*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har en gutt på rett over tre uker nå.. Han liker ikke å sove alene på dagen... Han kan sove to-tre timer på brystet på meg, men hvis han sovner og jeg legger han ned i vogn bagen eller lignende våkner han etter 5-10 minutter... Har idag lagt han ned på magen i bagen og han har sovet masssse og flere ganger idag alene... Han sover myyye roligere og kan ligge der som sagt lenge.. Men dem skal vel egentli ikke sove på magen når dem ikke kan snu seg til magen på egenhånd... men hva er farlig med dette?? er det krybbedød som fryktes?? Jeg passer jo godt på han og følger me at han puster og ikke stenger luftveiene med noe... Men det er bare så deilig å ikke måtte bære han eller ha han oppå meg hele tiden.. får aldri fri da.... (han har kolikk også, så det kan jo være mer behagelig for han å sove på magen kanskje) Legger han på ryggen om natta.... Kan det være farlig at jeg lar han sove på magen på dagtid???
Ned 20,4kg.. Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Heisann. Jeg fikk beskjed at det gjorde ingenting å la babyen sove på magen så lenge du holdt øye med h*n. Min er nå 3 mnd og sover på magen når jeg holder øye med ham og er i nærheten..
mizz25 Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Heisann =) sånn va min å,min lå å på mage på dagen,æ så ofte te han da. Dæm lika å ha det lunt å da e det godt å ligg på mage =)
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2008 Men det var godt å høre... da er jeg litt roligere av å la han ligge på magen:-D Syntes det ser ut som han koser seg glugg av å ligge sånn... Å det er veldig godt for meg også og få en tid alene:-)
Labambie Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Det er fortsatt sånn at krybbedød faren øker med (tror det er) 15 ganger når barnet ligger på magen... Så om du vil at barnet ditt skal ligge på magen,tror jeg nok jeg hadde anskaffet meg en babysense pustealarm. Dette med å ligge på magen når de er så små er noe du kan vende de av med,bygge opp godt rundt de med tepper og sånt når de ligger på rygg.. Barn liker å ligge trangt og godt. JEG hadde ikke turt å hatt jenta mi på magen før hun snudde seg rundt selv. Men det er meg. Livredd for krybbedød.
Hellinor Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Hei! Akkurat slik har vi det også. Lillemann er nå 3 mnd, og sover kun på magen (med unntak av i vogna, der går det av en eller annen grunn bra på rygg, også når den står i ro). Tror det er mange som har det likedan, klart det føles tryggere for en baby og ligge på magen. Det er VELDIG lett for de som ikke har dette problemet å si at de ikke hadde turt. Hva skal vi gjøre da? Årsaken til krybbedød er ikke at noe stenger for munn/nese, at nesen kommer ned i madrassen eller noe, men at babyene sover så tungt at de glemmer å trekke pusten igjen rett og slett. Jeg har kjøpt babysense pustalarm fra Sverige (billigere der) som vi bruker om natta. Den piper hvis babyen ikke trekker pusten i løpet av 15 sek. Føles litt tryggere da. Jeg tror det er flere årsaker til at krybbedødtettheten har gått ned, ikke bare at de ble snudd. F.eks røyking i hjemmet osv. Men så klart - de sover tyngre på magen, ergo mulig større fare. Men barna må få sove, og jeg tror det er viktig å ikke stresse med dette. Bruk evt. smokk, det skal også forebygge. De aller aller aller fleste som lå på magen på 80-tallet tålte dette så fint så. :-) (Det kan forresten virke som om småtten min synes det er litt bedre å ligge på rygg nå når han er blitt eldre, så kanskje det går seg til).
Supertea Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 I følge Landsforeningen uventet barnedød har antallet tilfeller av krybbedød falt med 80% etter at man begynte å fraråde at spedbarn sover på magen (da jeg ble født i 82 skulle barna sove på magen). Jeg ville aldri tatt sjansen på å la barnet mitt sove på magen. Du kan ikke følge med hele tiden - og hva har du egentlig tenkt å gjøre hvis barnet slutter å puste? Det er ikke sikkert livredning hjelper, og uansett skal det ikke mange minuttene uten oksygen til før hjerneskade oppstår. Nei, jeg ville fulgt ekspertrådene når det gjelder dette.
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 1. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2008 Men han skriker og skriker fordi han er så forferdelig overtrøtt... han klarer ikke roe seg ned og sove godt hvis ikke han ligger på magen på dagen... jeg har han alltid på ryggen om natta da jeg ikke følger så godt med... På sykehuset sa dem at det var en veldig bra måte å ligge på at vi lå hud mot hud og han sov på brystet mitt... (siden han er så urolig.) Men da sover han jo på magen, bare at han sover på meg... men da sov jo jeg også når han lå der, og da følger jeg jo ikke me... er ikke det like farlig da??? Det er så godt å se han kan ligge alene på dagtid og sove lengre enn 5-10 min... Gir mor mer energi når kolikk babyen kan sove alene :-D
Hellinor Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Som sagt: Hva skal vi gjøre da? Hvis man løfter opp et barn som ikke har pustet på 15 sek, blåser det i ansiktet etc. vil det trekke pusten igjen. 15 sek er ikke lenge, spebarn har veldig uregelmessig pust, og kan ha lange opphold. Stress ned, få han over på ryggen så snart han er klar for det, men la han få søvnen sin med god samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå