Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Hva er galt med det ordet? Det er vist best at vi farger hele verden grå! Så slipper noen å bli fornærmet av at noen er så uheldige å nevne noe som kan antyde at det finnes forskjellige hudfarger i verden.. Kan ikke alle bare slappe litt av?! Er det nødvendig å ta alt i verste mening?! Er det lov å si svenske?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Dette ble diskutert i går kveld, se innlegg lengere ned...vitsen med å starte et nytt da det er 5 andre innlegg med samme overskrift........
Gjest Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Jeg sier det som faller meg naturlig, så får heller mennesker bli støtt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Og, nei sier ikke mulatt. Blanding av esel og hest vil jeg helst ikke kalle ungen min.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Ingen tvang deg til å trykke på overskriften.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Ser bare tråder som omhandler ordene neger og polakk, og en som sammneligner det med å kalle en med Downs syndrom for mongo.. Jeg lurer på ordet mulatt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Har aldri hørt at mulatt betyr det samme som blanding av esel og hest???? Det er vel bare en beskrivelse av en person som har en afrikansk forelder og en kaukasisk forelder?? Når småen ble født hadde han gulsott. Ganske mye også. Skulle inn til legen på kontroll den ene dagen, og når jeg triller han inn der i babysengen, sier jeg på spøk: her kommer jeg med kineseren. Legen så litt rart på meg men undersøkte så ungen. På hjemreisesamtalen som jeg hadde med jordmoren - som også var tilstede da dette ble sagt - så sa hun at jeg burde være litt forsiktig med å si slike ting. For de hadde nemlig samme uke inne et par på barselavdelingen der hvor faren til den nyfødte var kineseren og det kunne bli tatt ille opp hvis de hadde overhørt det.. hjelpes meg... det var jo ment som en spøk, han var gul som en kineser, men akkurat DET har man jo slettes ikke lov til å si - men at det var så galt å si at han ligner på en kineser, det syntes jeg var drøyt da...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Ordet regnes for å være rasisme, da det direkte betyr en sammenligning med et muldyr. Hest kan synes å gjenspeile det positive (det hvite, sterke, stolte, flotte) og esel gjenspeiler negativt (sort/ grått -uansett noe som er mindreverdig i forhold til hest), mens mulatt blir da produktet. Ordet skal altså gi assosiasjon om at man har blandet noe bra (hesten) med noe mindre fint (eselet) og fått et avkom som er sterilt, og dermed et vesen av lavere verdi. Tatt fra Wikipedia
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Hva med Mestis da? Er det også rasistisk?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 Var ikke klar over at ordet kommer av muldyr. Men jeg ser ikke helt sammenligningen, at hesten skal representere den hvite og eselet den mørke. Det er vel bare et ord for at det er en blanding, ikke nødvendigvis av en "god" og en "dårlig" forelder..? HI
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #11 Skrevet 1. august 2008 Her var det jordmoren som kalte gutten min kineser, siden han hadde gulsott. HI
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #12 Skrevet 1. august 2008 Anonym 12:44 - det visste jeg ikke, takk for info, da skal jeg såklart aldri bruke det ordet mer! Men hva skal man kalle en som er halvt svart og halvt hvit (for å bruke noen ord som *kanskje* går an å bruke?) Jeg vet vel svaret såklart, en amerikaner hvis han bor i usa eller en nordmann hvis han bor i Norge..
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 Jeg er anonym 12.44 og har selv et barn som er halvt. Jeg sier blandingsbarn, og ja er veldig imot ordet mulatt. Hvis noen spørr om han er mulatt er jeg aldri sint eller ber personen dra til helvete fordi de bruker det ordet. Svarer bare, nei han er et blandingsbarn fra x og x. Skjønner at mange bruker ordet mulatt, men for meg betyr det ordet en blanding av esel og hest...og det er ikke mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 HVA MED MESTIS???? ER DET RASIASTISK??
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #15 Skrevet 1. august 2008 Blandingsbarn ja, den tenkte jeg igrunnen ikke på. Pleier ikke akkurat gå rundt og kalle folk for mulatter heller da, men skulle det bli 'nødvendig' har jeg nå et alternativ.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #16 Skrevet 1. august 2008 Siden jeg igrunnen ikke har hørt ordet Mestis før så måtte jeg slå det opp. En mestis (fra spansk mestizo, av latin mixtus, «blandet») er en rasebetegnelse for personer som er en blanding av hvit og indianer. De representerer majoriteten av befolkningen i mange land i Latin-Amerika, slik som Mexico, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Panama, Colombia, Ecuador, Venezuela, Peru og Chile. Fra Wikipedia. Om det er rasistisk aner jeg ikke!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #17 Skrevet 1. august 2008 I mitt hode høres "blandingsbarn" mer rasistisk ut, akkurat som "svart", men det er vel bare fordi jeg ikke er vant til det. Men takk for oppklaring, skal ikke bruke ordet mulatt mer. (Har vel brukt det 1-2 ganger i mitt liv..) HI
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #18 Skrevet 1. august 2008 Det er vel igrunn bedre å si halvt afrikansk( eller gjerne landet i afrika han kommer fra), halvt iransk osv. Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå