Gå til innhold

En liten advarsel til alle som vil ha ks fordi de tror det er "lettere" enn vaginal fødsel

Anbefalte innlegg

Hadde et planlagt keisersnitt i desember grunnet forannliggende morkake. Fikk selv velge hva jeg ville, føde vanlig eller ks. Tok ks grunnet sikkerhetsfaktoren og pga av at jeg fikk en dato for det og slapp å vente så lenge! Selve operasjonen gikk fort og greit, Merker de dro inne i magen og det gjorde vondt. Men tiden etterpå er ikke å anbefale. Har fortsatt vondt, bare det å løfte opp sitt eget barn fra vognen var et smertehelvete. Så alle dere som tror at ks er mye bedre enn vaginal fødsel, det er det ikke!!!

Fortsetter under...

Vell - det kan du vell ikke uttale deg om på vegne av " alle andre " om du ikke har født vaginalt selv og aner hvilket smertehelvete DET kan bli for mange ....også etterpå når stingene strammer så i underlivet at en hverken greier å gå normalt eller sitte eller gå på do uten å GRÅTE .... og er avhengig av smertestillende for å greie ta seg av sitt eget barn ...kan bli et like mye smertehelvete i mnd etterpå en vaginal fødtsel ......

Så er nok litt smerter uansett ...men mange syns smertene under og etter KS er fantastisk mye mindre ....enn ved vaginal fødtsel med påfølgende revning og sying etterpå ....De skadene skal også gro ...

akkurat som et KS arr må ....

Har du født vaginalt selv UTEN BEDØVELSE nærmest og revnet og blitt sydd selv ? Hovedinnlegger ?Syns du virkelig det var noe bedre ?

Må si meg enig med Anonym her. Første fødselen min fødte jeg vaginalt. Det var en fæl opplevelse med rier nesten uten pause i over 15 timer. Babyen hadde navlestrengen rundt halsen og måtte fort ut, så jeg ble både klippet og revnet. Hadde store smerter i flere uker etterpå, og klarte ikke å tisse uten at tårene rant og jeg bet meg i leppa.

På grunn av revningen tok jeg KS sist (3 mnd siden). Selve KS gikk fort og greit, kjente ikke noe smerte kun at de dro og romsterte. Etterpå hadde jeg så klart vondt, men etter bare 2 dager trengte jeg ikke ta paracet engang.

Synd at du HI hadde en vond opplevelse med KS, men det gjelder iallfall ikke alle. Og sammenlignet med en fæl vaginal fødsel var det for min del blåbær.

Ja - og jeg syns det er utrolig synd at hovedinnlegger skremmer folk som MÅ ta KS av forskjellige grunner med et slikt innlegg og beskriver det som et smertehelvete ....De som tar KS har ofte ikke annet valg - ligger som oftest en alvorlig medisinsk grunn bak - enten psykisk eller fysisk ...og en oprasjon er alltid skummelt og risikabelt å gå igjennom ...akkurat som vaginal fødtsel er . Er mange fler som har flotte KS opplevelser enn negative ....heldigvis

Og mange fler som har hatt mareritt vaginal fødtsler med påfølgende underlivsskader og reoprasjoner i underliv etterpå for å reparere fødtselsskader ....og flotte KS opplevelser etterpå med nr 2 barn .....UTEN å pådra seg nye UNDERLIVSSKADER O.A plager som de som har født vaginalt har .Kanskje for resten av livet - om skadene er ille og ikke vil leges helt bra .Er mange som opplever at underlivet blir totalt ødelagt og negativt forandret etter vaginal fødtsel og som sliter fysisk og psykisk med dette etterpå ..depresjoner o.a som følge av dette .Er ikke mye SUNT å føde .Det beste for kroppen hadde vært å aldri utsette den for hverken graviditet eller fødtsel ...

Er jo bare en stor slitasje og belastning for kroppen ....uansett hvor " naturlig " det er ....

Hærregud HI, det er absolutt ikke alle som har det så forfærdelig som deg, jeg har 4 ks, og syntes ikke det er et smærte helvete, smærtehelvete var værre etter 2 akutte ks, der jeg ble klippet og sydd i alle bauer og kanter! Stygt å skremme folk slik, ingen opplevelser er lik, og jeg har hatt det fint fint etter mine ks, kansje det blir anderledes denne gangen, ikke vet jeg, det tar jeg som det kommer. Alle kan ikke føde normalt, enten pga fysiske, eller psykiske skader, og de burde ikke bli fortalt at dette er så sinnsyk vondt! Men noen syter og klager for ingenting... At du forteller om dine opplevelser, det er helt greit, og kjempefint, men det er flere sider av samme sak her, og skremsel kommer man ingen vei med!

Lykke til videre!

For å si det sånn, jeg syns det var behagelig med KS. Kom inn til sykehuset klokka åtte, ungen ute klokka ni, fikk mengder med smertestillende og reiste hjem etter tre dager. Ikke noe ille i det hele tatt. Eller kanskje jeg har glemt det:)

Tingen er at det er forutsigbart, du vet hva du går til og at det er litt vondt i ettertid. Men mindre vondt enn forventet.

Annonse

Jeg har født vanlig UTEN bedøvelse jeg også, og var sprek som bare det etterpå! Jeg hadde ks i desember og har fortsatt vondt når jeg går fort , ligger i bestemte stillinger! Poenget med innlegget var at dere som lurer på om dere skal ta ks eller ikke skal vite at det ikke er en lettvint operasjon

HI: du skal være klar over at du har hatt en lett fødsel og at det ikke kan sammenlignes med en tøff fødsel.

Så ut i fra DIN erfaring med KS og vaginal fødsel så skjønner jeg at du foretrekker vaginal fødsel.

Men alle vaginale fødsler er slett ikke som den du var så heldig å fikk. Og alle KS er slett ikke så ille som den du opplevde å få.

Jeg har født både vaginalt og med KS, og KS var en drøm i forhold.

Jeg anbefaler varmt å ta KS :-)

Synd at du hadde en kjip opplevelse. Jeg hadde det motsatte - synes ks var en DRØM i forhold til vanlig fødsel. Hadde absolutt ikke noe "smertehelvete" selv, det var vondt første døgn og så kom det seg. Vil 1000 ganger heller ta ks igjen enn å føde!

Da vil jeg bare legge til at en fødsel ikke er noen dans på roser, og heller ikke meningen at det skal være det.

det den damen mente(som startet innlegget) var at om du tror ks er lettere enn "vanlig fødsel" så er det feil.

Før du blir så sint og lett opphisset, så gjett 1 gang hvorfor det ikke anbefales å føde med ks med mindre man må!!!

å ja da...alle har forskjellige meninger om hva som er best, det kommer helt ann på kroppen din, hjelpen du får , og hvordan du opplever det!

RO DEG NED FRANCOIS!!!!

Anonym 00:58

Går ut i fra at du er HI...

Hvordan kan du være så påståelig å si at KS ikke kan være lettere enn vanlig fødsel? Har du kanskje opplevd alle typer fødsler og KS som man kan oppleve? Ikke det nei, nei da kan du vel bare uttale deg ut i fra din egen opplevelse ikke sant? ;-)

Grunnen til at de anbafaler å føde vaginalt er jo pga kostnadene ved et KS, ikke fordi de er farligere eller verre enn å føde vaginalt.

Mitt KS var iallfall a walk in the park sammenlignet med å føde vaginalt. Men jeg hadde en veldig hard vaginal fødsel første gang.

Men jeg vet om mange som har kjempelette fødsler og som derfor foretrekker det foran KS.

Lurer på hvem du mener er opphisset og sint, for ut i fra innlegget dtt er det jo du som tar helt av. Har ikke lest noen andre sinte innlegg i denne tråden enn ditt.

Annonse

til du som skrev innlgg 16.42 idag. Nei det var ikke jeg som skrev det forrige innlegget!!!! Er ikke sint i det hele tatt! Ville bare fortelle min historie slik du har fortalt din. Leser mange innlegg her om jenter som lurer på hva de skal gjøre, og vil gi de et sant svar fra min side! grunnen til at de anbefaler vanlig fødsel er at det er det som er meningen. men av forskjelige grunner er noen ganger ks best, men ikke for alle. Som sagt tidligere ks er ingen dans på roser det heller. Min første fødsel varte i 3 døgn, jeg ankom sykehus 3 kvarter før barnet kom ut, så jeg vet litt om vanlig fødsel også og kom meg 1000 gabger fortere etter det enn ved ks. Så jeg syner du skal roe deg ne og ikke være så forsvarsfull.

Hei!

Jeg vil da tro at HI er fullstendig klar over at mange har svært god grunn til å velge ks, og noen har ikke valget en gang, samt at hun også vet at en del får plager etter vaginal fødsel. Hun sikter nok til dem som velger ks som "en lett utvei", og jeg støtter henne fullt ut. Jeg brukte nesten 1 år på å komme meg etter hastesnitt. De første mnd var spesielt fæle, kunne ikke ta meg av jenta mi, ordne i huset vi nettopp hadde kjøpt, trening, bare en liten rusletur med vogna var umulig. Jeg vet at jeg var på den uheldige siden av statistikken, men jeg er vettskremt med tanken på nytt ks/hasteks, og ingen kan jo garantere meg en "ok vaginal fødsel", så jeg vet ikke om jeg tør ta sjansen på flere graviditeter, selv om jeg gjerne vil ha et barn til. Statistisk sett så er det bedre både for mor og barn med vaginal fødsel, slik er de harde fakta. (Og jada, jenta mi har både KISS I+II og astma.)

Det er STOR forskjell på et hasteKS og et planlagt KS.

Uansett så vil det alltid være store forskjeller med tanke på folks erfaringer med KS og vanlig fødsel. Det er jo ganske logisk fordi vi har ulike kropper og fødsler. Noen får problemer med KS arret, infeksjoner, smerter osv. Noen får skader i underlivet som gjør dem inkontinente for avføring etter vaginal fødsel. Noen har grusomme fødsler, akkurat som noen har normale fødsler. Noen har flotte KS, andre har kompliserte KS.

