Gå til innhold

Andre gravide med psoriasis her

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har psoriasis og har fått beskjed av legen at jeg ikke kan bruke kremen min mot psoriasisen, og det har nå gjort sitt utslag på brystvortene mine. Er det noen som har noen gode råd, jeg har ikke spesielt lyst til å amme barnet mitt med psoriasis på brystvortene når jeg har hørt at de kan bli ganske såre uansett.

Jeg er veldig takknemlig svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138358842-andre-gravide-med-psoriasis-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg,

Jeg har ikke psoriasis selv, men moren min fikk det da jeg ble født, så jeg kan jo litt om det likevel. Dessverre kan jeg ikke svare deg på akkurat det du lurer på, men tenkte å komme med noen tips likevel.

Vet at Mamma sa mange ganger at vanlig allmennpraktiserende leger dessverre kan for lite om prosiasis da det kun inngår som en liten del av deres utdannelse. Mange av de er veldig "redde" kortison og skremmer pasientene sine med å holde seg helt borte fra dette. Også de som faktisk trenger det for å kunne ha en levelig hverdag. Det er jo mulig rådet kommer fra hudlegen din, men om det er en allmennpraktiserende lege som har frarådet deg, ville jeg tatt kontakt med en hudlege, evt. hudavdelingen på Riksen. Der er de kjempeflinke! Mulig Norsk Psoriasisforbund også kan sette deg i kontakt med noen utifra hvor i landet du bor. Bare noen tips fra meg, som jeg tenkte var bedre enn ikke noe ;O)

Lykke, lykke til!

Stor koseklem fra ei som vet hvor tøff hverdagen med salver, flass og kløe kan være.

He he, det du sier om allmennepraktiserende leger er ikke så usant, min lege anbefalte meg faktisk en fet krem. Og det var da jeg forstod at hun ikke kunne så altfor mye om psoriasis, hadde jeg bare kunnet bruke en fet krem hadde jo det vært vidunderlig :)

Jeg takker så masse for tipset om å ringe en hudlege og tenkte jeg skulle ringe i morgen å høre hva de har og si. Ikke et dumt tips i det hele tatt :o)

Takk igjen så masse for hjelpen :o)

Om fet krem hadde hjulpet, så hadde det jo ikke vært noen sak. Lurer noen ganger på om de tenker etter hva de faktisk sier. For om fet krem var tingen, så hadde jo ca. 3-4% av norges befolkning vært stokk dumme de da, som ikke behandlet flekkene sine med det ;O)

Har du atritt også, eller "bare" flekkene? Og har graviditeten påvirket flekkene i noen grad? Trenger ikke å svare om du ikke vil det, bare jeg som er nysgjerrig i og med at jeg er vokst opp med det så tett man kan uten selv å ha det ;O)

Hei!

Jeg har selv psoriasis og tenkte jeg bare skulle skrive under på det My little sunshine skrev om å ta kontakt med Hudavd. på Rikshospitalet, evt. annet sykehus om du ikke bor i Oslo.

I forrige graviditet ble jeg fortalt av almennpraktiserende lege at jeg ikke burde bruke kortisonkremene mine under graviditeten, men det ble heller ikke noe problem etterhvert fordi psoriasisen nærmest forsvant av seg selv etterhvert som graviditeten skred fram! Herlig "bivirkning":-) Og så lenge jeg ammet, forble jeg bra (etterhvert som jeg trappet ned fra fullamming ble jeg gradvis verre igjen, men så lenge ammingen pågikk forble psoriasisen bedre!). Da jeg ble gravid denne gangen skjedde imidlertid det motsatte....! Jeg ble bare verre og verre og det hjalp ikke engang å amme førstemann (sluttet da han var 15 mnd og jeg var 3 mnd på vei). I ren desperasjon, fordi jeg ikke lenger kunne gå, tok jeg kontakt med Riksen (hadde tidligere gått til Ullevål) og fikk relativt raskt time. Der fikk jeg beskjed om at jeg som gravid kunne 1) fortsette å bruke kortisonkremene, og/eller 2) få vanlig lysbehandling (ikke PUVA). Kortison i så små mengder som jeg bruker (har psoriasis på hender og føtter "bare") var IKKE farlig for fosteret, var beskjeden. Legen sa også at pasienter med svært store hudområder dekket med psoriasis bruker kortison i svangerskapet så lenge evt. ulemper for fosteret oppveies av mors fordeler ved å bruke medikamenter, men det bør klareres med hudlege. Fordi man ikke kan gjøre forskning på gravide er det bedre å være føre var med all merking av preparater, derfor står det "overalt" at kortison ikke skal brukes i svangerskapet, og særlig da ikke i svangerskapets første tre måneder. Men du er jo over det nå unansett:-)

Så mitt råd er altså som følgende; hør med hudlege på sykehus!

Hvis du har psoriasis på brystene kan det jo hende du må ta særlige forhåndsregler pga evt. nærhet til fosteret/påvirkning av melkekjertler/overgang til melk etc., men dette vil en hudlege vite mer om. Det eneste jeg vet i det tilfellet, er at du under ingen omstendigheter kan amme OG bruke kortison lokalt på brystene fordi babyen kan få i seg dette selv om du vasker deg før amming. Jeg har ikke engang fått lov til å smøre hendene mine når jeg skal ha kontakt med spebarn etterpå....

