Sanna77 Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Ser nå at det er 0,6 % alkohol i "alkoholfritt" øl, blant annet Munkholm. Noen som vet om dette er ok å drikke likevel? Det er jo forsvinnende lite. En mann må styrte 7 claustaler for å få 0,2 i promille.. Jeg har i alle fall drukket med god samvittighet.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Lurer på akkurat det samme selv. Håper noen vet.
Lotta med novembergutt Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 "Drikkevarer med opp til 0,7 volumprosent alkohol kan ikke gi alkoholoverskudd i blodet, og regnes derfor som alkoholfrie i Norge" Kilde: Forbundet mot Rusgift Tror det er helt trygt
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 jeg hadde ikke gjort det om jeg hadde en liten i magen... alkohol er alkohol ...
Lillejenten Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 har drukket en del av det før jeg fant ut av det. Men regner ikke med at store skaden er skjedd. Men er ihvertfall gått over til hansa 0%. Den inneholder ikke gjær så er helt fri for alkohol.
Lilja121 Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Det har jeg også, og kommer til å fortsette med det. Her er rådet fra Helsedirektoratet: Øl som går under betegnelsen alkoholfritt og inneholder mindre enn 0,7 volumprosent alkohol anses som et produkt som også gravide kan drikke uten å være bekymret for alkoholens negative virkninger. Alkoholloven definerer alkoholholdig drikk som drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol. Videre skiller alkoholforskriften mellom alkoholfri drikk og alkoholsvak drikk. Alkoholfri drikk er drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol, f.eks. Aas Uten, Munkholm og Clausthaler. Alle gravide bør være oppmerksomme på forskjellen mellom alkoholfri og alkoholsvak drikk og huske at f.eks. lettølvarianter fra en rekke bryggerier inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol. Dersom bryggeriene merker sine produkter som alkoholfrie skal de i henhold til regelverket ikke inneholde over 0,7 volumprosent alkohol. Svaret er gitt av Helsedirektoratet.
Eline på vei med nummer to Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 Det er maks 0,7%, siden det inneholder gjær så kan det bli bittelitt alkohol i det, men som oftest er det faktisk mindre enn 0,7%... Og - det er alkohol i svært mye som inneholder karbohydrater, og ofte så vil kroppen naturlig danne alkohol selv etter å ha fått i seg andre matvarer. Kroppen har funksjoner for å nedbryte alkohol på en helt trygg måte Det er så lite alkohol i alkoholfrittøl at det ikke har noen innvirkning på verken deg eller fosteret. Trenger kanskje ikke å drikke en kasse, men en en Munkholm eller to i sola er helt greit rett og slett fordi det er ingenting som tilsier at den mengden skal gi noe skade (det er som å tro man blir cyanidforgiftet av å spise noen never mandler....).
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Jeg hadde drukket det med god samvittighet. Jeg synes det er hysterisk at man lissom ikke skal kunne drikke det som ansees for å være alkoholfritt. Det er store mengder alkohol som er skadelig. Jeg er helt sikker på at man får i seg bakterier og andre greier som kan være mye farligere enn minimal alkomengde. Drikk alkoholfritt med god samvittighet!
jinte1983 Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 alkohol er IKKE greit når man er gravid!!!! den lille i magen tar til seg all næring og annen drit som vi putter i oss, og alkohol og nikotin sitter i myyyye lenger hos babyen enn hos mor som inntar det.... om man virkelig bryr seg om den nye borgeren så klarer man fint å unngå slike ting, det er viljen det står på.....
Eline på vei med nummer to Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 Nei, alkohol er ikke greit, men det er forskjell på å drikke øl/vin/sprit og alkoholfritt øl som _kan_ inneholde max 0,7%. Det er faktisk nesten like mye alkohol i alt som er kornbasert, inkl brødet du spiser til frokost hver morgen.
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 1. august 2008 #11 Skrevet 1. august 2008 Herregud...selvfølgelig kan man drikke alkoholfritt øl!!!! Min lege sa til og med at jeg kunne ta meg ett halv glass rødvin om jeg ville og at dette ikke hadde noen skade overhode..men jeg tørr ikke det. (han er spesialist og har blandt annet medvirket i BBC seriene som går på tv) Men alkoholfritt øl for eksempel bedre for deg en sjokolde og kaffe som har en bevist negativ virkning om du overdriver, men det er få som kutter ut dette. Drikk øl og kos dere jenter. Vi er fornuftige mennesker alle sammen og vet å kose oss med måte og er det alkoholfritt så er det lov!!!!!!!
Live_79 Skrevet 1. august 2008 #12 Skrevet 1. august 2008 jinte 1983: Alvorlig talt... Det er INGEN fare i å drikke alkoholfritt øl, og det er jo ikke bare noe man sier fordi man har så lyst på alkohol og ikke klarer å la være!! Det blir for dumt å snakke om vilje her, kunnskap er tingen. Kjære deg - det har ingen betydning!! Det er ikke nok alkohol til å ha noe innvirkning på noe som helst. Tror du virkelig at Munkholm og Clausthaler hadde fått lov å kalle seg alkoholfritt i et strengt land som Norge dersom de (max!) 0,7 % hadde hatt noe som helst betydning?? Som det blir sagt her - man får jo mer "alkohol" i seg med resten av maten en spiser i løpet av dagen! Jeg tror man gjør bebisen og seg selv en bjørnetjeneste ved å være hysteriske og ikke unne seg de tingene som iallefall ikke gjør noen som helst skade. Det er nok av ting man må holde seg helt unna i svangerskapet - f.eks alkoholholdig drikke (i ordets rette forstand) og div oster / kjøtt (for å være på den sikre siden). Gjør nå bebis en tjeneste og kos deg med de tingene som ikke skader hverken deg eller barnet. Og sett iallefall ikke griller i hodet på de som seriøst tror de har gjort noe galt med de alkoholfrie ølene de har kost seg med i sommer.
håper-håper... Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 Jøjje meg sier jeg bare...... Går til en meget annerkjent kvinnespesialist, og han sier det finnes ikke noe farlig i å drikke munkholm, clausthaler osv... "dessuten er det b vitaminer i det", sa han. er som tidligere nevnt mer gjæring og alkohol i diverse bake/brødvarer dere spiser... alt som er merket alkoholfritt er helt trygt for gravide!
Herkules Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 Ja kos dere med en munkholm eller fler Hallo, best å sette seg litt inn i ting før man begynner å breke om at man ikke bryr seg om barnet i magen om man tar en alkoholfri øl. God sommer
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 tryllepike.. den så kalte spesialisten høres ikke helt god ut...
suski22.12.08 Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Jeg er helt klart på "bedre føre var enn etter snar" siden av befolkningen. Men 0,7% er alkoholFRITT da kroppen ikke tar til seg denne lille promillen og den blir uskadeliggjort av leveren før den når blodstrømmen. Ikke la dere påvirke av hysteriske kvinnfolk som ikke sjekker fakta før de skriker om at det ikke er OK Alkohol med 0,7% er det samme som 0% alkohol. Dermed basta. For dere som ikke er enige, sjekk opp fakta først!
Brillefint - Jadda! Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 Det er for lite alkohol i Munkholm for at kroppen klarer å ta det opp til og med... Det passerer hele systemet og rett i do... Det har jeg lært på grunnfag kjemi...
*månestråle* Skrevet 2. august 2008 #18 Skrevet 2. august 2008 Ja det har jeg også lært! Det er en grunn til at det er lov å kalle munkholm o.l alkoholfritt, og det er heelt tryggt å drikke!
ipeggy Skrevet 3. august 2008 #19 Skrevet 3. august 2008 Si meg - hva har vi egentlig morkaken til...? Så lenge det er snakk om _små_ mengder, klarer den helt fint å filtrere vekk det den lille ikke skal ha!
Isaac12.08♥baby10.10FØDEKLAR Skrevet 3. august 2008 #20 Skrevet 3. august 2008 Hvorfor i all verden må han ha i seg slik drikke når man er gravid i det hele tatt? Er det ikke mulig å holde seg unna i 9 mnd? Hvordan kan dette være så vanskelig. Alkohol er alkohol , det er skadelig for fosteret , og ikke sunt i noen som helst mengde! Syntes det egoistisk!
MiLady Skrevet 3. august 2008 #21 Skrevet 3. august 2008 Himmel og hav, hvis 0,7% alkahol er skadelig for fostret, så sjekk ka du puster inn dalig, sjekk ka du spiser hver dag, hva du bruker når du vakser klær/tar oppvasken. For ikke å snakke om når man går på do, sykehuset eller andre offenlige steder der det florere med bakterier som vi blir syke av. Hva når vi stesser av sted, hva med når vi beymrer oss for den lille i magen. Er ikke det like skadelig for den lille i magen?? Her MÅ man se helheten og megden i saker og ting, ikke en enket ting. Er jeg så uheldig å spise en brødskive med salami, ja hva så? jeg vil ikke sette himmel og jord i bevegelse forde. Jeg synes i blandt det er rett og slett for mye hysteri rundt dette med å være gravid og hva gravide kan og ikke kan gjøre. De sier at å være gravid ikke er en sykdom, men jeg begynner snart å lure på om ikke det er en sykdom, så mye som vi må passe på å huske å ikke få i oss og gjøre osv osv. ps: beklager hvis det blir litt dialekt og bokmål, men når jeg blir ivrig å skrive så slår dialekta mi inn. Ikke meningen.
Live_79 Skrevet 3. august 2008 #22 Skrevet 3. august 2008 Guroamina: Enten har du ikke lest alle innleggene her, eller så er du mindre begavet.. Beklager at jeg går til personangrep, men det er faktisk det du gjør når du kaller meg egoistisk for å drikke alkoholfritt øl. Spiser du brød til frokost? I så fall er du vel så egoistisk fra din egen synsvinkel. Smella på deg og sjekk fakta før du uttaler deg. Å ta seg et glass Munkholm er sunnere for fosteret enn et glass cola. Blir så utrolig lei av slike innlegg. En ting er å misforstå og ikke vite, men når fakta blir presentert kan jeg ikke forstå hvilken motivasjon folk har for fremdeles å stå på sitt.. Det er i mine øyne utrolig arrogant og hensynsløst overfor de som er bekymret.
Endelig-mamma Skrevet 3. august 2008 #23 Skrevet 3. august 2008 Jeg er så glad for at jeg synes vanlig øl smaker høgg, og dermed også munkholm, clausthaler etc. Og dermed også utrolig overlykkelig over å slippe å engang tenke på å ha meninger om dette temaet *ler* Eneste tanken jeg har om temaet er at det burde legges under krangletråden..
Herkules Skrevet 3. august 2008 #24 Skrevet 3. august 2008 Jeg syns det er så godt med en kald munkholm og føler meg mye mer med i selskapet om jeg kan kose meg med en øl enn å sitte der å supe vann/ cola Jeg er så glad jeg ikke har mistet lysten på noe som helst under svangerskapene. Jeg syns det er så fint når jeg ser gravide ikke melde seg helt ut av verden, men nyte livet med god mat og drikke som er helt ufarlig for den lille. Hvorfor holde seg unna noe i 9 månder uten at det har noe verdi? Når det gjelder "alkoholen" i munkholm å er den antakelig mindre enn det du kan få av syrnet melk, og gjærbakst kan også gi en liten mengde promille. det er alkoholen i blodet som kan være skadelig for et foster og for at det skal bli alkohol i blodet må det man tar inn ha høyere prosent. Man forbrenner 15% i timen og man har rett og slett ikke alkohol i blodet som føres til barnet Øl er i motsetning til saft og brus et produkt laget av naturlige råvarer og er nok sunnere enn det meste annet man drikker utenom vann. Har akkurat servert hele selskapet munkholm jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå