Gjest Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Noen som kan svare meg? Jeg hadde grensehøyt blodtrykk når jeg ble gravid med nr. 1 (undertrykk på 94) Ble lagt inn 27 dager før termin med undertrykk på 110 og tilslutt satt i gang pga høyt blodtrykk. Har etter fødsel gått på blodtrykksmedesin. Vil så gjerne bli gravid igjen, men tørr ikke pga blodtrykket. Legen min vil helst ha meg ned i vekt for å kunne slutte på medesiner (veier nå 104). Noen som har erfaring? Gått på blodtrykksmedesiner under graviditet?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Hei! Jeg gikk på vanndrivende blodtrykkstabletter før jeg ble gravid ( inklusiv de første fire ukene av svangerskapet) Prøvde to uker uten tabletter, men har fra jeg var 6 uker på vei brukt Aldomet blodtrykkstabletter. Det er tabletter som er helt trygge å bruke under svangerskapet. Har gått til vekstkontroll på sykehuset hver 4. uke siden uke 25, og det er ikke noe fare for at jeg skal få et lite barn. Morkake og navlestreng fungerer akkurat som de skal og barnet får den næringen den trenger for å vokse normalt. (Det er dette de er litt redde for ikke skal skje ved høyt blodtrykk). Hvis du gjerne vil bli gravid igjen så hør med legen din om du ikke kan bytte over til Aldomet allerede nå, så er du helt på den sikre siden. Jeg har ikke hatt noe ubehag av tablettene, unntatt litt løs mage.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Tusen takk for nyttig svar! Det skal jeg ta med til legen min!
Gjest Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Nå har jeg vært hos legen og han ga meg "grønt lys" for å prøve og bli gravid igjen! HURRA! Fikk ikke noe kjeft pga vekta heller nå 102 kg. Men når jeg spurte om jeg måtte bytte blodtryksmedesin fra atacand (?) til Aldomet, fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne fortsette med atacand, enda det står i pakkningsvedlegget at den ikke skal brukes av gravide / ammende. Noen med erfaring her? Blir så usikker. Vil jo gjerne stole på legen min også, men vil jo absolutt ikke at det skal gå ut over event. den lille i magen.
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Hei. Dette er mitt tredje svangerskap, og jeg har fått høyt blodtrykk under alle svangerskap. Med førstemann utviklet det seg svangerskapsforgiftning, ble satt i gang 15 dager før termin. Gikk på medisiner 1 mnd etter fødsel, blodtrykket har vært OK i ettertid. Med nr2 begynte jeg på blodtrykksmedisnen Trandate fra uke 7, og gikk på det hele veien. Var ofte på kontroll b¨åde til fastlege og til ul, og alt var helt fint. Ingen utslag på urinprøver heller. Jenta kom etter igangsatt fødsel 12 dager på overtid. På 6-ukerskontroll hos legen var blodtrykket helt fint. Nå venter vi nr 3, og jeg har begynt på Trandate igjen. Jeg får ikke jobbe mer enn 50% når jeg begynner i jobb om 1 mnd, og kan forvente å bli helt sykmeldt før permisjonen starter. Kommer til å bli godt oppfulgt på sykehuset denne gangen også, og det føles betryggende. Er i uke 13. Jeg har selv noen kg for mye, men har aldri fått beksjed om at det er grunnen til at blodtrykket hopper i været ved graviditet. Legen kaller det bare svangerskapshyoertensjon siden det normalisere seg kort tid etter fødsel. Ble masse info om meg, men det er jo alltid greit å sammenligne litt. Uansett, du får ha lykke til med prøvinga, og en ting er sikkert : du kommer til å få veldig god oppfølging om blodtrykket ditt fortsatt er høyt når graviditetstesten lysre positivt :-)
Gjest Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Tusen takk for nyttig svar og informasjon! Godt å høre fra noen med erfaring. Lykke til du også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå