StoltMammaForFørsteGang Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Så på et annet innlegg at det var det som skulle til for å få innført fast føde. Vil gjerne vite mer!
Nenya^juni2010 Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Nå blander jeg meg litt, vet det.. Men hvorfor vil du trumfe gjennom innføring av fast føde og ikke ta det i barnets tempo? Har du hørt om BabyLedWeaning og vurdert det? Hvis du er intr kan jeg finne fram noen lenker til deg:)
vimsa;) Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 må bare blande meg litt på svaret over.. ved seks måneder har barnet behov for grøt pga jernlagrene i kroppen beynner å bli tomme og morsmelken innholder ikke nok jern etter dette, så da er det jo et poeng å prøve å få det til på et vis;)
Nenya^juni2010 Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 ja selvfølgelig.. Jeg sier ikke at man ikke skal prøve.. Men jeg mener det er forskjell på å prøve og på å slutte å amme på natten for å tvinge barnet til å ta fast føde. Jeg foreslår også BLW fordi mange erfarer at det er lettere å få i barnet til å spise fast føde. Hvis han får litt forskjellig lagt foran seg er det jo mye mer spennende å prøve å putte i munnen enn å få en skje med noe man ikke ser hva er, dyttet i munnen. Og ved 6 mnd begynner jernlagrene og bli tomme ja, men de blir jo ikke tomme på dagen, så det gjør jo ingenting om man tar innføringen av fast føde i barnets tempo.
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 1. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2008 HI her Jeg har en stor gutt, som begynte å våkne oftere på natta fra han var ca 5 mnd. Helsestasjonen sa at det er nokså vanlig, spesielt hos store barn - fordi mange har behov for fast føde for å bli mett. De anbefalte og introdusere han for fast føde. Vi har forsøkt sånn smått med diverse smaksprøver i ca 1 mnd. nå, men gutten vår våkner forstatt like ofte på natta - han har derimot begynt å spise mindre på dagen... Så han koser seg med pupp på natta og spiser svært lite på dagen. Jeg har forsøkt å avvenne dette, men føler meg som en grusom mor når han hyler og jeg antar han er sulten. Derfor ville jeg bare søke litt støtte hos Nobba, og høre om hennes erfaring. Jeg tenker ikke slutte og amme om natten, men håper å kunne gå ned til 1-2 nattamminger, og heller får mer rutiner på dagspisinga. Kjenner ikke spesielt godt til BLW, men hører gjerne mer om det.
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 1. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2008 ...intrdusere fast føde for han, mente jeg. Så det ble litt feil det der...
Nenya^juni2010 Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Jeg hadde også en stor gutt, men så lenge han fulgte kurven sin mente HS at det ikke var noen grunn til å stresse med fast føde:) Vi valgte å fullamme til 6mnd pga mye allergier i familien. Undersøkelser viser også at det er de færreste babyene som sover mere på natt selv om man introduserer fast føde, det er først ved minst 2 faste måltider om dagen at de fleste merker noe forskjell på natta. Det kun kan prøve er å amme først og så prøve å gi han fast føde. Da er han passe mett og fornøyd og kan kose seg og smake på maten, uten å være sulten og sutrete. Vi begynte også med grøt, men han kasta bare opp alt.. Begynte istedet med riskjeks, den klarte han å holde selv og koste seg tydelig med å tygge bit etter bit. Riskjeks oppløser seg også fort når den kommer i munnen og er perfekt til "øvemat". Ga brødbiter, fruktbiter, grønnsaker osv osv. Vi prøvde med grøt igjen etter en stund, og da gikk det mye lettere. Han får nå grøt til kvelds, men alle andre måltider er fingermat, bortsett fra et fruktglass når vi er på farten. Her er en link med masse tips til hva en kan gi når en driver med BLW. http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php? t=62477 Her er litt info http://tettinntil.no/forumet/showpost.php?p=470844&postcount=37 Og er her ennå mere http://tettinntil.no/forumet/showpost.php?p=601132&postcount=34 Når knøttet var 8 mnd, begynte papsen og gi han mme når han våkna for 11-12 puppen på kvelden, etter noen netter som han videre til 1. Etter noen uker gjorde vi det samme med 3puppen det gikk også greit. Beholdt kl 1 og kl 5-6 puppen ennå en mnd, og får nå kun pupp på morgenen i 5-6 tiden og i 20-tiden når han legger seg. På denne måten gjorde vi det lettere for oss selv og for knøttet, det ble aldri hyling verken om natten eller om dagen fordi at han ikke fikk det han ville. De eneste gangene han hylte ved måltider var til å begynne med når vi prøvde å tvinge i han grøt. Ojoj, ble langt, men stort tema og da. Håper du orker å lese alt for det er virkelig nyttig:)
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 1. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2008 Så fint å høre at dette fungerete for dere! Alle barn er forskjellige, så det er likevel ikke noen "oppskrift" slik jeg ser det. Men jeg er åpen for det meste og er klar for å prøve ut dette også hos oss. Det sies såvidt jeg vet at 50 % sover bedre ved oppstart av kveldsgrøt. Jeg har flere rundt meg som har lykkes, så vet det ikke er tull. Har også flere rundt meg som ikke har lykkes, ja - det gjelder jo også meg selv. Jeg stresser ikke med å introdusere fast føde, men syns det var greit å gi det en sjans. På den måten kunne både jeg og Mini blitt mer fornøyde. Har innsett at det ikke fungerte her og koser meg med baby i hus, derom ingen tvil. Barnefaren og jeg avlaster hverandre på natten, og Mini er da stort sett fornøyd. Han er utrolig nydelig og det er spennende å bli mer kjent med han hver eneste dag. Så får det med maten komme på plass etterhvert. Takk for linkene! HI
Nenya^juni2010 Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Ja nemlig, det er ingen oppskrift. Mange av de som driver blw gir jo grøt og mos i tillegg:) Jeg mener at så lenge det foregår i barnets tempo og på deres(stort sett da:) vilkår, så går det jo bra:) Mente ikke å trø ideene mine over hodet på deg, men vet hvordan det er å styre med den matinnføringa. Når vi holdt på med førstegrøt testing fikk vi beskjed av familie og holde han fast og tvinge skjea inn. Når jeg ikke ville så ville de prøve, og han hylte og skrek og kasta opp. Stoppa de med en gang og fikk beskjed om at vi ikke måtte være svake osv. Og når jeg da kom over BLW og så hvor fint det gikk når vi tok alt i ro og mak.. Så det jeg eeeeegentlig ville fram til, var jo det at jeg syns man bør ta det i barnets tempo:)
Nobba Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 Her er jeg:-) I vårt tilfelle, så begynte vi altså med nattavvenning ved 8 mnd alder. Da hadde vi holdt på i ca 4 mnd med å prøve å innføre mat, men det ble bare med smaksprøver.. og etterhvert mer og mer spisenekt. Mye hyling og skriking. HS mente at vi ikke hadde noe annet valg enn å kutte nattpuppen, og deretter redusere pupp på dagen. Må også nevne at det var spesielt grøt han fikk aversjon mot, og vi hadde 14 dagers pause etter at vi sluttet med nattpupp. HS sa at det var viktig å finne ut hva han liker av mat, så i løpet av disse 14 dagene kunne han spise to middager osv. Ga han også mange type grønnsaker som han kunne smake på.. Etter 14 dagers pause, begynte vi å gi han grøt igjen, og det har ikke vært noen problemer. Spiser nesten alltid opp alt! Lillemann er i tillegg født 1 mnd for tidlig, så enden på visa er at han har jernmangel pga at han begynte for sent med fast føde, og nå gir vi han flytende jer to ganger om dagen (ikke populært), og det må vi gjøre langt ut på høsten.. Vet ikke om du har flere spørsmål, i så fall skal jeg prøve å følge med litt utover kvelden:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå