Gå til innhold

Vonde bryster

Cocco*med 2 små spirer*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår kom til verden 7 uker for tidlig. Dermed kom vi i gang med amming ordentlig først etter ca. 3 uker. For å få han til å ta tak i brystet begynte jeg med brystskjold på sykehuset. Planen var hele tiden å slutte med det etterhvert som han klarte å ta tak i brystet ordentlig selv.

Forrige uke kuttet jeg ut brystsskjoldet mer og mer, noe som har resultert i at jeg har sikkelig såre bryst nå.

I tillegg til at jeg ammer, få han mme på flaske noen måltider om dagen, dette for at han skal komme opp til "normal vekt".

Jeg ser at noen av dere skriver at dere var såre de første ukene dere ammet, hva gjorde dere for å redusere smerten?

Jeg synes nemlig det er såpass vondt at jeg nesten gruer meg til å amme. Men jeg vil veldig gjerne fortsette med ammingen, slik at vi kan kutte ned på mme.

Jeg har gått til innkjøp av lanolin salve, og brukt den noen dager, i tilegg har jeg måttet begynne med bryst skjold igjen. Ulempen med skjoldet er at det ofte blir en del melk som renner ut av skjoldet, og ikke inn i babyens munn.

Tips og råd mottas med takk :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ammeskjold på sykehuset (uten noe grunn, sukk...), fikk med meg en skriv om hvordan jeg skulle avvenne. Men så lett var det jammen sant ikke, gutten har brystvegring i tillegg så noe avvenning med skjold blir det ikke med det første. Det aller beste er å avvenne skjold, mtp at melkemengden kan reduseres veldig... Men må bare fortelle at hvis du ikke klarer å avvenne skjold, og melkemengden holder seg stabil, så går det greit å bruke skjold. Men hvis du klarer å avvenne er det jo supert ;-) Hvis du synes det renner melk ut fra sidene på ammeskjoldet så smør lanolin salven på hver av sidene før du setter det på brystet. Det vil hjelpe!! ;o)

Mtp såre brystvorter... Smør lanolin salve på etter hver amming og husk å lufttørke! Det går over etter ei stund. ;-)

Skrevet

Da får jeg bare være litt tolmodig, og fortsette med lanolin slave smøringen ;o).

For å holde melkeproduksjonen oppe, pumper jeg i tillegg til å amme. Så når babyen får ekstra mat på flaske, får han ofte melk fra meg istedenfor mme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...