Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er forsåvidt snill og grei fremdeles, en måned gammel. Men de senere dagene har hun fått for seg noen helt hysteriske anfall når hun begynner å bli mett og trøtt. Når hun er sulten gaper hun pent, tar puppen og ligger og spiser og koser seg. Helt til jeg ser at hun begynner å glippe med øynene og slutter å spise (regner med hun da er mett). Etterhvert slipper hun puppen, sovner neeeeesten, og så blir hun helt vill, gaper og søker og suger seg fast i hva som helst (hun greide å lage skikkelig sugemerke på sin egen arm en gang - det tok flere dager før det gikk bort igjen...), fekter med armene, kliper og klorer, og hyler som en stukket gris. Og det er helt håpløst å gi henne puppen igjen, for hodet går så fort fra side til side at det nytter ikke å "treffe" gapet. Og selv om hun gaper og søker, så lukker hun ikke munnen når puppen er i munnen. Og får jeg henne til å ta den, så er det bare samme leksa omigjen - hun sovner neeeesten, og så blir hun hysterisk. Jeg har forsøkt å gi henne neste pupp for å se om problemet var at hun er mer sulten og puppen er tom, men hun gjør det samme med full pupp også.

Og det er nok ikke treg utdriving, her om dagen slapp hun puppen i et hysterianfall, og strålen med melk stod 10 cm rett ut fra puppen (så haha, melk overalt. Jaja, litt klesvask har vel aldri skadet noen). Hun er også ekstremt vanskelig å få til å sove på ettermiddag og kveld, så jeg mistenker at hun innimellom er kraftig overtrøtt. Tidligere sov hun greit i fanget mitt på kveldene, men nå er det bare bæretøy som gjelder, og aldri mer enn en liten time av gangen. Ligger hun i fanget mitt så våkner hun til med hysteriske anfall så snart hun er i ferd med å sovne...

...men fremdeles er hun en engel om natta - når hun først går med på at det er natt i fire-femtida da. Etter det sover hun tre-fire timer i strekk og våkner bare såvidt for pupping og bleieskift :)

Noen som har opplevd noe lignende og har noen gode tips?

En annen smårelatert ting forresten: hun har også en tendens til å svelge feil når hun ligger og spiser. Er nesten skummelt, for hun får melk i vrangstrupen, og da slutter hun å puste skremmende lenge (dog ikke farlig lenge, bare sånn såvidt-mister-pusten-lenge) før hun hoster det opp igjen :( Skjer flere ganger om dagen, lurer på om det rett og slett er fordi utdrivinga mi går for fort sånn at hun får for mye melk i starten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi har samme problemet. Det kan nesten virke som at samboeren min har skrevet dette! Men hun er nok for trøtt til og være på internett :)

Har desverre ikke noen tips, da vesla bare er 2 uker gammel, men håper noen drevene mødre kan komme med noen tips..

Steffen

Skrevet

jeg vil tro at hun er overtrøtt, som du sier! Jeg hadde problemet en gang når jeg skulle mate lille....hun hylskrek og ville ha puppen men skrek med puppen i munnen...

Prøvde neste pupp men samme dritten....ble jo litt stressa og lei! Så sa sambo: nei gi henne tl meg nå og etter 1 min. i armen hans sovnet hun!

Hun klarte ikke å roe seg hos meg, fordi det lukta mat:)

Mulig at det hjelper!

Skrevet

Akkurat slik er snuppa mi også når hun er mett og trøtt. Jeg trodde også at puppen var 'tom' så jeg tilbød henne neste. Gikk greit helt til melka kom for fullt igjen. Så når hun begynner slik så har jeg funnet ut at det eneste som hjelper er smokken. Når hun får den så roer hun seg ned og sovner.

Vi sleit også med at hun ikke ville roe seg ned før både to og tre om natta og så våknet hun igjen etter ca. tre timer for pupp igjen. Fryktelig slitsomt. Virket ikke som hun ble mett og fornøyd før hun hadde ligget hele kvelden til puppen. Jeg hadde tydeligvis ikke nok melk på kvelden. Snakket med helsesøster om dette og hun mente at vi skulle prøve med mme for å se om hun roet seg tidligere på kvelden. Og etter at vi begynte med det så sover hun nå fra kl. 23-24 til kl. 6-7. Da holder vi henne våken fra kl. 21 slik at hun er passe trøtt igjen til 23. Snuppa er nå 2 mnd. og det fungerer veldig greit å kombinere pupp og mme, så for oss ble dette løsningen.

Håper noe av dette kunne være til hjelp.

Lykke til:)

Skrevet

Kanskje noe av sugebehovet kan dekkes med smokk.

Skrevet

Ser ut som hostingen kan skyldes kraftig utdriving, ja... kjenner igjen mange av punktene der, så da tester vi ut noen av ammestillingene i artikkelen for å se om det hjelper henne å svelge med "riktig hals". Takk for tips!

Ellers driver vi og tester kombinasjonen pappa som sovested, smokk og å "tvinge" henne til å sove jevnlig for å unngå at hun blir overtrøtt. Ser ut som det hjelper litt, hun har vært mindre hysterisk nå i kveld enn de siste dagene i alle fall - nå henger hun på magen til pappa'n og sover, og det har hun faktisk gjort en stund :)

Problemet med smokken er at hun oppfører seg på samme måte med den som med puppen - når hun sovner så den faller ut, så bråvåkner hun og blir hysterisk. Og ikke pokker om hun tar smokk når pappa gir henne heller, det skal være mamma som kommer med den. Antar det er fordi hun forbinder meg med pupp, og derfor er mer innstilt på å sutte når hun lukter meg. Men hvis man er veldig forut og puffer den inn i munnen hver gang hun begynner å sovne lykkes det av og til å få henne til å sovne såpass at hun ikke merker det når den til slutt faller ut...

Jaja, det får vel heller bare være en trøst at hun er utrolig søt, og at jeg sikkert får langt verre ting å bryne meg på om et år eller tretten... :P

Skrevet

Åh var litt godt å lese her for tuppa mi er slik hun også.. Når hun blir overtrøtt så hylskriker hun etter puppen, men vil ikke ha den! Hun tar dessverre ikke smokk så det funker dårlig.. Men her så fant jeg ut at hvis jeg da tok henne bort fra puppen, og klemte henne inn til meg så roet hun seg litt.. Da skjønte hun kanskje at hun fikk kos uten pupp.. Og sovner gjerne sånn at hun kutter rett av et gråtetokt! Er nesten litt snedig..

Samme med amminga her, hun fikk problemer når utdrivinga klemte til, så nå sitter jeg bakoverlent og ammer i starten.. Det har gått over all forventning og jeg er så ufattelig glad for at slike enkle ting kan gjøre livet bedre for de her små og mammaene!

Skrevet

Sønnen min kan og være litt sånn når han blir veldig trøtt og mister puppen. Men enten så kler jeg på meg igjen og prøver å legge meg ned f.eks på sofaen med han vet siden av meg, eller så gir jeg han til faren. Roer han seg ikke på sofaen bruker jeg å legge pekefingeren i munnviken på han (han vil ikke ha smokk) og det hjelper.

Heldigvis er det ikke så ofte det er sånn her da :) men det hender noen ganger

Skrevet

samme som lille frøken hysterisk her ..... klora,vræla,og blir ill rød i ansikte... etter hun har spist og nesten holder på og sovne.... Min løsning blei smukk/tutt... så da bare skynter jeg meg gji henne den... da går det som regel bra,og ho roer seg og sovner....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...