Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jag var hos min fastlege igår på min førsta svangerskapskontroll. Det blev tatt blodprøver och urinprøve vilket jag förstått är vanligt att man gör. Efter detta sa jag tack och hej då utan att betala då jag hört att det skall vara gratis att gå till legen när man är gravid. MEN så idag när jag kom hem hade jag fått en faktura fra fastlegen på 47kr for taking av prøver plus ett fakturagebyr på 50kr. Så nu undrar jag: skall man betala för dessa prover el skall det faktiskt vara gratis?
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Jeg har ikke betalt noe for hverken kontroller hos lege eller jordmor. Ikke ultralyd heller. Så regner med det er gratis ja;)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Alt av lege/jordmor/ultralyd besøk er gratis for gravide...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Alle ordinære undersøkelser og prøver i forbindelse med graviditet dekkes av staten og skal således være kostnadsfrie for deg. Ta med fakturaen på legekontoret neste gang du skal dit (eller stikk innom om du bor i nærheten)
Mrs Inked Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Alt som er gravidrelatert er gratis. Men får du resept på medisiner så må man betale. Men det er det eneste.
Venter nr3 er 22 år Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 det skal være gratis. men ingenting forundrer meg... en gang dro jef til legevakten..og sa jeg nettop hadde hatt en spontanabort uke 15) hadde med meg fosteret og allt,for at han skulle se om allt var kommet ut... gikk derifra med en regning på 250 kr for nå var jeg ikke gravid lenger.... men ser du er svensk...er du svensk statsborger? vet ikke om det har noe å si,men trodde det skulle vært gratis fordet
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Svensk har ikke noe å si. Er selv svensk . Og du skal ikke betale når du er gravid.
Audix78 Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Som gravid skal du ikke betale for utgifter som føres opp under egenandeler der legen får refusjon fra folketrygden. Kan være du betaler for utstyr eller forbruksmateriell da dette går utenom. Jeg ville tatt en telefon til legekontoret og sjekket om denne prøven normalt ville blitt ført opp på egenandelskortet (selv om det ikke finnes lenger).
Cath-84 Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Om du er norsk statsborger er det gratis. Om du venter på oppholdstillatelse er det ikke gratis, selv om det absolutt burde være det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå