Gå til innhold

Andre som har fått elidel og/eller protopic til et barn under to år?

Anbefalte innlegg

Jeg var hos hudlege etter utallige besøk hos fastlegen som er barnelege, og kortisonkurer med elocon og locoid som rett og slett aldri fungerte, eksemet ble aldri borte og blusset opp igjen ved et hvert forsøk på nedtrapping. Lillegutt hadde ikke hud i nedre del av ansiktet omtrent, og jeg var helt fortvilt, eksemet ble infisert ofte i ansiktet. Hudlegen skrev ut elidel og protopic, og vi har hatt god erfaring med protopic-kremen! For første gang greide vi å få vekk et eksemutbrudd i ansiktet! Bruker den bare i ansiktet, siden den er så dyr og det er der eksemen bruker å være verst. Men leser flere steder at dette ikke skal gis til barn under 2 år pga muligheter for kreffare osv, så blir jo litt bekymret, samtidig som jeg stoler på legen. Vi fikk denne kremen når han var ca. 9 måneder, nå er han 14 måneder. Vi smører ikke så ofte med den, kanskje noen dager hver måned. Andre som bruker dette til barn under 2 år? Hva sa legen deres om det?

Fortsetter under...

Jeg fikk protopic til sønnen min da han var 6 mnd! Han var innlagt på hudavd. på Riksen og fikk det der. Den fungerte ikke bra for oss desverre, men vil prøve igjen. Har ikke fått de advarslene du har. Det er veldig lite bruk og de har vel tatt det tilfølge da jeg fikk den.

Jeg er mest fokusert på at den ikke inneholder kortison. Men kan man bruke den i ansiktet da? Trodde ikke det jeg. Men der kan du se, jo flere du spør, dess flere svar får du!

Jeg ville brukt det lille du gjør med god samvittighet!

takk for svaret maja mor :)

jeg regner med den kan brukes i ansiktet siden hudlegen primært skrev den ut pga grusom eksem i ansiktet (væskende og fæl, nesten ikke hud fra nesa og ned) som bare ikke ville bort uansett hvor mye kortison vi brukte, og som vi alle vet er jo ikke kortison noe man kan bruke i det uendelige heller.. vi smurte og smurte, mer enn anbefalt, og likevel forsvant ikke eksemet. Så ja, jeg får vel bruke det lille jeg bruker med god samvittighet, veldig deilig å endelig kunne se et eksemfritt ansikt stort sett :) Kroppen derimot er en annen sak, men heldigvis ikke et like stort problem som ansiktet pleide å være.

• 2 uker senere...

Heisann!

Sønnen vår på 7 mnd har brukt protopic i 3 måneder nå, og vi er veldig glad for at vi fikk den. Vi bruker den i opptil 2 uker av gangen(1 fang per dag) og så går vi over til å bare bruke hydrokortison. Dette fungerer veldig godt for oss. Han har jevnlig utbrudd av eksem,skjer at vi har en 2-3 dager uten utbrudd, og vi bruker både protopic og kortison med god samvittighet. Før vi fikk salvene fra hudlege fikk han infeksjoner i eksmen og de har vi klart å kvitte oss med nå. I tillegg har vi akkurat startet med en helhetsbehandling nå. Han får allergi medisin i tillegg til salvene... skal årøve dette ut i 2 mnd, og så skal han vurderes på nytt. Kanskje vi er så heldige at vi slipper flere store utbrudd? Det er lov å håpe =)

• 2 uker senere...

Barna våre er over 2 år, men storesøster var vel ca 4 år da vi prøvde ut Protopic på hendene iten noen bedring i eksemen der.

Elidel brukte begge barne i en liten periode høsten 2006 - mars 2007 da vi ble lagt inn på Voksentppen.

Elidel hadde god effekt på kropps eksemen til ungene i startfasen da vi smurte daglig, men den hadde ikke den forebyggende effekten som vi ønsket etter dette.

På Voksentoppen hadde de gått helt bort fra denne kremen og derfor sluttet vi. De hadde mer tro på kortison behandling som var nøye forsket på.

Men fungerer dette produktet for dere og det brukes i henhold til en leges behandlings plan - så hadde jeg fortsatt med det.

Man må bruke det som fungerer for deg og din, slik at ungene og ikke minst vi voksne får en bedre hverdag.

Hilsen Søskenmamma

http://www.sosken.blogspot.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...