Gå til innhold

Kontroll av babyens pusting på ultralyd?

Anbefalte innlegg

Vi var på ekstra kontroll på sykehuset i dag da jeg syns det hadde vært lite liv i magen. Vi tok ctg og ultralyd og alt så visst veldig bra ut. Men da overlegen skulle sjekke om babyen pustet, så kunne hun ikke se det.. Men hun sa likevel at alt så bra ut? Noen som vet hva dette kan være? Kan de bare stoppe opp å puste for en stund??

Fortsetter under...

Ja, det første jeg tenkte var: "PUster babyer i magen???" For d er jo i så fall ganske komplisert hvis de skal PUSTE i vannet.... Er vel vi som puster for dem sånn livsgivende uansett... Også hikker de og styrer og svelger vannet osv. og øver lungene til de skal puste selv når de kommer ut...?

Overlegen sa hun måtte kikke igjen på ultralyden for å sjekke om han pusta.. visste ikke det jeg heller at de pusta inni magen. Høres så rart ut. Men blir jo litt bekymra da når hun sier at hun skal sjekke om han puster og at hun ikke kan se at det skjer.. men hun sa da likevel at alt så veldig bra ut. Merkelig...

Babyene "puster" i fostervannet.. Det vil si at de trekker fostervannet ned i lungenet og "puster" det ut igjen. Dette for å øve på pustebevegelsen frem til de blir født. Men de "puster" ikke hele tiden.

En av diskusjonene rundt keisersnitt kontra vanlig fødsel er at når man føder på vanligvis og babyen presses gjennom den trange fødselskanalen er at det fostervannet som babyene har i lungene blir presset naturlig ut. Når man tar keisersnitt skjer ikke denne prosessen, og babyene er mer utsatt for infeksjon på lungene etter det ble litt klarer de er kommet ut..

Håper det ble litt klarere, og lykke til med lille din ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...