Gå til innhold

Flere med pollenallergi her?

lykkelig gravid trønder t 23/3

Anbefalte innlegg

Eg held på å bli gal. E så mye pollen og på grunn av graviditeten kan eg jo ikkje bruke nokka medisiner. Bare pustemedisin eg tar for eg må nesten puste. men ellers så klør eg, snørret renner, klør i øynene og tett i heile haue. Legen min kjem fra ferie på mandag så da skal eg ringe ho å høre om det finnes nå alternativ for gravide. Har sjekket alle medisinene mine og ingen skal brukes ved graviditet. Bruke vanligvis: zyrtec (allergitabeletter), flutid nasal (nesespray), spersallerg (øyedråper), men no ingating. Siste gang eg va gravid blei eg gravid på vinteren og han blei født i juli og da va kroppen min på topp og merka ingenting te pollen og det UTEN medisiner. Kan ikkje sei at det føles slik no nei.... Nån som har nån tips??

Har forresten pollennett på soveromsvinduet, og det hjelpe litt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138343774-flere-med-pollenallergi-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært bekymra for pollensesongen, men klarer meg utrulig bra. Men har brukt livostin øyedråper- trodde ikke det skulle gjøre noe. Ellers pleier jeg å bruke kortisonsprøyte, og tror den kan tas i absolutt ille tilfeller... Hør med legen din. Jeg tok iallefall sprøyta da jeg ammet i fjor...

Annonse

Jeg var på apoteket og ho meinte at eg ikkje burde bruke livostin, men at eg kanskje kunne prøve en annen... huske ikkje ka den heita.. Går bedre no.. e litt overskyet. E jo så varmt om dagen og at det hjelpe jo ikkje på. Graviditeten gjør meg varm, så no når det blei 13 grader jubla eg! Godt!

Hei

Jeg er allergisk av den mer eller mindre ekstreme sorten, og fungerer seriøst ikke uten medisiner. Jeg har vært hos en almennlege med spesial utdanning innen fødsels medisin, og hun ga meg resept på Citrizin. Dette er en av de såkallte 1. generasjons allergi medisinene. disse er det forsket lenge og vel på, og de er ufarlige for babyen. Denne kan jeg ikke benytte under amming, men da skal jeg få en annen. Jeg går på medisiner hele året, og tåler ikke noe pollen, ikke blomster, dyr, masse mat jeg reagerer på etc, så alternativet hos meg hadde vært ingen unger.

De nyere medisinene er trolig ikke farlig fikk jeg beskjed om, men forskningen har ikke vart lenge nok på disse medisinene pga at de er for nye.

Øyedråper og nesespray og astma medisiner er ikke noe problem med de jeg har, og jeg fikk beskjed om at en mor som ikke fungerer helsemessig er vel så skadelig for den lille.

Kontakt allergi spesialist eller prøv alternativ behandlng.

Ja klart må en ha medisin for å fungere så må en! Men hos meg er det bare snakk om snørr, kløe og tetthet. Med andre ord bare ubehag. Korsen nesespray og øyedråper bruke du?

Eg brukte pustemedisin hele forrige svangeskap og har verdens nydeligste gutt! Han var født med hypospadi, dvs. for kort urinrør, og jeg håper og tror ikke at det hadde noen sammenheng med at jeg brukte pustemedisin. Vet at det fødes endel unger med dette. Han skal nå forresten inn til operasjon 22. august. og vi blir innlagt på sykehuset i en uke. De sier det ikke er en så stor operasjon, men ille nok når man må være på sykehuset en uke. William som han heter er 2 år nå og får helt panikk når han ser folk med legefrakker, så spent på hvordan dette skal gå. Har hørt at de har mer "barnevennlige" klær på barneavdelingene, håper det stemmer...

Jeg er også kronisk allergiker i likhet med mn73, og bruker Livostin øye- og nesedråper. Disse er trygge for gravide. I tillegg bruker jeg polaramin allergitabeletter, også ett av 1. generasjons preparatene.

Livostin fås reseptfritt på apoteket - men det lønner seg å kjøpe økonomipakker. Kjøper du én og én uten resept blir det nesten dobbelt så dyrt.

Lykke til!

Jeg bruker Lomudal øydråper og nesespray ved behov. Det står i pakningsvedlegget at de kan brukes ved graviditet + at legen har sagt at det er ok. Han anbefalte ikke Livostin eller Nasonex/Rinochort som er det jeg vanligvis bruker.

Piller var det ingen han kunne anbefale. Det er som med andre piller: man skal kun bruke dem dersom plagene overgår eventuell påvirkning på fosteret... så da tør ikke jeg å bruke piller. Går heller innom hus, tar en dusj for å få bort all pollen og leser en bok.

Men har vært skikkelig plaget i sommer. Noen som vet om man blir ekstra plaget under graviditeten? Jeg bruker ikke å gå fast på medisiner på sommeren, men i år skulle jeg gjerne ha gjort det pga alle plagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...