Alle gode ting er 3:) Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har PCOS og tar metformin.Hvor lenge kan man ta det når man er gravid? Skal jeg slutte nå som jeg er 12 uker? Eller bare fortsette? Det kan jo forhindre SA. Det gjelder vel etter 12 uke også? Selv om sjansen for det er mindre etter 12 uker? Hva med de som er med i preg met studien? De tar jo metformin hele svangerskapet..Lurer på hva dere andre har gjort/tenkt til å gjøre.. Legen min er usikker ang dette han også
EndeligMamma!! Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Hei. Jeg har også PCOS og tar metformin. Jeg lurte også på dette da jeg var gravid med jenta mi. Fastlegen min sendte spørsmålet til gyn.poliklinikk på sykehuset, og beskjeden derfra var klar på at jeg måtte slutte med metformin ved 12 uker. De som er med i den studien får jo tett oppfølging gjennom hele svangerskapet, nettopp for å forske på effekten på fosteret. Vi andre må nok klare oss uten. Det jeg gjorde var å trappe ned doseringen over 3 uker, slik at jeg den tredje uken bare tok 500 mg pr dag, og deretter sluttet jeg helt. Den økte risikoen for abort var absolutt noe jeg tenkte på, men det gikk heldigvis bra. Godjenta mi er nå blitt 7 1/2 mnd og vi storkoser oss..:-))
Kråkebolla :) Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Hei. Jeg har pco og går på metformin. Beskjeden jeg fikk av han overlegen på riksen som hadde forsamtalen med oss var at jeg skulle gå på metformin til 12 svangerskaps uke også måtte det kuttes ut. Det var bra å ta metformin for de hindrer sa, men som han sa etter 12 uke er det ikke noe bevist enda om det kan eller ikke kan skadet forsteret så som han mente da var det det beste å la det være for at barnet skal ha det bra:)
ivf-MaMaMø Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Jeg har også pcos og går på metformin. Jeg hører til hos klinikk hausken, og svaret derfra var at jeg ikkje skulle slutte på metformin når eg ble gravid, skal altså ta det hele svangerskapet. De har forsket så pass lenge på det og ingenting negativt er kommet frem. Og når man først skal ta det de første 12 ukene, som er de farligste ukene å ta noe som kan påvirke fosteret så kan man bare fortsette med det. Jon Hausken er en knall dyktig lege som virkelig har peiling på det han driver med, så tviler på han hadde sagt det om det var noen sjanse for at det skulle være skadelig. Men disse legene blir nok aldri enig om alt, de vil nok for all fremtid anbefale forskjellig.
lindynatt Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 De studiene jeg har lest viser azt metformin senker risikoen for SA og at ingen barne r kommet syke tilv erden. Det man fremdeles må forske på er langtidsvirkningene på barna. Jeg hadde tatt det ut svangerskapet og siden gynekologen min ikke var så godt oppdatert som meg og fastlegen stoler på hva jeg vet, hadde ikke det vært noe problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå