petite fleur Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Prøver å lære gutten min på 9 mndr å holde flasken selv, men foreløpig uten suksess. Jeg har kanskje begynt for sent....Noen som har et godt tips? Leste en diskusjon på anonymforum om å la ungene spise selv. Jeg har ikke satt fatet foran sønnen min ennå, fordi jeg trodde ikke det var vits i før han fikk pinsettgrepet.....men man skal altså gjøre det likevel? (Nå snakker jeg om brødbiter) Opplys en uvitende:-)
Aibell Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Det gjør jo ikke noe om han får prøve selv? Da får han jo øve på pinsettgrepet og. Det blir masse gris, men han kommer sikkert til å kose seg Det er faktisk en måte å introdusere fast føde på som kalles baby lead weaning som går på at babyen spiser all mat selv og det starter man med 6 måneders alder.
petite fleur Skrevet 3. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2008 Skal prøve å sette fatet foran ham i dag og se hvordan det går :-) Til nå har han jo holdt banan og kjeks selv, men det er kanskje 1/20 som faktisk kommer inn i munnen da :-D Ingen som har noen tips for hvordan jeg skal lære ham å holde flaska selv? Ved bordet kan han godt holde flaska og suger på tuten, men han skjønner ikke at han må løfte den opp for å få noe i seg. Hvis jeg løfter den opp, slipper han flaska så jeg må fortsette å holde...
Gjest dagdrømmer Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Du kan jo prøve å la ham ligge mer bakover, f. eks i en vippestol, når han skal prøve flaska selv. Min på 7 mnd holder vannflaska si når han ligger i vogna, men jeg vet ikke om han drikker så mye da. Gnager på tuten og får masse vann i ansiktet, men er like blid=) Så snart blir det vel tenner.
velsignet med to Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Gutten min på snart 10 mnd spiser selv, brødbiter, banan og annet som er "fast". Grøt o.l. har vi ikke prøvd med ennå, for får han hånda opp i skåla nå så er alt innholdet klint utover kjøkkenet på 1-2-3. Men jeg får han heller ikke til å holde flasken selv, han gjør som din, holder den og tygger på tuten men forstår ikke at bunnen må opp for at det skal komme noe, jeg skyver den opp og da slipper han flaska.
Athravil Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Vesla på 8 måneder har holdt flaska selv siden ca 6 månedersalderen, begynte med at hun først ville være med å holde i flasken når hun lå i fanget. Etterhvert fikk hun flaske i vogna og så la vi teppe/bamse under slik at den lå med litt støtte og passet på at hun ikke fikk i seg luft. Hun får ikke helt til å sitte og drikke enda - klarer ikke å løfte flaska/koppen høyt nok og vil helst ligge alene på gulvet eller i vogna og kose seg med flaske. Nå går det også unna med brødbiter - legger dem rett på bordet så slipper jeg at hun slenger fatet veggimellom Er i allefall stor stas å sopise selv. Vil også gjerne holde skjea selv, men der er resultatet mye gris...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå