Gå til innhold

Skall svangerskapskontrollen vara gratis?

Achieved my Everest79-♀2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag var hos min fastlege igår på min førsta svangerskapskontroll. Det blev tatt blodprøver och urinprøve vilket jag förstått är vanligt att man gör. Efter detta sa jag tack och hej då utan att betala då jag hört att det skall vara gratis att gå till legen när man är gravid. MEN så idag när jag kom hem hade jag fått en faktura fra fastlegen på 47kr for taking av prøver plus ett fakturagebyr på 50kr.

Så nu undrar jag: skall man betala för dessa prover el skall det faktiskt vara gratis?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke betalt noe for hverken kontroller hos lege eller jordmor. Ikke ultralyd heller. Så regner med det er gratis ja;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Alt av lege/jordmor/ultralyd besøk er gratis for gravide...

Skrevet

Alle ordinære undersøkelser og prøver i forbindelse med graviditet dekkes av staten og skal således være kostnadsfrie for deg. Ta med fakturaen på legekontoret neste gang du skal dit (eller stikk innom om du bor i nærheten)

• 1 år senere...
Skrevet

Alt som er gravidrelatert er gratis. Men får du resept på medisiner så må man betale. Men det er det eneste.

• 1 år senere...
Skrevet

det skal være gratis. men ingenting forundrer meg... en gang dro jef til legevakten..og sa jeg nettop hadde hatt en spontanabort uke 15) hadde med meg fosteret og allt,for at han skulle se om allt var kommet ut... gikk derifra med en regning på 250 kr for nå var jeg ikke gravid lenger....

men ser du er svensk...er du svensk statsborger? vet ikke om det har noe å si,men trodde det skulle vært gratis fordet

• 4 uker senere...
Skrevet

Svensk har ikke noe å si. Er selv svensk . Og du skal ikke betale når du er gravid.

• 4 uker senere...
Skrevet

Som gravid skal du ikke betale for utgifter som føres opp under egenandeler der legen får refusjon fra folketrygden. Kan være du betaler for utstyr eller forbruksmateriell da dette går utenom.

Jeg ville tatt en telefon til legekontoret og sjekket om denne prøven normalt ville blitt ført opp på egenandelskortet (selv om det ikke finnes lenger).

• 2 uker senere...
Skrevet

Om du er norsk statsborger er det gratis. Om du venter på oppholdstillatelse er det ikke gratis, selv om det absolutt burde være det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...