Gå til innhold

bør jeg ta en FVP eller duotest???

Lilly-juli

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år har to barn fra før en på åtte og en på fem. Jeg har en ny samboer med to barn fra før.

Ble nå gravid med spiral. Det var langt i fra noe planlagt barn.

Vi har hatt noen strie uker etter at jeg fant ut at jeg var gravid.

I dag kom samboer med en erklæring på at vi kan beholde barnet hvis det er friskt.

Med så mange barn fra før så er jeg enig med han.

Men lurer på om jeg trenger noen prøve og lurer på hvilken erfaringer dere har.

Jeg er jo ganske ung ennå og samboeren min er 33. Vi har begge friske og raske barn fra før, men samboeren min har hatt en syvne sans følelse på at han kom en gang til å få et svært sykt barn og det skremmer han.

Er nå ni uker på vei skal ringe lege i morgen og lurer på om jeg trenger noen prøver og lignene.

Noen med erfraring???

Fortsetter under...

Hei, må bare si jeg har forståelse for at dere vil sjekke siden dere allerede har mange barn.

Problemet her i Norge er at det er politisk besluttet at folk under 38 år ikke får hverken FVP eller duotest (med mindre man har et sykt barn fra før).

Vil dere få undersøkt fosteret må dere nok utenlands siden du bare er 29.

.

Tusen takk for svar. Har jo aldri tatt noe slikt før eller hatt noen behov for å sjekke det heller. Jeg får starte med en ultralyd og se hvordan det går. Så får vi velge utifra det. Takk skal du ha. Har svært liten kunskap om slike ting men når jeg begynte å lese videre nedover på forumet så forstod jeg at jeg måtte være mye eldre hvis det skulle skje her i Norge.:)))

Det er ikke helt riktig- selv om man ikke har automatisk rett på duo/fvp når man er under 38, kan man likevel be om å få henvisning til duo/fvp (selv om man ikke har født/mistet barnmed avvik før eller er i annen risikogruppe). Det er noe som kalles "uro paragrafen" man bruker- og ingen lege kan nekte deg å få gjennomført en duo/fvp om du er veldig engstelig. Snakk med legen eller gynokologen din- og ha klart gode argumenter for at du ønsker dette. Og- kun fvp gir 100% sikkerhet på forskjellige kromosomavvik- en duotest gir kun 90% sikkert svar- og her sjekkes også primært downs- mens fvp jo sjekker en rekke andre ting. Et alternativ er å ta privat UL i ca uke 11-13 for å sjekke at ryggmarg, hjerne og hjerte etc er ok- så kan du ta fvp etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...