Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med barn her som ikke sier noe? Min gutt sier ikke mamma og pappa engang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han da?

Skrevet

hvor gammel er han?og sier han ikke noe annet ?

om han er fylt to år og ikke kan si noe ville jeg begynt å bli litt små bekymret... ville kontaktet helsestasjonen og ev barnehagen

Skrevet

Jeg har et par venninner som har barn som har vært sent ute med å snakke. I begge tilfeller har det skyldes vann i øret og at de har måttet legge inn dren. Jeg ville ha tatt kontakt med legen på Helsestasjonen evt fastlegen. Du skal vel på en 2-2,5 års kontroll snart, men kan sikkert være greit å gjøre dette så snart som mulig uansett.

Skrevet

så spennende. Jeg var hos øre-nese-hals lege med han, og han sa han hadde slim i ørene og skulle komme igjen i sept. å sjekke. Muligens måtte han legge inn dren. Men han nevnte ikke at det kunne sinke snakkingen....

Men gutten hører jo godt og skjønner alt.... Hvordan virker det da når de har slim/vann i ørene?

Skrevet

Når de har væske i mellomøret så virker dette inn på bevegelsene til ørebenskjeden. Lyd er jo som kjent trykkbølger. Dvs at lydtrykket (lydstyrke)som kommer inn mot trommehinnen ikke får samme fart mot det ovale vindu (noe lignende som trommehinnen som ligger bak ørebenskjeden) som igjen gir lyd videre til det indre øret. Ørebenskjeden beveger seg raskt når man ikke har væske der, mens væsken gjør at den beveger seg saktere. Resultatet blir da at barnet hører som om det skulle ha hatt bomullsdott i øret. Prøv selv å holde for øregangene med pekefingeren så har du en viss formening om hvordan det kan oppleves ved å ha væske i mellomøret.

Ved å sette inn såkalte rør/dren så blir mellomøret åpent og barnet får høre normalt igjen. Jeg jobber med dette til daglig og har selv en datter som nettopp har fått satt inn ventilasjonsrør, og hennes språk har bare tatt seg opp. Men vi avventer ofte situasjonen over en periode for å se om ørene ordner opp selv før evt opr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...