Gå til innhold

Vekt oppfølging av prematur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har nå vært ute i verden i nesten 7 uker. Han kom til verden 7 uker før tiden. Da vi ble skrevet ut fra sykehuset, tok helsesøster kontakt umidelbart, og etter det har vi gått til vektkontroll minst en gang i uken. Først denne uken var helsestasjonen fornøyd med vektoppgangen, han hadde da gått opp fra 2520 til 2775 på en uke.

For å få til en så stor vektoppgang har jeg ammet hver 3 time + at han har fått ekstra mat i form av mme ( eller ekstra melk fra meg, hvis jeg har fått ut noe ved pumping) til 3 måltider.

Nå har jeg begynt å trappe litt ned på mme, for jeg ønsker jo å kun amme gutten vår dersom jeg har nok melk. Men vi vet jo ikke helt om jeg har nok melk...Mme har han fått fordi han ikke skulle slite seg ut ved å måtte ta alt fra meg selv. Han var nemlig mye plaget med gulsot til å begynne med, og da var han jo slapp og ble fort sliten.

Nå har han jo blitt mer våken, gulsoten er ikke lenger et problem,så han sier mer i fra selv når han er sulten.

Hvordan har andre blitt fulgt opp når deres premature baby skulle opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor 5 min (gange) fra helsestasjonen, og fikk beskjed om at vi kunne komme og gå som vi ville og veie. Hver dag hvis jeg ønsket det. Poenget var at vi skulle føle oss trygge. Og det funket :)

De anbefalte oss i utg.pkt kanskje en gang i uka helt i starten, og etter det så har de ikke sagt noe. Vi har jo vært der gj.sn hver andre uke så vi har fin kontakt med dem.

Hun er nå snart 5 mnd og har lagt fint på seg. 200-250 gram i uka siden vi kom hjem. Veier nå ca 5,8 kg. Kom hjem for 3,5 mnd siden, og da var hun 2,5 kg.

Skrevet

Vi var og veide ca en gang i uka. Vi fikk beskjed av riksen at en normal vetoppgang den føste tiden var mellom 100 og 200 gram i uka. HS prøvde å stresse oss med at han gikk opp for lite, ca 140 g i uka, men sykehuset beroliget oss med at det var helt normalt. Rundt termindato/noen uker etter begynte han å legge på seg mer og lå lenge på mellom 200 og 250 gram i uka. Jeg ammet hver 3. time frem til 3 kg, deretter fikk han sove til han ble sulten selv. Vi hadde kun ekstra kontroller på HS de føste ukene. Etter det var det kun vanlige kontroller.Han er født 7 uker for tidlig og veide 2,2 kg. I dag er han en stor gutt, og ligger på øverste percentilen når det gjelder vekt og høyde.

Skrevet

Vi har to jenter, begge født i uke 32. Førstemann gikk vi med en gang i uka, og HS ble helt på tuppa da hun ikke hadde gått opp mer enn 130 på en uke. Vi ringte nyfødt og de ringte til HS og gav henne info og instruksjoner på hvordan en prematur utvikler seg. Man må se det over flere målinger sa NI, og vanlig er som det sies over her 100-200 gram i uka. De varierer ofte i vekt, har dem økedøgn bruker de mer energi = mindre vektoppgang osv...

Ang intervaller så våknet førstemann og nå etterhvert gjør knøtta det på snart 4 uker også det, hver 3-4 time av seg selv. Vi ble frarådet fra NI å gi mme fordi dem blir tyngre i magen av det, og det kan gå lengre tid mellom maten, noe som ikke er okei om du vil fullamme. Da skulle vi heller legge henne til så ofte som hun krevde det, fordi hun vile kreve det en del (og det stemmer) i oppstarten til fullamming.

Lykke til !!

• 2 uker senere...
Skrevet

Fikk litt "pes" av helsestasjonen da hun "bare" hadde gått opp 190gram på 2 uker (dette skjedde en gang....)

Nå går hun opp mer enn 100 gram i uka og har hele tiden regulert hvor mye mat hun vil ha selv, men har prøvd å "stappe" i henne så mye som mulig.

Nå er hun 4,5 mnd og veier 5,1 kg. Det er så vidt jeg kan se ut fra andre barn jeg kjenner helt i orden! (hun var 5 uker prem veide under 1900)

Jeg tenker derfor at jeg etter ferien bare vil veie hver max hver 14 dag og at jeg ikke prøver å stappe i henne mat lengre. Det blir en bedre hverdag både for henne og meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...