Gå til innhold

Noen med peiling? :) Fødselstipend og slik

GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er en student, har gjort ferdig vg1, og skal begynne på vg2 etter sommeren.. Tror jeg tar permisjon fra jul av. Har termin 28. februar, orker ikke gå på skolen med veldig stor mage. Jeg må ha hybel for å gå på skolen jeg går på. Men siden jeg har hybel får jeg jo stipend for å betale hybel leia, viss det har noe å si.. Men hva penger får jeg før og etter fødselen? og ca vor mye?

Bf skal begynne som lærling nå etter sommere, har det noe å si?

Hoper noen har peiling;)

Fortsetter under...

du får det du maksimalt kan få nå. på vidergående er det vel 6-7 000 (det vet jo du bedre enn meg) du kan også få forsørgerstipend- ca 1300 i mnd, men beløpet kommer an på hva samboeren din tjener- men hvis han er lærlig så får du sikert fullt forsørger stipend ( mulig han også kan få det)

du kan gå engangstønad før fødselen, det må du søke hos NAV.

mye av dette står ganske greit forklart inne på lanekassen.no altså ;)

• 2 uker senere...

Her har det komt mange gode innspill. Vil bare nevne at lånekassen gir fødselstipend fra 3 uker før forventet termin (for untak, se lånekassen sine sider). Så om du ikke skal gå på skole må du nok ha dokumentasjon på at du ikke KAN. Ikke noe problem å gå på skole med stor mage, men kan evt bli litt vanskelig med gymmen da...Ville ha tatt meg en tur til rådgiver og hørt hvordan skolen kan tlrettelegges for deg. Er du heldig kan du kanskje få en avtale om å ta noen fag som privatist før jul, så blir det mindre igjen når du begynner igjen?

Uansett vil jeg råde deg å ta en telefon til lånekassen. Ville også tatt kontakt med NAV og sjekket hvilke støtteordninger som er aktuelle for deg.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...