Ingen kan si at den ene er bedre/verre enn den andre, så fremt de ikke bare snakker ut i fra sin egen erfaring.

Jeg foretrekker KS, lite smerter og ingen komplikajsoner.

Vanlig fødsel var det rier med 2 min mellom og skikkelig smertefulle i 20 timer (dette på sykehuset, før det var jeg hjemme i 8 timer med rier med 10 min mellom), bruk av vakum og store rifter.

Så jeg ser virkelig ikke poenget med å prøve å skremme jenter fra å ta KS. Det var en 100% positiv opplevelse for meg, og for mange andre som har hatt et planlagt og ønsket KS.

-At det statistisk sett er bedre for mor og barn med vaginal fødsel enn PLANLAGT keisersnitt er det sterk uenighet om, også blandt leger. Vet ikke hvor mye kunskap du har om emnet anonym 20.25, men all forskning som til dags dato finnes på dette område tar alle typer keisersnitt under ett. Planlagt-, haste- og katastrofe- snitt. Under her kommer høyrisiko-svangerskap og prematur-fødsler og selvfølgelig drar disse statistikken for komplikasjoner for keisersnitt opp. Dessuten er alle forskningsraporter datert til før den nyeste anestesi ble tatt i bruk noe som gjør at de reelle tallene for komplikasjoner vil være lavere enn tidligere raporter viser. Du nevner at jenta de har kiss og astma. Det er kjent at det kan være økt risiko for dette med keisersnitt. MEN noe mange ikke vet er at denne risikoen også øker dersom en vaginal fødsel ender med tang-, vakum o.l. Mener ikke at keisersnitt er best for alle. Men virker som veldig mange som utaler seg negativt om keisersnitt mangler vesentlig kunnskap om emnet.

jeg får ikke lov og føde vaginalt for hoftene er ikke utviklet osv... synes det er tett og skrive at det er verre med ks en vaginalt. mamma fødte meg med ks og ho kjente ikke noe... kjønner ikke hva dere maser om ho kan skrive hva hun vill gir jo bare ut en hjelpetråd til de som ikke får bestemt seg

Det vi maser om ....

Tja.. vi syntes kanskje at saken blir fremstillt litt ensidig og vil derfor komme med informasjon for å nøyansere bilde litt, lol.

Min bestevenninne syntes ikke det var værre å føde vaginalt en å ha "litt" hard avføring. Hun hadde også et keisersnitt (haste), som hun sa var ubehagelig første dagen. Men at dag nr. 2 kunne hun ikke kjenne noe.

Så har jeg ei venninne som heller vil dø en å føde igjen. Hun revnet, syntes stingene var grusomt vonde osv. Hun hadde keisersnitt og syntes denne typen vondt var mye mere ok.

Vil ikke si at jeg tenker på at hun første har høyere smerte terskel enn nummer to. Det var bare veldig forskjellige fødselsopplevelser. Rett for deg, behøver ikke være rett for meg. Og omvendt.

HI ordlegger seg som om hun har funnet fasiten, det er nok det vi reagerer på. Mange av oss mener faktisk at kvinnen er den beste til å bestemme over kvinnen. Og flere ting rundt fødsel viser kanskje nettopp hvor kort vår likestilling har kommet. Epiduraler blir ikke gitt fordi anestesilegen er opptatt, eller har gått hjem for dagen. Ønske brev blir ignorert. Amming blir et ubehagelig press. Osv. Osv.

• 3 uker senere...

Fødsel og amming har da ingenting med likestilling å gjøre, så trekk ikke det inn i denne debatten i det hele tatt. Jeg mener smerter ikke er grunn god nok for å ta keisersnitt, smerter dør man ikke av. Synes det er feil at man skal forvente en fullstendig smertefrihet ved å sette barn til verden. Man opplever smerter forskjellig, og man opplever fødsel forskjellig. Kvinnen er på jorden for å sette barn til verden, dermed basta. Vil de ikke ha barn, er det deres valg. Sånn sett kan kvinnen bestemme over seg selv. Trekk ikke likestillingsdebatten inn i dette.

• 4 uker senere...

Jeg har bare tatt KS og mener at å beskive det som et smertehelvete er å overdrive stort. Smerter var det jo, men med smertestillende så føltes det egentlig ikke verre enn å ha masse gangsperre i magemusklene. Gikk fort over også, tre dager etter KS fungerte jeg nærmest normalt. Min romvennine som hadde vanlig fødsel og hadde blitt sydd en del, hadde det verre en meg virket det som.

ja,nå er jeg spent etter å ha lest alle innlegg...

jeg skal ha planlagt keisersnitt etter jul,og er veldig spent på det...Har fra før født 4 barn vaginalt og haddde håpet på det nå også,men pga vanskelig morkake blir det keisersnitt....Har aldri tatt ks før så det blir spennendes.....Mine 4 forrige fødsler har gått fort og uten prob.etterpå,så jeg har nok vært heldig der....Men gruer meg ikke...Bare spennendes.....Astrid 46 ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...