Gå til innhold

Hemoglobin-nivå jenter? Blodtrykk? HøyT?

Anbefalte innlegg

(Hvis du ikke gidder å lese hele innlegget så bare les de nederste spørsmålene! Har skrevet litt om lege/sykehus-besøket mitt som gjorde meg litt bekymret denne helgen).

Jeg var hos legen og fikk meg litt støkk. Både jordmor og fastlegen er på ferie som sikkert mange andre har opplevd denne sommeren.

Jeg kom til turnus etter å ha tatt testene, hvor urinen gav utslag, men kun på leukocytter, så det er vel ikke eggehvite eller protein i urinen, men heller som en begynnende urinveisinfeksjon tror jeg..

Jeg hadde lurt på om barnet lå med hodet ned, og hadde hatt følelsen av at han var høyt og lavt og iallefall ikke hadde festet hodet. Ba en heftig bønn til Gud før jeg la meg om at han måtte ha hodet ned så jeg kunne føde naturlig, men det var iallefall det som var spenningsmomentet for meg. Hvordan var leiet, jeg har kjent hikke 2 ganger ganske langt oppe, mens før har det vært nede. Da jeg stod opp kjentes det ut som han ikke lå på tverr faktisk, så jeg var spent :)

Legen tok blodtrykket, og fant at jeg hadde et blodtrykk på 155 over 100. Jeg er en ganske rolig person og hadde ikke stresset til legevakten på forhånd. Hun målte først 3 ganger. Så funket ikke apparatet da hun prøvde å måle 2 x 3 ganger til.

I mellomtiden prøvde hun å sjekke leiet og var usikker, fant hjertelyden "sterket" under venstre ribbein. Så hun satte spørsmålstegn og sa at det fikk finnes ut på neste kontroll..... Er jo 37 uker på søndag jeg da, så jeg var ikke helt happy for å gå i uviten. Hun gav meg bare beskjed om at dersom vannet gikk måtte jeg legge meg ned og ringe ambulanse! Noe rar beskjed å få syns jeg... Er jo ikke sånn jeg vil det skal skje :-p

Da jeg hadde ligget på benken en stund målte hun blodtrykket på nytt og det var det samme. Hun ringte føden på sykehuset og jeg ble da henvist bortover dit for å ta blodprøve for å sjekke forskjellige utslag. Noe mer informasjon fikk jeg ikke.

Jeg dro og tok blodprøve og satte meg så i bilen. Ganske forvirret for hun hadde sendt blodprøven som hastesak, men jeg var ganske uvitende om hvorfor. I bilen snakket jeg med min mor og søster og de hadde trodd de skulle ha meg under oppsyn med det blodtrykket. Jeg har vanligvis ligget på 110 over 65 eller 70.... De fortalte meg at jeg måtte ta det med ro, jeg har ikke peiling på blodtrykk, så jeg ble litt sånn "jaha...okei....ja, ikke vet jeg.." Jeg var jo på vei på jobben...

Kjæresten min kom og ble forvirret over hva som var galt, og irritert og begynte å skulle ringe jordmorsenteret osv. Vi var rett utenfor sykehuset så jeg foreslo det var bedre å snakke med dem der, så vi gikk på føden og fant tak i en jordmor og forklarte at det var helg, jeg hadde fått ny legetime mandag, hadde ikke fått noe mer beskjed enn at blodtrykket var høyt og at det ble tatt blodprøve av meg, hun hadde bare satt spm.tegn ved leie til barnet osv. -At jeg ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til det og hvorfor det var blitt sånn.

Kjempeflotte folk som jobber der. Hun la meg på en benk og målte hjertelyd til barnet i 20 minutter og fulgte meg til poliklinisk, hvor jeg også ble tatt kjempegodt hånd om! Hun målte blodtrykket og beroliget med at det var litt høyt, og at det kunne noen gang være sånn etc.

og det var fortsatt på samme trykket da hun målte. Så la hun meg ned, kjente leie til barnet og tok UL for å vise oss. Ei kjempeflott dame. Barnet lå med hodet ned, jippi. Forhåpentligvis snur han seg ikke :) Så tok hun blodtrykket flere ganger, mens jeg var liggende på benken osv. og etterhvert målte det 144/88 og jeg fikk dra hjem.

Lykkelig og fornøyd. SÅ ringer turnuslegen meg opp og sier at resultatene på blodprøven var bra, men at HB-nivået er for høyt.

