Gå til innhold

rutiner viktig???

Mathiasjuli07-Ida Iselinmars09

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.. jeg syntes kanskje at det er viktig at barna mine får gode rutiner.. sånn med tanke på soving om kveldene..

sånn som vi gjør det nå så legger han seg ett sted mellom 7-8 hver kveld.. men stortsett samme ting som skjer først.. spising og dusjing ogsånn... og han er en kjempe snill og nesten ikke grinette unge...(det trenger jo ikke å ha noen sammenheng da) :)

MEN så er det noen som mener at det er dumt for da blir man så bundet til det.. at man ikke kan finne på så mye kvelden da?? at man alltid må være hjemme ved 6-7 tiden for barna skal legge seg...

( selvfølgelig en gang i blant gjøt jo ingen ting.. men når det blir sent 2 - 3 ganger i uken og sånn)

HVA TROR DERE? ER DET VIKTIG Å HOLDE FASTE RUTINER PÅ DET ELLER ER IKKE DET SÅ FARLIG? AT MAN KAN LEGGE DEM 7 EN KVELD OG 10 EN ANNEN?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er kjempeviktig med rutiner slik du beskriver. Vi følger samme opplegg hver kveld med stell (evnt bad), kveldsmat og legging. Han legger seg i 18.30 -19.00 tiden. Jeg tror barn liker rutiner og at de føler at det er trygt og godt. Også når vi er på ferie prøver vi å følge samme opplegget. Det kan være unntak, men det er ikke ofte. Man blir litt bundet av det, men det tenker jeg er en del av "gamet" når man har så små barn. : - )

Skrevet

Jeg tror også rutiner er veldig viktig!

Men unger er jo så forskjellige, noen tåler at verden står på hodet uten at de blir det minste i uballanse selv, mens andre blir urolige av den minste forandring!

Jeg tror ikke at man blir "bundet" av rutinene slik du har hørt, men som anonym sier så er det jo en del av "gamet" når man har barn :)

Vi har gode leggerutiner om kvelden, og nå når vi har vært på ferie ser jeg hvor godt det er for gutten vår med litt forutsigbarhet. Han blir jo tryggere!

Tror man må bli kjent med barnet sitt og velge rutiner utfra barnets behov, ikke venners behov :)

Skrevet

ja det er det jeg tenker også.. det er jo en del av gamet..

og det ser jo ut til og funke for han min allefall :) han er jo snill som dagen er lang.. det kunne han selvfølgelig ha vært for det, men jeg tror barn blir mye tryggere av og ha god faste rutiner :)

Skrevet

Helt enig med deg, de trenger rutiner! Vi har også gode rutiner og en smørblid unge. Hvem er det som kan holde ungen oppe til 10 en kveld hvis de vanligvis legger seg 7??? Barn er mye mer avhengig av søvn enn oss voksne, men voksne som pleier legge seg 11, sliter vel også litt dagen derpå hvis de sitter oppe til 2 (og står opp til samme tid som vanlig, for det gjør jo gjerne barna).

Nei, hold på rutinene du. :) Dessuten går det an å legge dem hos andre hvis man er på besøk og kjøre hjem senere på kvelden. Vi pleier å pusse tenner og slikt der vi er, og sette han i bilen med pysjen og dra hjem når han da vanligvis legger seg, men det hadde neppe vært noe problem å lagt han der vi er hvis vi ville være litt lenger.

Skrevet

men gjør det noe å ta dem med å heller legge dem der dem er,enten i vogna eller i en seng, også vekke dem igjen å settes inn i bilen og hjem i egen seng? ikke hele tiden selvfølgelig men innimelom...

eller blir det også "feil"?

er så usikker på det :)

klem

Skrevet

Rutiner er viktig! Men samtidig så er det viktig at ikke rutinene på ungen styrer hele livet..

Vi har rutiner på sovinga.. legger seg i syv tiden.. Men vet jeg at vi f.eks skal bort så tar jeg med reiseseng.. klarer sikkert å holde han våken til åtte uten problem.. men 10 hadde vært umulig her.. men da er det jo bare å legge de i reiseseng eller vogna.

Skrevet

Nei, det blir ikke feil! Det er jo viktig at man fortsatt har et sosialt liv selv om man har fått barn.. altså å dra bort en tur i helgene.. og det er jo ikke alltid like lett å få barnevakt..

Det vi gjør hvis vi blir bedt bort og har han med så gir jeg grøt, tar på pysj og sånn man gjør vanligvis.. og legger han der.. når vi skal dra.. så kjører vi hjem til egen seng.. Ikke noe problem! Og han er smørblid og en ENKEL unge å ha med å gjøre.. ! men ikke alle unger er sånn.. et vennepar hadde med ungen sin hit for noen helger siden.. og de fikk et HELVETE når de kom hjem.. to timer tok det før hun sovnet igjen.. så de kommer ikke til å stikke ut med ungen på den måten igjen.. og broren min og kona drar ALLTID hjem til leggetid.. selv på julaften når de er bedt bort... men for min del grenser det inn til det Hysteriske.. men men..

Skrevet

Hei ! Alle søvn-psykolger, søvn-terapeuter, helsesøstre etc vil nok si at rutiner på legging er kjempeviktig og feks søvn-terapeut Karin Naphaug skriver i boka si at mange barnehagebarn og skolebarn legger seg alt for sent... Våre barn har faste rutiner og han legger seg halv syv-syv (snart 2 år) og hun syv-halv åtte(4 år). Er vi borte hadde det jo vært deilig og strekke det litt noen ganger, men mine barn har/har hatt store søvnproblemer, og da er det kun en ting som funker:rutiner! Blir de overtrøtte sovner de sent, sover dårlig og våkner enda tidligere dagen etter. Vet feks at min søster synes vi er strenge, men hennes 3 barn er noen "soverbarn" og det er ikke mine, alle barn er forskjellige...

