Gå til innhold

Hva passer sammen med Henrik?

Anbefalte innlegg

Gutten vår henter Henrik og han får snart en lillebror.

Er det rart om begge guttene får navn som slutter på -rik?

..som Erik, Patrik, Fredrik, Ulrik...

Synes Erik er fint, men det henter den dødfødte førstemann til svigrinnen vår, så det blir kanskje litt rart...(hva synes du?).

eller hva med...

Niklas

Werner

Marius

Har du andre forslag så vil jeg gjerne høre om de også.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138361988-hva-passer-sammen-med-henrik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefint om navnene slutter på det samme.

Siden du liker Erik, men er litt usikker på om du skal bruke det, hvorfor ikke bruke Eirik istedet.

Har selv barn som slutter på as og en, og synes dette klinger fint sammen og er litt artig.

Takk for svaret ditt.

Jeg tenker mest på om barna selv blir forvirret, slik at de ikke vet hvem vi snakker/roper til dersom vi ikke har øyekontakt.

I begynnelsen kalte Henrik seg selv bare for rik, fordi han ikke kunne snakke rent.

Pappaen liker Fredrik og jeg liker Patrik også. Ellers synes vi Niklas er fint, da vi ikke kjenner noen med det navnet. Eneste "ulempen" er at det hørs veldig svensk ut. Men det kan jo bare være noe jeg innbiller meg...

Vil gjerne ha flere kommentarer.:-)

HI

Både Henrik og Erik er flotte navn, men jeg synes de blir litt like sammen.

Niklas og Werner liker jeg ikke.

Marius hadde jeg tenkt til å foreslå da jeg så overskriften, synes det er et flott navn som passer veldig bra til Henrik!

Ellers:

Jonas

Jacob

Jørgen

Magnus

Christian

Nicolai

August

Johan

Jesper

Herman

Ville ikke brukt Erik, syns det blir litt rart. Jeg syns Niklas er kjempe fint og passer veldig godt til Henrik. Marius og Fredrik er også greie navn, men jeg liker ikke Patrik, Ulrik og Werner.

Sander

Håvard

Kristian

Magnus

Nikolai

Alexander

Martin

Kristoffer

August

Herman

Annonse

Så lenge navnene ikke er så like at når du roper på Henrik så er det (f.eks) Fredrik som svarer... Kansje jeg ville unngått at begge guttene fikk et navn som har E i seg i tillegg til -rik. Da tror jeg at f.eks Ulrik vil passe bra. For så vidt også Patrik, selv om jeg ikke synes at de er i samme "sjanger". hEnRIK og ERIK, og hEnRIK og frEdRIK tror jeg kansje kan bli litt likt?

Jeg tror faktisk ikke at jeg ville kalt min sønn for Erik hvis en person i min nærmeste familie eller vennekrets hadde kalt sin dødfødte sønn for nettopp det... Synes liksom det blir litt feil. Med mindre jeg eller barnefar hadde en bestefar eller noe som også het Erik og ville kalle opp etter han. Hm... Litt vanskelig den der.

Men jeg synes at Henrik og Marius passer veldig godt sammen! :-)

Andre forslag som jeg synes passer godt til Henrik:

Henrik og Jørgen

Henrik og Isak

Henrik og Peder

Henrik og Jakob

Henrik og Hans

Henrik og Johan

Henrik og Johannes

Henrik og Aksel

Henrik og Rune

Henrik og Simen

Synes det blir litt rart med Henrik og Fredrik ja - virker litt vel fantasiløst og forvirrende... Henrik og Marius er to navn som klinger godt sammen, de andre kan jeg styre meg for. Ellers, hva med:

Henrik og Jørgen

Henrik og Anders

Henrik og Kristian

Henrik og Even

• Navnet Erik er en gjenganger i samboers slekt. Men jeg tror vi har bestemt oss for ikke å bruke det, av hensyn til svigrinnen vår. (Har ikke tatt det opp, men synes det blir rart).

• Er forsåvidt enige med de fleste her at like endinger også er uheldig.

• Vi har også utelukket navn med æ, ø, y og å da de er vanskelige å skrive eller uttale på engelsk o.l. Eller et navn som har en litt rar betydning på andre språk, som Bård, Odd og Asle. Vi ønsker et "enkelt" navn som ev. kan ha lignenede varianter på andre språk. Og som klinger godt til Henrik selvfølgelig.

• Oppkalling er heller ikke så viktig for betydningen av å hedre et familiemedlem eller en av familiesidenes skyld.

------ En liten utblåsing om det med oppkalling (om du gidder lese dette) ----------------

Vi valgte navnet Henrik, fordi vi begge liker det kjempegodt. Ville ha valgt det uansett relasjoner. Men både pappan og farfaren har Henrik som mellomnavn og oldefaren het Harry (som er en variant av Henrik). Så nå er mammaen min så oppsatt på at lillebror bør/må oppkalles etter den andre siden av familien. Hun mener bestemt at Kristian dermed er det beste alternativet, siden jeg har Kristine som mellomnavn og min far har Kristian som mellomnavn og flere bakover i hans slekt het det. Synes i utgangspunktet at kombinasjonen Henrik og Kristian klinger bra- vet om mange brødre som heter det. Problemet er bare at både jeg og samboeren min ikke liker at Kristian/Christian på engelsk betyr og høres ut som ordet kristen. (Har desverre også fått "fanatisk kristendom" og "overnaturlige hendelser" i vrangstrupen gjennom familiene våre.) Dessuten kjenner vi mange som heter det.

Er så lei av all innblanding fra mamma'n min og svigerfar at jeg ikke har lyst å diskutere navneforslagene med dem i det hele tatt. Og blir veldig provosert når de hele tiden avslutter med at vi må jo selvfølgelig få bestemme selv og deres mening betyr ingenting bla. bla bla.(men da har vi jo allerede fått prentet inn i hodet deres assosiasjoner til navnet - og det er litt vansklig å bli kvitt etterpå.) Konstruktive begrunnelser er ok, men når mamma nesten insisterer på at denne gangen MÅ slik og slik, fordi det er mest riktig (etter hennes syn), blir jeg bare irritert og svarer at DET blir det helt sikkert ikke! ( Noe som egentlig er litt dumt av meg, fordi da kanskje jeg eliminerer andre navn av feil årsak).

Har ikke noe i mot å velge et navn fra slekta mi om jeg liker det, men da er det mest fordi jeg synes det er et fint navn og ikke fordi det er mest "rettferdig".Blir nesten litt redd for å velge (enda) et navn som tildeldigvis er blitt brukt i min samboers slekt, for da er det "urettferdig" mot min slekt. Eller svigerfar blir opp i skyene smigret.

ÅHH! Kjenner at graviditetshumøret mitt gjør ting mer komplisert enn nødvendig, og at jeg kanskje irriterer meg over bagateller. Men på en måte blir jeg så veldig opptatt av at dette skal være min og samboers valg - ikke slektas.

------------------------------------------------------------------------

Kanskje vi har for mange kriterier av ting vi ikke vil ha, men det er også en måte å eliminere på for oss.

• Hva synes dere om å velge et navn som mange andre bekjente (barn) heter?

• Hvor viktig er det med oppkalling?

• Kjenner dere noen voksne som heter Marius? Selv forbinder jeg det mest med små søte barn...(hva synes dere)

Mange fine forslag og kommentarer.

Tusen takk! Vil gjerne høre mere.

Hilsen HI

Jeg ville ikke brukt Erik av hensyn til din svigerinne.. Da blir liksom navnet på en måte "tatt fra" hun.. Og hadde han vært i live i dag, hadde du nok helt sikkert ikke ville kalle ham det.. Av respekt for hun, ville jeg holdt meg unna det navnet, synes det er det minste du kan gjøre:)

Uansett synes jeg at Niklas er kjempe fint, og passer sammen med Henrik.

• 2 uker senere...

Annonse

Synes ikke det er rart om begge slutter på -rik. Vet ikke om jeg ville valgt navnet Erik uten videre med tanke på svigerinnen din, men hvis du liker navnet godt kan du jo kanskje høre med henne hva hun synes? Det passer ihvertfall fint sammen med Henrik. Jeg synes Både Niklas og Marius er fine navn. Synes ikke det gjør noe om Niklas har litt svensk klang, er jo mange navn som kommer fra Sverige nå. Er ikke så glad i Werner..blir litt for "tysk" for meg.

Syns det blir litt likt med samme endelse. Henrik er veldig fint, vi snakket også om det når vi ventet den yngste. Henrik og Kristian er nydelige sammen, også det navnet diskuterte vi. Skjønner derimot grunnene dine for å ikke velge det navnet.

Marius er fint, men litt barnslig, liker Magnus mye bedre. Werner og Niklas er ikke navn jeg liker så godt.

Andre forslag:

Kristoffer

Nikolai

Benjamin

Martin

Thomas

Altså.... Erik bør du for Guds skyld ligge unna av hensyn til svigerinnen din... jeg hadde dødd hadde jeg vært henne og broren min hadde kalt sin førstefødte for det samme som min dødfødte... men det har du tydeligvis funnet ut av allerede...

Ellers ville jeg også holdt meg unna like ending... prøv å rop Henrik og Fredrik....

Og sist men ikke minst... jeg synes du skal drite en lang marsj i hva moren din mener... Henrik og Kristian var veldig fint sammen, men jeg hadde ikke brydd meg en kalori om nestemann hadde blitt oppkalt etter sambo sin slekt... og blir det "too much" for moren din så er det ikke ditt problem..... tror jeg hadde benyttet anledningen til å markere meg ltt overfor moren din for det virker som hun ikke helt kjenner sine begrensninger og det gjør hun kanskje ikke på flere områder. ? Bare gjetter.. he-he....

Jeg synes ikke det er viktig med oppkalling - hyggelig, men ikke viktig... Noen liker heller ikke å bli oppkalt, eller at noen i familien blir det - er veldig ulike oppfatninger. Uansett, dersom Kristian er familiens ønske, så er det jo nærliggende å vurdere navn som:

Kristoffer

Krister

Krisander

Da er det oppkalling, men du slipper den "kristne" betydningen.

• 2 uker senere...

Erik bør du ligge unna av hensyn til svigerinnen din... jeg hadde dødd hadde jeg vært henne og broren min hadde kalt sin førstefødte for det samme som min dødfødte... - helt enig i dette. Sier ikke det nesten seg selv? La for all del dette navnet være hans!!

Ellers liker jeg Marius utrolig godt :-) Det er et herlig, sjarmerende, stødig navn som passer veldig fint på en voksen også :-) Det venner man seg uansett for til.

Disse liker jeg:

Henrik & Magnus

Henrik & Oskar

Henrik & Joachim

Henrik & Marius

Henrik & Daniel

Henrik & Gustav

Henrik & Bastian

Henrik & Oliver

Henrik & Tobias

Henrik & Mikael

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...