Dersom jeg fikk ANTYDNING til svimmelhet, vondt i hodet, eller i magen, så måtte jeg ringe føden straks..... Jeg som hadde tatt helg med en lettet følelse, også ringer hun og sier at ved en minste antydning så må jeg kontakte føden....

Jeg følte hun var litt .......vel bekymret og kanskje hun ikke tar noen sjangse, men når hun sier det så sterkt som ANTYDNING så blir man jo bekymret og da får man jo litt hodepine osv. Hadde øresus i går og ble helt slapp, men tror det var fordi jeg var litt fortvilet etter å ha vært hos legen og var helt uvitende.

Noen som har hatt lignende opplevelser? De fortalte på føden at det var flere som hadde kommet til sykehuset passelig fortvilet over hva som skjedde, etter å ha vært hos annen lege / legestudenter e.l.

Stakkars legestudenter og turnusleger må jo få erfaringen sin fra noen steder, men det kan bli litt forvirrende for oss pasienter....

På helsekortet for gravide står det under oppsummering - spesielle komplikasjoner at dersom hemoglobin er lik 13, 5 eller høyere er det under der..... Mitt homoglobin-nivå har ligget på 12,3-12,6 og var nå på 13, 6. Har hatt en del sånn hjerteklapp i det siste, det spurte de ikke om og jeg har ikke tenkt over det...

Hvilket hemoblobin-nivå har dere hatt og har rundt uke 36, og er det noen som har hatt høyt blodtrykk? Svangerskapsforgiftning? Og er dere blitt behandlet på noen måte? Har ikke så lyst å ligge på sykehuset bare til "observasjon", da vil jeg jo helst bare ligge hjemme heller.....

Dersom jeg får antydning til vondt i magen eller hodepine eller svimmelhet skal jeg ringe, men med en sånn beskjed kjenner jeg jo etter og finner ut at "jaaa...jeg har jo litt verk i hodet når jeg først kjenner etter" liksom.... Er jo litt vanskelig å forholde seg til :P

Fortsetter under...

Huff skjønner godt du blir forvirret jeg! Turnuslegen kavet litt vel mye, men det viktigste er vel at hun er påpasselig, og ikke overlater noe til tilfeldighetene, selv om hun nok kunne opptredd på en mer beroligende måte. Det skjønner hun nok sikkert ikke...

Jeg hadde høyt blodtrykk forrige gang, men og en del ødemer pluss litt i urinen. Ble også sendt til sykehuset for sjekk, bare for å være sikker. Det er vel vanlig prosedyre tror jeg.

Når det gjelder at hun sa du skulle legge deg ned hvis vanne gikk er det vel det de sier hvis hodet ikke er festet..

Hb-nivået ditt til å være så langt på vei er jo ikke lavt nei. Men trodde ikke 13,6 var så høyt, men hvis hun sier det må det jo være noe i det. Men akkurat der ville jeg ringt føden for å spørre for det er bedre du får svar enn at du bekymrer deg. Bare si at turnuslegen gjorde deg urolig..

Leukocytter i urinen trenger heller ikke være noe, litt blodspor bare, og det kan komme av graviditeten. Hvis du ikke har andre symptomer er det nok ingenting..

Men hvis du skal til denne legen flere ganger ville jeg sagt at hun må forklare ting bedre, fordi det er ikke noe særlig og bli så bekymra.

Så må du bare spørre de uansett hva det er, uansett hvor lang tid det tar.

Aner ikke om dette hjalp deg, men skulle bare gi deg min støtte jeg :o)

hei, jeg hadde i uke 37 13.9 i hb. Dette fikk jeg høre var strålende av labben ;) Jeg har fint blodtrykk, men Le 3+. Hun bare spurte om jeg svidde da jeg tisset. Da jeg sa nei, sa hun det sikkert bare var utfloden som hadde gidd utslag, så det var ikke noe å uroe seg for. Mange har mye utflod i slutten av svangerskapet.

Ellers så hadde jeg svangerskapsforgiftning sist svangerskap. jeg hadde MASSE vann i kroppen og høyt blodtrykk.

Jeg vil råde deg å ta kontakt med føden hvis du får masse vann/går raskt opp i vekt, vondt i hode/pannen og svimmel.

Tror du har blitt sjekket godt på sykehuset nå, så det er ingenting å uroe deg for ;) god helg ;)

ps, har vært hos turnuslege...for å si det slik, de er veeeeeldig nøyaktige ;) redd for å gjøre noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...