danny Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Snuppa mi på snart tre mnd har hele tiden blitt puppa i søvn, da dette var det eneste som fungerte fra starten av. Hun spiser nesten alltid fra begge bryst og får det første mens vi sitter i sofaen e.l. Så skifter vi og tar på pysj før vi legger oss i senga for siste bryst. Der sovner hun etterhvert og lirkes over i kurven sin der hun sover videre. Kunne tenke meg å få lagt henne rett fra skiftet i kurven, men er usikker på hvordan det skal gå. Må vel bare prøve (nå er hun lagt på eget rom også siste dagene, så da er det litt lengre å bære henne fra senga og hun våkner ofte men roer seg igjen selv i kurven. Heldigvis.. har ikke noen god metode å roe henne på igjen om hun skriker, tar ikke smokk. Hva slags rekkefølge gjør dere dette i? Hvordan gikk dere fram ved overgang fra pupping i søvn til bare legging?
Supermamma...eh...vel.. Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Det blir nok en del klaging og du må nok belage deg på gå inn og roe henne ned en del ganger. Sutter hun på fingerne eller noe annet? Datteren min på snart 4 mnd har funnet fingerne (og hele hånden innimellom). Hun er ikke veldig ivrig på smokk, men jeg får gitt henne den innimellom hvis hun ikke roer seg selv. Det som er viktig er at hun må lære å finne søvnen selv, og da ville jeg ha lagt henne våken (og mett), sunget eller annet "kveldsrituale" og gått ut av rommet. Når hun begynner å klage så er det greit å vente litt og så gå inn og roe henne litt med å stryke over kinnet og f.eks. over neseroten mellom øynene. Prøv å unngå å ta henne opp (blir garantert ikke noe lettere å legge henne ned i sengen hvis du tar henne opp.) Når hun har roet seg går du ut igjen (evt setter deg et sted hvor hun ikke ser deg). Til slutt så finner hun roen selv. De første gangene vil det kunne ta litt tid, men det er viktig å la dem lære å finne søvnen selv (synes jeg). Også er det greit å gjøre det nå. Jeg er ganske sikker på at det blir mye vanskeligere jo eldre de blir. Sønnen min på 2 år og 9 mnd har funnet søvnen selv siden han var noen uker gammel, og han koser seg i sengen. Har alltid likt å legge seg der, og vi har aldri hatt noe problemer med å gå ut før han har sovnet. Tror nesten han ville hatt vanskelig for å sovne hvis vi skulle sitte ved siden av. (dvs. det skjer jo, men det er ikke det som er poenget mitt da..) Hmm... ser at jeg ikke helt har svart på spørsmålet. Når det gjelder hvilken rekkefølge så tror jeg ikke det har så mye å si. Jeg pleier alltid å skifte på henne etter amming, men nå for tiden har vi så tett amming på kvelden (en kl 18 og siste kl 19.30), så da har jeg skiftet på henne etter 18-måltidet. Ikke noe poeng i at hun er lys våken, men bare så hun er ganske våken. Jeg ville kanskje tatt stellet mellom hvert bryst også tatt henne opp etter ammeslutt så hun våkner til litt, og deretter lagt henne i sengen. Noe som er viktig å tenke på er at hun ikke sover noe særlig mer enn et kvarter i løpet av de fire siste timene på kveldstid. Kan være tøfft for de små, men viktig for at hun skal være trøtt til leggetid. Oj! Dette ble langt, men blir litt ivrig når det gjelder dette, for jeg synes det er så viktig, og er så fornøyd over hvor bra det har gått med legging av begge våre barn. Masse lykke til!
danny Skrevet 1. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2008 Tusen takk for langt og hyggelig svar Jeg innbiller meg også at det blir værre å venne henne av med å sovne ved brystet jo lengre det går.. Det er jo dette at hun blir så våken når hun får på pysjen også da, hun elsker å ligge på stelllebordet og smiler og prater masse der. Så det er kanskje lurt å spare den siste puppen til etterpå som vi gjør nå, men la henne få den i sofaen e.l. som den første. På dagtid sovner hun ofte i vogna uten hjelp om hun legges våken, av og til legges hun i halvsøvne etter amming, og av og til må hun rugges i vogna..
mai mammaen til to Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 jeg pleier å bade og stelle ham og deretter går vi inn på rommet. så sitter jeg i en stol der og ammer han.. før la jeg han rett i sengen og han lå der til han sovnet.. men nå vil han ikke ha smokken mer og vi har hatt ferie...så da er han mer urolig. så nå sitter jeg og vugger på han med ene hånden..så da sovner han stortsett greit etter en liten stund. synger samme sangen om og om igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå