Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Jeg har ikke lagt på meg noe hittil i svnagerskapet - er i uke 27 nå, men jeg er likevel så redd for at jeg skal få en stor baby! Har kanskje vært litt for mye sukker i kostholdet, enda jordmor sa jeg måtte være forsiktig Har hele tiden tenkt at så lenge jeg ikke har lagt på meg noe, så vokser sikkert baby også helt normalt, men dette trenger vel ikke være tilfelle? Har sf-mål langt over normalen, og enda jeg vet at dette ikke trenger å ha noe og si, så har jeg i det siste fått en følelse av at jeg har foret opp en _stor_ baby Er det noen som vet litt om dette? Kan en is om dagen ha stor innvirkning feks? Og - det sies jo at store damer får store barn, gjør det ikke? Gjelder ikke dette også kostholdet først og fremst? Altså, er man stor pga dårlig kosthold, og fortsetter dette kostholdet gjennom graviditeten så skjønner jeg jo at babyen kan bli stor. Men dersom man er stor fra før av, men spiser mindre og sunnere gjennom graviditeten - har man da fortsatt økt risiko for å få stort barn?
Fraulein Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Forstår at du bekymrer deg, men tror nok at du ikke trenger det. Det er vel så at store, gravide jenter blir oftere testet for svangerskapsdiabetes(da får en vel oftere også store barn), men legen din passer vel på og sjekker om det skulle være tilfelle. I mitt forrige svangerskap var jeg veldig stor(før jeg ble gravid), la ikke på meg hele svangerskapet, men pga min store kropp var det nesten umulig å vurdere størrelsen på fosteret-> jeg ble sendt på ul. Og barnet var stort, fikk mange ul'er. Men fosteret var ikke stort av noen spesiell grunn...det bare var slik. dagen etter termin kom en lang gutt, 55cm og 4300gr. Det er alltid smart å tenke kosthold, ikke minst når en har barn i magen, og det er aldri for sent å starte med de sunne valgene, ønsker deg lykke til på ferden! Dette går nok veldig godt skal du se
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 jeg er stor. 127 kg fordelt på stusslige 164 cm... har diabetes, og bruker insulin i svangerskapet.. men forige gutt veide 3196, ov var 46 lang.. foreløbig ser nurket i magen ut til å holde seg der hun skal i forhold til hvor langt jeg er på vei.. 25 uker.
Gjest Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 Hadde en startvekt på 102 kg, da jeg ble gravid og tenkte som deg, at dette blir nok en stor baby uansett! La bare på meg 6 kg, og gutten veide nøyaktig 3 kg og var 48 cm lang. Så tror ikke du trenger og bekymre deg så mye unødig. Tror ikke nødvendigvis det blir så stort barn selvom man selv er stor. Lykke til !
augustmamma08 Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Hei, jeg var også redd for å få en stor baby forrige gang jeg var gravid. Jordmor advarte meg og var veldig opptatt av kosthold. Egentlig hadde jeg ikke så dårlig kosthold, men hadde dårlig forbrenning. Den har jeg forbedret nå etter oppskriften: få, små måltider, spise hver tredje time. Så forrige gang la jeg bare på meg sju kilo under hele svangerskapet. Baby + fostervann + morkake osv = ca fem kilo. Jeg la vekt på å leve veldig sunt, drakk bare vann osv. - og mye av det usunne fikk jeg jo halsbrann av, så da var det lettere å droppe det... Og jenta mi veide bare 3150. Så denne gangen har jeg ikke vært så bekymra, og mye mulig at denne babyen blir større...! Men siden du enda ikke har lagt på deg noe i uke 27, tror jeg virkelig du kan være trygg for at du ikke får noen stor baby. Sånne sf-mål kan man ofte ikke stole på. Leger og jordmødre sa til meg at jeg fikk en stor baby... så feil tok de. Og amming og trilleturer er gode slankekurer etterpå! Det er klart, det er mye sukker i is. Kan du erstatte noen av isene med f.eks. popcorn eller en kokosbolle? Ikke alt som er godt og søtt har like mye kalorier. :-)¨ Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 går jo også ann å gå over fra fløteis til en saftis f.eks.... mye mindre kalorister i en saftis enn det det er i en fløteis... og mye mer oppfriskende nå som det er varmt! Har to favoritter selv: cola is fra isbilen og frisk-is fra Hennige Olsen
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Jeg er noe overvektig. 168 og 88 kg før svangerskapet, begge ganger. Sist la jeg på meg kun 10 kg, og fikk en gutt på 54cm og 4360 gram.... så for meg stemte det med stor mamma, stor baby. Nå har jeg fem dager igjen, og babyen er denne gangen estimert til å være -11% ift normalen... så er spent på hvor stor hun er... Sist gikk jeg 13 dager over termin.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Takk for svar alle sammen Virker som om det er en del ulike erfaringer, så jeg får nesten bare vente og se hva som kommer ut! Nå var dette med isen kun et forsøk på å få svar på hvor mye som er for mye sukker, om dere skjønner:) Blir ikke is hver dag, og når det blir is så er det alltid saft-is. Hender jeg glipper når gradestokken bikker over 25. Men altså - kun et eksempel Har liksom en liten tro på at siden jeg ikke har lagt på meg noe, så har heller ikke babyen blitt spesielt stor - men likevel; man vet jo aldri. Det er nok de høye sf-målene som skemmer meg først og fremst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå