mamman til 2 godjenter:) Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 helsesøster mente at jeg hadde brystsopp siden jeg hadde så utrolig vondt i puppene etter pumping, akkurat som å dra en piggtråd ut av brystvortene..grøss...nå har jeg helt slutta å pumpe meg og snuppa får bare mme, hadde ikke mere melk igjen. jeg fikk råd om å bruke canesten, har gjort det, men nå så ser det ut som jeg har sopp på brystvortene, er det mulig? har ikke noe smerter ellers. det ser ut som et gult lag på vortene, kan pelles bort, men det kommer tilbake. skal jeg begynne med canesten igjen? noen som har noen tips og råd, syns ikke det ser så pent ut akkurat. takker for svar
ruffen Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Canesten? På brystene? Jeg fikk resept på Mycostatin, flytende mikstur. Snuppa må få det sprøyta inni munnen, mens jeg smører det på brystene. Sopp er noe dritt. Det er skikkelig seigliva greier her i gården ihvertfall. Sliter med å få det bort! Gå til legen og få skikkelig soppmiddel. Syns det hørtes rart ut å bruke canesten.
Lenemamma`n Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Akkurat samme behandling som "ruffen" fikk jeg også da jeg fikk sopp... salve til meg og miksdur til lillemann. Omsider ble jeg kvitt dritten,men det var helt forferdelig vondt og ekkelt! God bedring!!!
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 1. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2008 jepp, canesten. syns det hørtes rart ut jeg og, aldri hørt om å bruke det der akkurat. var en legen på 6 ukers kontrollen som anbefalte det faktisk. får vel ta meg en tur til fastlegen til uka da, er noe dritt det her..vi ha det bort..hehe
trippeltopp Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Jeg fikk beskjed om å smøre meg med canesten på brystene, og det funket fint.
AmExx Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Soppen vi får på puppeme (candida albicans), og ungen får på tunga er den samme son vi får nedentil. Så om Canesten fungerer der nede, fungerer det på puppen også! En annen sak er om noen av de er bedre å bruke mtp amming, det vet jeg ikke. Men både Canesten og Mycostatin tar knekken på soppen om den behandles riktig! Desverre er det ikke bare bare å bli kvitt dritten... Noen sliter lenge for å få det til! Ikke bare er smøring viktig, men hygienen ellers og. Bruk badehåndkle bare en gang, skift ofte på sengen, vask på minumum 60 grader, skift ammeinnlegg etter hver amming. Husk at både du og ungen kan smitte hverandre, så at dere begge behandles på likt er viktig. Melkebanken anbefaler at man går på behandling for sopp i to uker faktisk. Nå er ikke dette alltid nødvendig, men det kan være greit slik at man er på den sikre siden. Lykk til og god bedring, vi skal på soppkur vi og etter vi er ferdig med antibiotikakuren etter bb.
Miffs Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 Canesten funker da like bra som mykostatin på puppene, eneste er at det skal vaskes av før du ammer. Behandlingen bør foregå i minst 14 dager. Flere tips på ammehjelpen.no
ruffen Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Mycostatin trenger ikke vaskes av før amming.
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 2. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2008 takk for svar alle sammen:) da kan jge like godt begynne med canesten igjen da. som jeg skrev så ammer jeg ikke så da slepper jeg å tenke på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå