Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg er den eneste i verden som fortsatt gir ettåringen min pupp om natten hvis han våkner. Det er jo så mye snakk om nattavvenning og ammeslutt..

Han roer seg ikke uten pupp om natta - vi har prøvd at pappaen står opp med han og gir tutkopp, men det blir skriking i flere timer og en helt ødelagt pappa. Så vi har slått oss til ro med at en liten puppeskvett ikke er så skadelig. Alle blir ihvertfall uthvilte.

Flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt nattnedtrapping, men knøttet har de siste ukene etter ny bhg start våknet i halv 2 tiden, da får han pupp.. Og så får han pupp igjen i 5-6 tiden, denne har vært på det tidspunktet nesten hele livet hans.

Jeg tror på selvavvenning og tror den kommer gradvis av seg selv når han flytter på eget rom om en stund:)

Skrevet

Ikke stress med hva alle andre gjør. Vår gutt på 16 mnd sover for det meste hele natten, men om han våkner innimellom og jeg forstår at han blir vanskelig å roe tar jeg ham på fanget og gir ham en flaske melk. (Sluttet å amme for lenge siden). Enklet og greit. Det tar 10 min og så sover han som en stein igjen. Vi har funnet ut at det er en fin løsning både for både ham og oss. Fortalte om det på helsestasjonen og helsesøsteren syntes det hørtes veldig greit ut hvis vi syntes det var noe som funket for oss. Det er jo tross alt det som er det viktigste.

Skrevet

Dere som gir barna melk om natta- pusser dere tenna dems etterpå da?

Skrevet

Gutten vår får pupp når han våkner i 5-6 tiden (jeg syns 5 er natten, ja!).

Han sover fortsatt på vårt rom, og han får ligge sammen med oss etter pupp (som regel sovner han igjen).

På ettårskontrollen (nesten 13 mnd) spurte h.s om jeg fortsatt ammet, og syns det var bra at jeg fortsatt gjorde det (2-3 ganger i døgnet)!

Jeg kjenner at jeg ser fram til den dagen morrapuppen er borte, men jeg koser meg fortsatt med den avslappende kosen om kvelden :)

Kos deg med ammingen lenge du og gutten din ønsker det! :)

Skrevet

Tja, kaller du 04:45 natt eller morgen? Jeg prøver å kalle det morgen, siden han sjelden sovner igjen. Har lurt på om han kanskje sover lenger hvis jeg slutter å amme, og har planer om å kutte snart, men han er snart 15 mnd og. Du gjør som du selv vil, og hvis du blir uthvilt og fornøyd er det ingen ting bedre. JEg skjønner heller ikke folk rundt meg som er så opptatt av å slutte med nattamming, men som er oppe hver natt allikevel fordi ungen ikke sover. Eneste fordelen er at de kan dele på det, da.

Skrevet

Det er ingen grunn til at så store barn skal få mat om natta! Det er heller ingen grunn til at så store barn skal være våkne om natta.

Skrevet

Datteren min er 16 mnd og jeg ammer ennå. Hun roer seg heller ikke om natten uten pupp. Men det er vel hva de er vant til. Så for å få sove, så pupper vi. Skal begynne å trappe ned nå etter innkjøring i barnehagen. Kjenner at jeg gleder meg til å slutte:) Gjør det som er best for dere..

Skrevet

Jenta mi fylte året for snart 3 uker siden og jeg prøver hardt på nattavvenning nå. Både fordi jeg føler meg utslitt av det nå, og tror ikke hun egentlig trenger det. Hun spiser kjempegodt på dagtid. Og puppen min virker så "tom" at hun ikke lenger roer seg helt med puppen på natten. Så nå tror jeg det er på tide å slutte her i gården.. Håper det går!

Skrevet

Ja, vi opplever denne nattammingen forskjellig. For oss er det bare godt å kunne roe han så fort ned igjen sånn at alle kan sove. Det er ikke hver natt, og jeg tror (og håper) at det blir mindre etter hvert. Skjønner dem som syns det er slitsomt.

Anonym 1: nei, vi pusser ikke tennene etter nattamming. Har ikke dårlig samvittighet for dette, fordi vi er veldig nøye med tannpuss ellers og han får ikke søtsaker. Dessuten er morsmelk bevist ikke veldig skadelig for tennene (står på ammehjelpen.no).

Anonym 2: og hva hjelper det oss at du mener at det er ingen grunn til nattamming?? Vi skjønner jo at han ikke er skrubbsulten midt på natta. Du kan jo komme og prøve å forklare gutten min at han har ingen grunn til å våkne......makan...

Skrevet

Gutten min er 14 mnd, å vi ammer fortsatt. Begrenser det på dagtid, hvis han begynner å rive i klærne mine så gir jeg han flaske. På natta får han en skvett å så legger jeg han i senga si igjen å han sovner.

Det er vel ikke det at de er så sulten, er vel mer den kosen tenker jeg.

Vi skal fortsette med det så lenge han selv vil. Er jo våken uansett hvis han er våken ;)

Skrevet

Yes ammer min 1 åring om natta enda. Har prøvd avvenning, men det sliter meg ut!! Pappaen er ingen hjelp om natta heller!

Skrevet

Å legge ut en link til ammehjelpen var jo objektivt.... Jeg synes dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å amme så lenge på natten. Da dekker dere tydeligvis ikke omsorgsbehovet på dagtid, prøv det istedet tenker jeg.

Skrevet

Hva kan man tape på da, hvis man ammer lenge om natten? Blir ungene spesielt slemme eller noe?? :P

De fleste som har barn over 1 år har de jo i barnehagen på dagtid, og da er det jo en fin måte å få litt nærhet til barnet ved å amme på natten, hvis barnet ønsker det..

Skrevet

Dekker ikke omsorgsbehovet på dagtid? Det var jo makan! Hva pokker vet du om det? Kan si du traff rette knappen med dette dumme innlegget ditt!

Skrevet

ja jeg ammer på natt ca 2 ganger. ammer oxo 2-3 ganger på dagen. syns d er greit jeg.

Skrevet

Stakkars anonym som vet så lite amming og omsorg generelt. Det jo bare latterlig å komme med så usaklige kommentarer...

Godt å høre at vi er flere som ammer om natta fortsatt da :)

Skrevet

Jeg ammer 2-3 ganger hver natt fortsatt. Helt ok, men begynner å bli til tider slitsomt........

Skrevet

Fram til han var femten måneder sov han mellom oss og fikk pupp når han våkna (alt fra ingen til tre, fire ganger, som regel en). Så sov pappaen med ham alene i over en måned for å trøste ham når han våkna og ville ha pupp. Han fortsatte å få pupp om morgenen fram til han var nesten 18 måneder (er nesten 19 nå), han var veldig opptatt av det etter at vi hadde sluttet med nattamming og ville ha med en gang han våkna om morgenen. Vi slutta helt mest fordi det falt seg sånn - vi sov i telt i Jotunheimen og lå påkledd i hver våre soveposer, var mye styr å lete fram puppen, og han maste ikke om det verken da eller når han kom hjem. Nå virker det nesten som han har glemt det, og det er jo ikke lenge siden vi slutta :)

Akkurat som det har blitt bra folk av meg som sov hele natta (23:00 - 06:00 fra dag en) fra jeg kom hjem fra sjukehuset, med ett eneste unntak, blir det bra folk av sønnen min som fikk kose seg med pupp om natta til han var femten måneder (nyere forskning viser forøvrig at nypussede tenner ikke tar skade av morsmelk alene, skjønn det den som kan). Unger er forskjellige og har forskjellige behov. Men at oppstykket nattesøvn i så lang tid har gått utover forholdet pappaen hans og meg imellom, hukommelsen min og energien min generelt, det er det ingen tvil om. Jeg håper jeg er komfortabel med å nattavvenne nestemann på et tidligere tidspunkt, for neste gang har jeg en eldre en å ta meg av i tillegg, og da kan jeg ikke være så sliten som jeg har vært nå.

Skrevet

Nattammet lillemor til hun var 22 mnd, da sluttet hun selv og sover natten igjennom, er en veldig trygg og glad unge,også har hun fått i seg masse antistofferog andre viktige ting.-)

Skrevet

Om man orker å nattamme er jo det flott fordi det beskytter de godt når de begynner i barnehage. husk at det er ingen bevis på at amming beskytter mer når man har sluttet så orker man å forsette kan det lønne seg, men det garanterer jo ikke at ikke barna blir syke.

Skrevet

Vår lille er snart 15 mnd, og vi slutta i forrige uke. Da begynte jeg å blir sliten... men frem til det synes jeg bare det var koselig. Tuppa trengte sikkert ikke mat nei, men kos og trygghet er også viktig :-)

Ammeslutt gikk veldig fint, dvs nå våkner hun ca halv seks og skal ha mårrapupp. Det får hun, så står vi opp og går på jobb etter det.

Kunne godt sovet litt lenger, men vet ikke helt hvordan vi skal få det til... hun legger seg mellom 19 og 20.

Synes man skal nattamme så lenge man synes det er ok selv jeg, helsestasjonene og andre mødre vet jo slett ikke hva som er riktig for akkurat dere. Selv om det står slik og sånn i bøkene.

Skrevet

Til anonym som er så snurt på oss som fortsatt nattammer:

Jeg hadde selv ikke klart å være uten mat fra kl 19 om kvelden til kl 07-08 om morgenen. Mitt barn sover nemlig 12-13 timer om natten, og våkner i løpet av disse timene en gang for å få pupp. Da spiser han i ca 10 min for så å sove videre. Jeg skjønner godt at de små som vokser slik, og som er i rivende utvikling både fysisk og pyskisk, trenger litt ekstra næring og sunt fett til både kropp og hjerne i løpet av disse 12-13 timene.

Dette er for meg en selvfølgelighet at noen små kan trenge! Husker bare da jeg var gravid, var ofte jeg måtte opp om natten for å ta meg en banan og noe å drikke.

Kankje er det noe annet som er årsaken til din snurthet anonym? Kanskje du selv syns det var fælt å gjennomføre en avnenning? Kanskje du har litt dårlig samvittighet for dette? Og må nå overbevise både deg selv og andre at du har gjort det eneste rette! Dessverre, det er nok ikke det eneste rette!

Små barn tar absolutt ingen skade av noen dråper næringsfull morsmelk på natten. Problemet er hvis de ligger med puppen i munnen hele natten, da bør man nok vurdere en avvenning. Heldigvis gjelder ikke dette alle!

Hilsen en som syns det er helt i orden å gi gutten sin sunn og god mm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...