Gå til innhold

dere som er fysioteraputer...........

Anbefalte innlegg

kan jeg spørre om hva dere lærer på skolen om bekkenløsning?

ikke for å være frekk eller noe altså, men her er bakgrunnen til at jeg spør:

Jeg har altså en tante som er fysioterapaut + at jeg har sikkert vært til behandling hos 4 forskjellige fysioterapauter (har ikke tatt behandling hos min tante).

jeg ble ikke bra i bekkenet umiddelbart etter fødselen så ene fysioterapauten jeg var hos + min tante har påpekt ovenfor meg at bekkenløsning som ikke går over etter fødselen er psykisk betinget.

så de anbefalte meg psykolog. og pratet til meg om vond barndom, slem ektemann osv..osv... Men problemet er jo at jeg har det helt fint. jeg føler overhodet ikke at dette kan være noen årsak. har snill mann og fin oppvekst.

har vært til kiropraktor i ettertid som har konstatert skjevstillinger og andre ting som er mulig å behandle. og etter jeg fant kiropraktoren min har jeg vært veldig god i bekkenet.

Nå er dette riktignok en del år siden, 10 for å være nøyaktig. Men er det dette dere lærer? eller har jeg vært max uheldig om hvem som har uttalt seg om mitt bekken?

er jo litt skremt over at skjevheter og låsninger blir omtalt som psykisk.

som sagt så lurer jeg bare på hva dere lærer om bekkenløsning? jeg vill jo tro at disse jeg møtte ikke var helt på kanal, men jeg spør da likevel. håper dere skjønner hva jeg vil fram til, og ikke ser på dette som et angrep på fysioterapauter generelt. men jeg er bare nysgjerrig.

jeg har selv gått sykepleien nylig, og der er ikke bekkenløsning nevnt i skolebøkene overhodet.

men i allefall takk for at dere gidder å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138352769-dere-som-er-fysioteraputer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes ikke bra ut.... Jeg kan prøve å svare så godt jeg kan.

De aller fleste fysioterapistudenter går gjennom studiene uten å lære særlig mye om bekkenproblemer. Dette er fordi det er såpass lite felt som få fysioterapeuter spesialiserer seg på, desverre. En annen grunn er at det varierer veldig fra praksisplass til praksisplass hva den enkelte student lærer. Fysioterapi er et enormt fagfelt, og veldig mye av kunnskapen om bekkenplager må man lære gjennom kurs og seminarer og ikke minst erfaring etter endt studietid. Tidligere var det fint lite man kunne gjøre for å hjelpe disse kvinnene, dette pga for liten kunnskap og forskning på området. Det er i hovedsak et kvinneproblem, som lett ble avfeid som psykisk relatert da det var veldig vanskelig å diagnostisere. Dette henger desverre igjen hos mange leger og fysioterapeuter som ikke klarer å oppdatere seg innen fagfeltet. Men det er et svært aktivt miljø innen kvinnehelse som har forsket og forsker på disse problemene. Og resultatet er oppsiktsvekkende og positive; det er mye vi kan bidra med for at disse kvinnene skal få den hjelpen de behøver. Men da må man finne en behandler som kan sitt fag. Disse finner man på www.fysio.no, og går inn på faggruppen for kvinnehelse, eller ta kontakt med fysioterapiforbundet. Men å avfeie dette som et rent psykisk problem blir for enkelt. Det har jo endel med smertemønstre og mekanismer og at man lett kommer inn i en vane å ha det vondt, men de aller fleste har reelle fysiske funn ved en undersøkelse. det er viktig å analysere holdning, bevegelsesmønster etc for å kunne få en vellykket behandling. det er også utrolig viktig at all behandling blir nøye fulgt av fysioterapeuten og at det er individuelt tilpasset. Jeg kunne skrevet mye om dette, håper du har fått noe fornuftig ut av dette. Men still krav til den fysioterapeuten dere oppsøker!

Jeg er selv fysioterapeut og jobber stort sett bare med bekkenrelaterte plager, så dette kan jeg. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...