Gå til innhold

SVAR ØNSKES FRA DERE SOM ER INN I REGLENE FOR PERMISJON AV STUDIE OG FØDSELSSTIPEND

2 søte + 1 spire

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg i vår fullførte et studie (har hatt støtte fra lånekassen). Søkte meg nå inn på nytt studie, og har kommet inn. Så langt så greit - skulle man tro.

Det gjelder disse reglene om at man bør ha 30 studiepoeng for å få innvilget permisjon fra den høgskolen jeg har søkt meg inn på. Søkte om permisjon, men fikk heller en utsettelse fra studiet. Kundebehandleren skrev med en lapp til meg om at jeg skulle henvise lånekassen til skolens regler når det gjelder permisjon, og at dette gjaldt ved mange høgskoler. SPØRSMÅL: Godkjenner lånekassen at man utsetter studiet, istedet for å ta permisjon - eller mister jeg da retten til fødselsstipend fra lånekassen. Det gjør meg så sint at denne praksisen varierer fra høgskole til høgskole, og at studenter i like situasjoner blir behandlet ulikt. Jeg får lyst til å klage til staten pga dette her!! Dessuten, utrolig klønete at lånekassen og høgskoler har ulikt regelverk.. hormonell og sint nå kjenner jeg....

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener, når har du termin?

Min situasjon er slik: Jeg har termin i løpet av semesteret, rett før eksamene. Jeg begynner å studere som vanlig, men går over på fødselsstipend 3 uker før termin. Jeg tar ikke eksamene, disse tar jeg senere som konteeksamener.

Mener du permisjon når du er hjemme med barnet og ikke har anledning til å ta eksamener? Hvis du allerede har fødselsstipend tror jeg ikke det har noe å si hvordan du ordner det meg skolen. Om det blir kinkig kan du kanskje bare melde deg opp til fag som du ikke tar eksamen i? Lånekassen stiller ingen krav til at man tar eksamener når man har fødselsstipend.

Jeg er litt usikker på om jeg har forstått situasjonen din...

Nei, du får ikke fødsestipend dersom du velger utsatt studiestart. Da oppfyller du ikke kravet om at du må være tatt opp til utdanning.

Siden du ikke kan få permisjon fra skolen, bør du stå registrert som aktiv student, og betale semesteravgift.

Du misser ikke fødselstipendet om du stryker på absolutt alle eksamner. Så dersom du velger å ikke møte på eksamnene eller skaffe deg sykmeldinger på eksamen så spiller det ikke inn på fødselstipendet.

Men ikke velg utsatt studiestart i alle fall!!!

Jeg fikk beskjed fra skolen om at jeg ville få fødselsstipend om jeg fikk utsatt skolestart pga svangerskap og barselperiode, når skolen oppfordret til det. Det blir som en forlenget permisjon.

Jeg skulle søke stipend som vanlig, og så når ungen er fødd, skal jeg levere inn en sånn annen søknad (husker ikke hva den heter), der man skal skrive når man begynte på permisjon og evntuelt hvorfor man begynte tidliere enn normalt (og så henvise til et skriv fra skolen, som di lagde til meg).

Men vet ikke hvordan det går da, søknaden har blitt behandla, og svaret blir sendt til skolen når den tid kommer...så rekner nå med å få svar fra di en gang.

Nei, du får ikke fødsestipend dersom du velger utsatt studiestart. Da oppfyller du ikke kravet om at du må være tatt opp til utdanning.

Siden du ikke kan få permisjon fra skolen, bør du stå registrert som aktiv student, og betale semesteravgift.

Du misser ikke fødselstipendet om du stryker på absolutt alle eksamner. Så dersom du velger å ikke møte på eksamnene eller skaffe deg sykmeldinger på eksamen så spiller det ikke inn på fødselstipendet.

Men ikke velg utsatt studiestart i alle fall!!!

sitat........................................................

Men må man stille opp på skolen.? Har kommet inn på høyskole i lillehammer, men bor i akershus. Er lang vei og pendle liksom... hehe. (jeg fikk en sønn i juni, og var ferdig som hjelpepleier, søkta da et nytt studie for å få noen penger.

Om jeg betaler semesteravgift, også regerstrerer meg som bruker på studentweben, trenger jeg og stille opp på skolen? Hilsen en some r skikkelig forvirret.

I utgangspunktet trenger du ikke det. Det kan være en fordel at du ikke mister studieplassen pga manglende oppmøte i fag/manglende innleveringer/uteblivelse ved praksis etc. Dette finner du ut av ved å spørre skolen for hvilke regler de har. Sjekk også fagene du melder deg opp i, noen fag krever mer deltagelse enn andre.

Du kan miste fødselsstipendet hvis du avbryter utdannelsen, men det er ikke sikkert, det er mulig at de bruke skjønn til å avgjøre det. Mens man mottar fødselspermisjon er de ganske runde i reglene slik jeg forstår. Jeg er litt usikker på detaljene der. Det greieste er om du beholder studieplassen så lenge som du mottar fødselsstipend, eventuelt søker om permisjon fra skolen etter at du er tatt opp.

• 3 uker senere...

Annonse

Ikke velg utsatt studiestart?? Skjønner ikke det.. For skolen min har sagt at det er det jeg burde gjøre, og at jeg da fortsatt har krav på fødselsstipend fra lånekassen? Skjønner ingenting. På lånekassa er det jo alltid kø også! Blir gal av dette.. Begynner å haste litt også, siden semesterregistrering går ut om en mnd. Mulig jeg må søke et annet studie da, bare for å følge med å ikke ta eksamner.. HJELP!! Hva har de sagt til dere om utsatt skolestart? Har lånekassa sagt det ikke gir rett til studiestart?

Jeg antar at siden skolen har sagt at utsatt studiestart gjelder på lik linje med permisjon så er det greit. Skriv en mail til lånekassen fra "din side" på www.lanekassen.no Da får du svar ganske kjapt.

Det jeg tror er at det kommer litt an på når man har termin om det er lurt å velge utsatt studiestart. Dersom du har termin i november så får man fødselsstipend fra november og 42 uker frem, men jeg antar man ikke får vanlig lån/stipend utbetalt august, sept og oktober. Så dersom man ikke har jobb kan det bli litt lite penger å leve på. Velger man å stå som aktiv student, får man i alle fall penger fra august. Har man termin i august, spiller det vel ikke noen rolle.

Jeg vet ikke om reglene er sånn, så hvis noen andre vet at det ikke er sånn vær snill å korriger!

jeg snakket med de i går om reservert studiestart, og så lenge det stod grunn til at plassen var reservert så skulle det ikke være noe problem. så da får jeg håpe det. for hvis jeg melder meg som student må jeg følge 75% av undervisningen selvom jeg ikke tar eksamen og det klarer jeg ikke... så krysser fingre for at det går greit, hvis ikke kan det blir trangt økonomisk med bare 4000 fra nav i mnd....

Hei Druestein!

Er i samme situasjon som deg, var ferdig utdannet i mai, fikk en jente i juli og er blitt tatt opp som student ved hio nå. Satt bare og ventet på pengene fra lånekassen, men nå ser jeg at søknaden min om permisjon har blitt besvart med reservert studieplass. Derfor pengene ikke kommer tro? Har betalt semesteravgift og alt. Hold meg oppdatert hvordan det går med deg, så skal jeg gjøre det samme. Skal ringe hio i morgen og håper de er på lag!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...