For ordens skyld: jeg bruker Dermovat, som er det sterkeste kortisonet som er på markedet.

Lykke til!

Hei My little Sunshine og Ella venter nr. 2,

Jeg har ikke artritt i tillegg nei, heldigvis. Jeg har bare flekkene, men jeg har det på magen, brystene og i hodebunn. Og noen små små flekker rundt om kring på ben og armer, men det er så lite at jeg ikke trenger å nevne det egentlig. Jeg har valgt å slå meg til ro med at jeg ikke kunne bruke Dermovaten (bruker den jeg og) da legen min sa at jeg ikke kunne det pluss at det står skrevet på pakken på Dermovaten. Men da det kom på brystvortene mine tenkte jeg at det kanskje ikke var det beste for barnet eller meg når vi kommer så langt. Foreløpig går det helt greit og det er bare tørre flekker, ikke så sårt. Men det er som sagt kun når ammingen begynner at jeg blir litt bekymret for at barnet mitt skal få i seg psoriasis med melken. Men jeg forstår jo som du sier Ella... at det ikke kan brukes sammenhengende med bruk av Dermovat. Den er meget fet og blir sittende en stund på kroppen din selv om man vasker seg.

Jeg skal føde på Riksen så jeg kan ringe dit å høre om de kan svare meg på et enkelt spørsmål, så slipper jeg å dra opp dit forhåpentligvis. Men jeg takker så masse for svarene deres og synes dere er veldig fornuftige svar dere kommer med.

Håper alt går bra videre i svangerskapet deres :o)

Annonse

Hei igjen!

Så godt du ikke er så kjempehardt rammet da, selvom det er nok nok likevel. Mulig du tenkte riktig og skrev feil, og jeg vil ikke virke pirkete, men om noen andre leser og ikke kjenner til dette kan de bli litt "skremt", -for barnet kan jo ikke få psoriasis i seg med melken, men du mente kanskje kortison i seg med melkoen om brystvortene er smurt? ;O) Så om noen skulle være i tvil, så smitter ikke psoriasis, assa :o)

Så heldig du er som skal føde der, de er så flinke der. Da er det du og de kongelige ;O)

hei,

Jeg mente selvsagt kortisonen My little sunshine. Selvfølgelig kan ikke psoriasis smitte, det er kun arvelig. Og det er heller ikke 100 % sikkert at du arver det eller har arvet det av noen fra familien. Jeg er feks første ledd i min familie som får det.

Jeg føler meg veldig heldig som får føde på riksen, har bare hørt positiv tilbakemelding om dem så...

Smileymor :o)

Ta, ta!

Sant det. Vet ikke helt hvor mange ledd som har hatt det hos oss, men Mamma husket hvertfall at hennes Bestefar hadde noen utslett, som hun trodde kunne være psoriasis, noe de ikke visste så mye om på den tiden han levde. Mamma var dessverre veldig hard angrepet, Hadde ikke inni hendene, under føttene og i selve ansiktet, -men overalt ellers.

Og derfor fikk hun også tilbud om å være med på forskning på Riksen for 20 år siden, fordi hun hadde en tøff utgave av det, med flere typer psoriasis også. Også var hun en periode leder for Norsk Psoriasisforbund, og derfor kan en vel si at jeg har fått det inn, ja, -med morsmelken ;O)

Tror muligens broren min har fått det nå, men er ikke sikker. Ser sånn ut, men jeg tror ikke han ønsker å innrømme det for seg selv enda og ønsker ikke snakke om det. Trist å skulle slite med det uansett om man er den ene eller den andre, og om man har mye eller mindre av det. Håper virkelig jeg slipper unna! Men mest av alt håper jeg de finner noe mot "elendigheten" snart. De sier at de knekker koden den dagen de knekker kreftkoden, da begge deler handler om celledeling.

Riksen ser ut som et hotell spør du meg, det er jo så flott der bare rent bygningsmessig. Nytt og topp ekspertise. Og om det ikke går for å være "det" beste sykehuset i landet, så er det hvertfall ett av dem, og helt klart i toppen.

Håper det snur seg for deg og at du får brukt det du trenger for å få et så fint svangerskap som mulig. Lykke til nok en gang!

Nattaklem ;O)

Hei! Jeg har psoriasis, og bruker kremene mine. Fikk beskjed om så lenge det er små områder så har det ingen betydning. Hadde en del utbrudd i hårbunn før sommeren, men skulle unngå å bruke kortisonprep på så stort hudområde. Hadde lysbehandling gjennom de første 4 mnd av svangerskapet og. Du burde få snakket med en hudlege og ikke fastlegen din.

Hei venternovemberjente,

Se der ja. Min fastlege ringte nemlig til en jordmor på Fredrikstad sykehus og hun sa at det var ikke anbefalt at jeg brukte det i det hele tatt. Men dersom det ble for ille kunne jeg bruke det i små doser. Men da turte jo ikke jeg å bruke det i det hele tatt. Og når jeg spør hva som er farlig har ikke legen noe svar til meg. Hmmmmmmm... Det er nok best å rådføre seg med en hudlege ja.

Takk for masse god råd alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...