Hikken Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Passet i såfall finfint med helg og stengte legekontorer og to uker gammel baby :-S Noe jeg burde tenke på i fht. babyen? Er det greit å amme henne (selv om det gjør grisevondt), eller er det dumt når jeg har feber? Har et lager med erstatning, så kan jo evt. gi det. Noen erfarne mammaer som kan hjelpe meg litt?
Nætte;mortil2 Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Du bør amme så mye som mulig, nesten mer enn vanlig hvis du har brystbetennelse! Og bør få komme deg til lege kjapt å få penicilin, for det er vissnok kun det som hjelper... Hold puppene varme med ull, og legg babyen til så ofte som mulig, selv om det gjør vondt.. Viktig å få tømt puppene godt!
mattie Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Har hatt brystb selv.. Man kan amme dersom det ikke kommer ut puss ble jeg fortalt. gjør ikke noe om du har feber. Dumt at det gjør vondt da.. du kan ta paracet for smertene. gjorde ikke vondt for meg å amme så vet ikke hvor godt det hjelper. Jeg fikk hjelp på barselavd med dette, så du kan ta kontakt der. Dersom det er en betennelse bør du få tømt brystet ofte ( ble anbefalt hver 2 time i døgn) enten ved amming eller pumping. Dette kan hjelpe på betennelsen. Hvis det ikke gjør det bedre bør du kontakte noen for hjelp.
Linn og gullet Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Vil anbefale deg å komme deg til legen så fort som mulig.. Jeg fikk litt feber fredag kveld og lørdag morgen hadde jeg 39,8 i feber og var helt utslått!! Legg også babyen til annenhver time som de sier her, ta deg en varm dusj, det skal også hjelpe Lykke til, det går nok over om noen dager hvis du behandler det riktig
*bubbs* Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Om du føler deg i veldig dårlig allmenntilstand med høy feber og brystet er hardt og hovent er det nok brystbetennelse. Det er viktig å få antibiotika tidlig. Om du ikke blir bedre etter en dags intensiv tømming av brystet (babyen som suger annen hver time eller pumping..) må du til lege for å få antibiotika. Du kan sjekke om melka er fin for babyen (uten puss) ved å klemme ut noen dråper på en papirserviett. Om melka trekker seg fint inn i papiret er den ok, men om den skiller seg og det ligger et lag med "sur melk" igjen på papiret skal du ikke amme, bare pumpe. Å tømme brystet godt er kjempeviktig! Når du ammer/pumper må du massere de vonde kjertlene rolig. Dette hjelper de tette belkegangene å tømmes. Behandle brystet sterilt. Legg sterile innlegg innerst og ullinnlegg utenpå dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå