellers så bruker man bare salve!! det finner man rett ved siden av zinksalven på butikken å brukes for å hindre at barna blir sår!

Skrevet

Min sønn er nå snart 6 mnd.

Jeg har aldri byttet bleie om natta bortsett fra gangene den er blytung eller annet i den.

Jeg har faktisk ALDRI brukt noe som helst av krem på stumpen hans og han har heller aldri vært sår.

Man trenger ikke og smøre noe som ikke er sårt eller irritert.

Syns det er helt unødvendig og smøre hus som ikke trenger det...

Skrevet

jeg smører ikke, hvis det ikke er behov for det....og ikke hatt behov for det enda heller..

Skrevet

Man bør ikke bruke zinksalve med mindre barnet er rødt/har bleieutslett. Jeg skifter ikke på om natta, kun hvis det er bæsj, eller hun er veldig urolig (tenker da at tørr bleie kan hjelpe henne å finne roen). Ellers smører jeg med barnesalve (ikke zink) på kveldene, resten av dagen ingenting annet enn bleieskift, vask og lufting av stompen :)

Skrevet

Smurte prevantivt i starten,sikkert fordi jeg bare trodde det skulle gjøres. Men nå gjør jeg det ikke lengre. Bruker litt babypudder innimellom, også bruker vi a-creme etter tips fra helsesøster. Nå blir jenta mi oftere sår i nakke-rulten enn i rompa da.. Hehe! Men ved bæsjebleier bruker jeg et vått kompress med litt olje på før jeg tar på bleia. Det har også funka fint på den litt røde huden mellom lårene og tissen.Babyolje er jo ikke akkurat skummelt. Her er det heller ikke bleiskift på natten med mindre hun har bæsja. Vi bruker 1-2 str større bleier av et annet merke på natten,som tar alt tisset. Gjør som du føler for selv og det som blir riktig for dere. Lykke til!

Skrevet

Tuppa mi har aldri blitt smurt, aldri vært sår og aldri byttet bleie i løpet av natta. (Strax 7 mnd)

Vasker kun med mesoft og vann, og litt olje i badevannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...