lanoforliten Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Jeg har et barn på en måned som jeg har pumpet mm til hele tida. Har pumpet meg ca 6 ganger i døgnet, og av og til (bortimot daglig, av og til 2 ganger dgl) latt henne die også. Har inntil de siste dagene hatt nok til å fullamme henne fra 7 på morgenen til 7 på kvelden, og gitt henne mme til måltidene på kveld og natt. (har gitt kun mme på de to nattemåltidene,Har pumpet meg for natta ca kl 23 og hatt morgenpumping ca kl 7, altså 8 timer uten å tømme seg) Kan dette være årsaken til at jeg mister melka? På dagen går det jo bare ca tre timer mellom pumping... Blir fortvilet og sliten av dette, har barn fra før av også... Kan sitte og pumpe meg på dagen i en halv time, og resultatet blir kanskje 40-50 ml..... Huff, lurer på hvor mange timer jeg har sittet med den pumpa!!! Men vil så gjerne gi min lille skatt det aller beste... Er det på tida å gi opp?? Takknemlig for svar....
Expat Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Hei! Jeg antar at du har elektrisk dobbeltpumpe for å få dette til? Og utdrivingsspray (hør med legen), den kan du bruke flere ganger. 6 ganger i døgnet er antakeligvis for lite, med dobbeltpumpe sitter du i 20min maks. Få tak i en kjapt! Husk å ikke titte i flaska, ha rutine på dette, ikke stresse, kule helt. Jeg pumpet best mens jeg satt og leste på internett faktisk, da var tankene en annen plass. Har du funnet flaskeposten.org? Og, er det noen spesiell grunn til at gullet ikke dier? Om det "bare" var at det ikke tok brystet før kan det ha forandret seg! Send meg gjerne en pm om det er noe du ikke vil ta opp her, jeg er ammehjelper og har taushetsplikt om ting vi tar opp privat.
lanoforliten Skrevet 3. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2008 Hei og takk for svar! Grunnen til at hun ikke dier er at jeg har vært så ubegripelig sår på brystvortene, har hatt blødende sprekker og sår med gult puss på begge sider så jeg turte ikke og maktet ikke å fortsette, satt og grein av smerte når hun tok tak og gjennom hele diingen, og jeg gikk fra det ene måltidet og grudde meg til det neste. Hun har fortsatt gal sugeteknikk og får ikke til å rette på det, selv om jeg vet hvordan riktig teknikk er. Jeg har prøvd i ettertid å ta opp diingen igjen, men blir sår etter tre måltider. Har hatt fagpersonell til å hjelpe meg med teknikken men uten å lykkes. Får henne ikke til å ta riktig. Er kanskje flaskene hun har blitt så vandt til?? pumping fungerer i grunnen greit når jeg har melk, for noen dager siden kunne jeg sitte i ti min og få ut til et måltid, og det var ikke noe pes. Men det er verre når man må sitte dobbelt så lenge for halvparten av melka.. Har sånn spray, men har ikke merket den store forskjellen... Tror jeg stresser litt m dette, får prøve å la henne die mer og legge inn ekstra pumping, kanskje det vil hjelpe.
Expat Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Er barnet blitt sjekket for stramt tungebånd og KISS?
Gjest Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Her er noen tips: Generelle råd: • Det kan ta alt fra to til tre dager til over en uke før du ser en effekt • Det er lurt å pumpe seg 8-10 ganger i døgnet – avhengig av dine muligheter • Det er fint dersom du orker å pumpe om natten, reseptorene for prolaktin gir mer respons om natten (det hormonet som produserer melk). Hvis du ikke orker hver natt, ta en natt innimellom. Hvis du blir veldig sliten av nattpumping så sover du isteden! • Det er lurt å stimulere utdrivningsrefleksen før hver pumping ved hjelp av brystmassasje, litt håndmelking og/eller varme på brystet: o Ha gjerne barnet i nærheten, hvis ikke det er mulig: Bruk alle sanser. Lukt på et klesplagg, kompress eller lignende. Se på et bilde av barnet. o Forsøk å slappe av – legg for eksempel varmepakninger på skuldrene, få noen til å gi massasje på skuldre og nakke mens du pumper. o Bruk av avslappingsøvelser. Kjøp for eksempel en CD med avslapningsøvelser. o Vurdere å prøve Syntocinonspray, som er en nesespray som gir kunstig tilførsel av oxytosin – det hormonet som får melkeutdrivningen i gang. Reseptpliktig, må skrives ut av lege. • Det er mer effektivt å pumpe kortvarig og hyppig i stedet for lenge og sjelden. • Husk at dobbeltpumping (pumper begge brystene samtidig) sparer deg for tid, og gir økt stimulering av brystene som hos noen gir økt melkeproduksjon. • Ha mye hud-mot-hud kontakt med ditt barn – det stimulerer din utsondring av oksytocin (som setter utdrivningsrefleksen i gang). • Prøv å drikke urtete, maksimum tre kopper om dagen (ammete fra apotek/helsekost eller te av bukkhornkløver). Effekten er ikke vitenskaplig dokumentert. • Du må også passe på å få nok søvn, hvile, mat og drikke. Forsøk å legge flest mulig av dine gjøremål til side noen dager, mens du forsøker å øke melkemengden. Om du har noen som kan hjelpe deg med husarbeid, passe søsken, eller andre nødvendige gjøremål i denne tiden, så ta i mot deres hjelp! • Om du røyker, kan dette påvirke melkeproduksjonen. Om du er motivert for å trappe ned eller få hjelp til å slutte å røyke, er dette et fint tidspunkt for det. For flere råd sjekk ut http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=279
lanoforliten Skrevet 4. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2008 Nei det er hun ikke... Har faktisk ikke tenkt på det engang... Takk for tips!!
lanoforliten Skrevet 4. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. august 2008 -Og takk til mammaen til Ibrahim for mange gode råd!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå