Gå til innhold

Føde med epidural eller naturlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte epidural førrige gang for 3 1/2 år siden og det har jeg planer om å gjøre denne gang og hvis det går for seg. Når jeg kom på sykhuset fikk jeg først en peditinsprøyte el noe sånt, den hjelpte ikke så veldig mye, så prøvde jeg på akupunktur og det hjelpte i hvert fall ikke, gjorde det neste bare verre med massa nåler i meg. Da fikk jeg tilbud om epiduralen, og må bare tillegge at jeg er ikke glad i sprøyter og nåler og sånt, men med de smertefulle riene så måtte jeg bare prøve, hadde så vondt at jeg ville dø.... Legen setter først bedøvelse i ryggen og det kjente jeg knapt, med de riene man har er et sprøytestikk en bagatell... Så når de setter epiduralen så kjenner man ikke det, men så fort den begynte å virke så var det som å komme til himelen. Rekomenderes altså:) Og siden de setter den i ryggen så ser du ikke noe heller:)

Jeg brukte ikke epidural,kun lystgass.Epidural syns jeg ikke er noe for meg,har lest mye om komplikasjoner,og siden den gis i rygg ville jeg heller prøve noe annet.Lystgass kommer jeg til å bruke denne gangen også,hvis alt går som planlagt selvfølgelig.

Tror ikke du skal tenke for mye på det før du er der:) Jeg fikk epiduralsprøyta i ryggen, men de tok den ut igjen med en gang uten å gi bedøvelse, for jeg fikk press rier. Sprøyta kjente jeg ikke mye til. Fødte uten bedøvelse, og vil gjerne gjøre det neste gang også.. Kos deg i resten av svangerskapet, og ikke tenk så mye på hva som kommer:) Det er jo greit å bestemme seg da du skal føde. Det er innskriving/besøk en mnd før fødsel, og da kan du stille spørsmål til jordmor:) Lykke til!

Skal ikke være lett. Vet jo ikke hva man skal igjennom når det er førstegang.

Men tenkte kanskje å føde i vann, eller naturlig for da kan man få eget rom hvor far også kan bo. Høres veldig fristende ut! Det er bare det at jeg ikke aner om jeg klarer dette uten smertestillende...som jeg igjen er redd for. Pingla skal føde...høres bra ut:)

Annonse

epidural er tingen:-) Kjempe nydeliG!!!!! var også redd for den så vond ut. men man merker det ikke, er så vondt i utgangspunktet. opplevelsen min ble reddet grunnet den:-) Klarte ikke å så stor åpning, så ga de den, og pang så kom babyen:-)

Jeg fødte kun med lystgass sist, og kunne tenke meg å prøve epidural denne gangen. Er i allefall åpen for å prøve det dersom det blir aktuelt...

Jeg kan i allefall fraråde deg steriltvannspapler (små injeksjoner med steriltvann under huden på magen eller i ryggen, som skal gi smertelindring...) De var helt usansynlig vonde å få (mye vondere en veene..), og jeg er ikke sikker på om de hjalp mye heller...de skal jeg i allefall holde meg langt unna denne gangen...

Tror det beste bare er å ta det som det kommer. Hver fødsel er jo så individuell, så det blir vanskelig å planlegge for mye...Husk på at kvinner har klart dette i all tid før oss..Så vi klarer det nok :-)

Fødte uten smertestillende sist og skal det denne gangen også så lenge fødselen går normalt for seg (noen ganger har man jo ikke noe valg).

Nesten alt av smertestillende har mulige bivirkninger, noen mer alvorlige enn andre og jeg synes ikke at det var verdt å ta den sjansen rett og slett.

Jeg fant ut at det ville være MYE værre å få barseltiden ødelagt av for eks spinalhodepine enn å lide meg gjennom smertene under fødselen, fødselen varer jo ærlig talt ikke så himla lenge og jeg vil helst nyyyyte tiden med nyfødt baby så godt jeg kan.

Må bare si det at jeg har vanligvis sprøyteskrekk, men jeg fikk epidural i forbindelse med en hemorrideoperasjon, og den var virkelig ikke vond. Mulig jeg hadde fått noe beroligende, det vet jeg ikke. Men stikket var over på et blunk. Jeg ble kjempepositivt overrasket over at jeg kjente så lite til det stikket.

Fødte med epidural og lystgass forrige gang, og skal føde naturlig på ABC på Ullevål denne gangen. Lystgass og epidural var fantastisk, så det er ikke derfor jeg velger det bort til fordel for ABC. Jeg hadde en kjempefin fødsel, og smertelindringen hjalp meg virkelig, men fødselen gikk veldig fort og denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg skal klare de siste få timene uten medikamentell smertelindring. Med førstemann visste jeg jo ikke hva jeg gikk til, og da var det veldig deilig å ha alle muligheter åpne synes jeg. Vanlig fødeavdeling med andre ord, med eller uten smertelindring, alt etter hvordan fødselen skred fram. Tror ikke jeg hadde turt meg på ABC første gangen. Nå derimot, er situasjonen en helt annen, og erfaringene fra forrige gang og hva som hjalp meg da i de ulike fasene (bl.a. vann), har gjort at jeg har valgt å ta veien til ABC. Så får vi bare håpe at jeg ikke har gjort noe veldig dumt, he he;-)

Mitt beste råd er; vær åpen for alt og ta det som det kommer! Og velger du epidural er ikke det noe nederlag. Det føles egentlig bare som å komme til himmelen;-)

Lykke til, uansett hva du velger!

Annonse

Jeg kom VIRKELIG til himmelen sist når jeg endelig fikk epidural etter 1 1/2 døgn uten sm.stillende...

Gjør ikke vondt, litt ubehagelig å sette, men i forhold til rier så er litt ubehag ingenting! Dessuten slipper du jo å se å¨hehe

Jeg fødte uten noen ting.. Men det er for jeg var mer redd for ett sprøyte stikk enn å føde.. Jeg syns ikke det var så gale å føde.

Syns riene var verre enn å få ungen ut.. Men min fødsel tok bare 2 timer fra jeg kjente den første rien og til ungen var ute.. Så hadde ikke fått noe smerte lindrene uansett..

Kommer nok til å føde naturlig neste gang, viss ikke riene blir for gale..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...