Når det er sagt ser jeg en del trøtte barn i barnehagen og andre steder som sikkert burde lagt seg litt tidligere..

Skrevet

Jeg tror man må se an barnet litt jeg. De fleste barn tåler dårlig å få forskjøvet leggetiden veldig når de er under 3-4 år fordi de våkner like tidlig som vanlig dagen etterpå, men det finnes også barn som sover f.eks 12 timer uansett når de legges og da gjør det jo ikke noe om man forskyver leggingen litt. Min erfaring med mine 3 barn er så langt at før de er rundt 2,5-3 år er det håpløst å forskyve leggerutinen mer enn 0,5-1 time før de er rundt 3 år, etter dette går det greit å forskyve den i flere timer en og annen sjelden gang som f.eks på julaften ol. Vi har ved noen få anledninger lagt barna der vi er med vekslende hell og vi legger ofte barna i bilen, dvs at vi steller dem der vi er og så sovner de i bilen på vei hjem igjen slik at vi bare bære dem i seng når vi kommer hjem, da kan vi i det minstre drøye tiden litt ekstra. Jeg personlig ville aldri vekslet så ofte med leggetiden som det du forklarer, det tror jeg ikke er bra for barna, men en og annen sjelden gang går det helt greit.

Skrevet

Hos oss er rutiner alfa og omega, er hun ikke i seng senest kl 19.30 er hun pottesur dagen etter. Så ja, jeg mener det er viktig! Men det er nok litt som Alva sier at det er annerledes når de er eldre+ at man må se ann barnet sitt. Om h*n gjør som mitt og våkner 06.30 uansett når det legger seg ville jeg nok tviholdt på rutinene uansett.

Skrevet

Høna: "Rutiner er viktig! Men samtidig så er det viktig at ikke rutinene på ungen styrer hele livet.. " Herrgud.................. noen som fikk barn litt tidlig kanskje..

Skrevet

Vi har egentlig aldri hatt faste rutiner/tider på legging om kveldene. Poden har regulert dette selv stort sett. Nå er han 13 mnd og tar natten mellom 18 og 19, våkner opp kl 06.00...har alltid våknet tidlig. Eneste rutinen vi har ved leggetid er å dra ned rullegardinen, slå av lyset, legge han i sengen og synge en sang.

Om vi ikke er hjemme rundt leggetid så fungerer det fint å legge han evt i vognen, men han klarer og å være lengre våken om det interesserer han (andre unger å leke med osv).

Slik har vi det :)

Skrevet

Folk må gjøre som de selv ønsker og se an barnet. Vi har ihvertfall rutiner og liker de. Pjokken er i seng mellom kl 1830-1900 hver eneste kveld og han har knapt hatt en våkenatt eller "tull" om kveldene siden han var 2 mnd. Selvsagt når han har vært syk, tenner eller lignende men ellers så er han vant itl å bli lagt våken fra 2 mnd og finner søvnen selv. Samme på dagtid. Han sover like godt hos andre, på hytten osv. Vi har ikke hatt noe behov for å dra ham ut om kveldene, vi finner på sosiale ting på dagtid, i helger, på overnattingsbesøk osv. Vi holder på rutiner også når vi f.eks er på hytten, har med kosedyr, soveposen han er vant til, samme måltider. Vi liker det slik, da har vi foreldretid fra kl 19 og koser oss. Også veldig greit siden jeg har vært mye alene det siste halvåret, hadde aldri klart det hvis ikke vi hadde en slik forutsigbar kveld. De timene var dyrebare og bare mine.

Skrevet

anonym; 21.54 31.07

Hva er det for en duste ting å skrive? Også tør du ikke skrive med nick engang;) haha.. Jeg syns det er viktig med rutiner, men ikke såpass at man aldri kan gå litt bort fra rutinene! Men vi er kanskje helt teite? Vi som har en unge som vi legger klokka syv, synger en sang og går ut.. uansett hvor vi er.. Er hyggelig å dra bort til venner en lørdagskveld innimellom vettu! Selv om man har barn så er det viktig å gjøre litt ting for seg selv også!

Skrevet

Rutiner er alfa omega, det er helt sikkert:)

Jeg har fått høre at jeg kan være litt streng som legger han i seng kl8 hver dag men jeg mener folk bør tie helt stilt får det er tross alt ikke de som må streve med en sur unge som kommer helt ut av systemet i 2 døgn etter på hvis han legger seg senere enn 8,

Han blir pott sur og vil ikke legge seg til vanlig tid hvis han skeier ut en kveld...helt grusomt,

Så rutiner er bra:)

Jeg er streng på 2 ting.

Det er leggetid og snop

Alt for masse snop til en gutt på 1,5 år som like gjerne blir smør blid for frukt synes jeg er unødvendig.

Skrevet

Vi har også rutiner til våre to, men det betyr ikke at vi kan gjøre om på rutinene innimellom.

Mine unger tilpasser seg litt forandringer veldig greit. Så selv om vi stort sett følger de samme rutinene hver dag, hender det vi forandrer litt hvis vi for eks. skal ut på noe, og det funker helt fint. Heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...