Gå til innhold

Henvist til barneklinikken - astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på nesten 9 mnd som no har blitt henvist til barneklinikken for å prøve å finne ut om ho har ein form for astma.

Jenta har hosta veldig mykje, i siste omgang er det nesten 2 mnd sidan ho hadde eitt døgn utan å hoste. No har det stort sett vore tørr, sår hoste, tidlegare har det vore litt tørr, litt slimete. Det har vore netter der ho har hosta og hosta i timesvis utan å få sove, og netter der ho har våkna fleire gongar i løpet av natta pga hosten og sovna igjen etter ei stund. Og det har vore gode netter der ho berre har hosta litt i søvne utan å våkne av det.

Før denne "hostesesongen" begynte hadde ho ein mild forkjølelse (snørrete og hosta) - kan det vere den forkjølelsen som "henger igjen" og lagar trøbbel??

Nokon her som veit korleis dei går fram for å finne ut av dette? Er jo ikkje så lett å få fornuftige svar ut av ein baby på knappe 9 mnd... Og nokon som veit kor lang tid før legen sender henvisning til ein får time?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå regner jeg med at du har vært hos legen soden det er lenge siden du skrev dette innlegget...men...

Når de er så små går de nok kun ut fra sykehistorien til barnet, og så tester dere evt ut astmamedisin og ser om dette hjelper.

Gutten vår hadde mye "bronkitt" da han var liten, men etter at han hadde blitt lagt inn 2 ganger pga det fikk vi astmamedisin. Så var nok ikke bronkitt, men astma de gangene før også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Høres ut som eldstegutten min dette. Jeg går ut fra at du ikke har latt dette "gå sin gang" men vært hos lege. Gutten min fikk det ikke ordentlig med hosting på natt og sånn før han var 4,5 år første gang. Håper barnet ditt vokser det fra seg, er jo ganske sannsynlig siden det har fått det så tidlig.

Jeg fikk ventoline til lillemor da hun var under 1 år, Da var vi tilfeldigvis på kontroll med barnelege på helsestasjonen og hun var så tungpustet. Vi brukte den kun noen ganger da hun var forkjølet, har ikke brukt den til henne nå på over 1 år. Hun er 2 år og 10 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...