Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kan ikke jeg alle navnene på ev. de forskjellige måtene å få hjelp på, men koster det noe med ivf hos det offentlige eller er det kun igjennom det private at det koster "flesk"?? Mener jeg leste for en goood stund siden at det også nå kostet hos det offentlige.

Er det egentlig så mange andre måter enn ivf da??

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :-)

Man må dekke utgifter på medisiner osv opp til 15000. alt over det skal man få igjen.

Skrevet

Hei!

Okei. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Det er egenandel på 1500 pr gang hos det offentlige,dyrt når du går privat klinikk. så må du holde medisiner opp til 15000 selv + alle andre småutgifter hvis du må reise osv.

Vårt første forsøk kom på 12tusen i medisiner(varierer fra person) + 12tusen i utgifter for bo/opphold,parkering,mat og drivstoff(får dekket noe hos NAV) + 1500 i egenandel på sykehuset.

Så bare å begynne å spare,det rakk ikke vi...

Det er flere typer hjelp enn ivf,gå inn på st.olavs så kan du lese om mulighetene..

Lykke til

Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar. Nå har ikke vi bestemt oss helt enda da, men vi må nok gå for det offentlige, da dette kan koste flesk ser det ut til.

MÅ man ta så mye medisiner da? I vårt tilfellet tror jeg "bare" det er sædkvaliteten som er dårlig, og alt er ok med meg. I hvert fall etter blodprøve/innvendig ul o.l.

Ellers så bor vi i Oslo, så vi får ikke noen ekstra utgifter med reise, bo, mat, opphold osv. om vi ikke må til Trondheim da, men da har vi kjente der også som vi kan bo hos....!

Ser ut til at det klaffet for deg på første forsøk i hvert fall (uke 24??). Masse lykke til hos dere også :)

Skrevet

Hei

Dessverre spiller det ingen rolle hvem av dere feilen ligger hos. Det er deg det går utover allikevel. Det er dine egg som skal stimuleres for egguttak, og da trengs det medisiner.

Eneste forskjellen er at hvis detbare er feil hos deg så ville de tatt ut eggene og lagt de hver for seg sammen med ca 100.000,- sædceller pr egg og så svømmer den raskeste og befrukter egget på egenhånd.

( kalles IVF )

Når feilen ligger hos han må de spesifikt sette sammen ett egg og en sædcelle etter uttakket ( kalles ICSI)

Behandlingen av deg er dønn lik uansett hvilken av disse to metodene som brukes.

Hvor store doser du trenger avhenger av dine naturlige hormonverdier, hvor mange egg du har på lager hver syklus og alder m.m

Selv er jeg heldig og går på lave doser 125-150 ie pr sprøyte, da koster ett forsøk ca 8.000,- i medisiner pr gang.

Kollegaen min bruker 300 ie pr sprøyte pga mye høyere alder og treg eggutvikling og ender på ca 14.000,- pr forsøk.

Spiller liten rolle så lenge du ikke har hatt noen forsøk tidligere.

I løpet av de 3 første forsøkene dekker du kun 15.000 i medisiner og får tilbakebetalt resten fra NAV. I tillegg kr 1.500,- pr forsøk til sykehuset.

Makspris på 3 offentlige forsøk blir da 19.500,-

Jeg har tatt mine 3 første forsøk på privatklinikk i Oslo.

Betalte da kr 52.000,- for en kontraktspakke med 3 icsi + et frys, så du ryker fort på 50.000,- ekstra ved å ta det privat.

Skrevet

Hei!

Oj, tusen takk for et langt og utfyllende svar :)

Nå vet ikke jeg selv annet enn at jeg har fin og stabil syklus, eggløsning hver måned osv. så får håpe jeg ikke ev. trenger så store doser! Nå har vi jo ikke flust av penger, men trenger vi å bruke opp mot 14 000,- for et forsøk, så får vi gjøre det.

Vi får bare sette i gang å spare :)

Har du fått en liten spire ut fra dine tre forsøk da?? Masse lykke til :)

Skrevet

Hei

Prøvde å forklare så godt jeg kunne, det er så kjipt å være nybegynner i det gamet her og føle at man ikke skjønner en dritt av hva de andre forklarer.

Har selv vært der, hehe

Dessverre ikke noen baby ennå.etter 3 icsi + en frys.

Skal ha nytt frys nå i august da jeg har 7 egg i fryseren på Aleris.

Fungerer ikke det skal jeg ha mine 3 offentlige forsøk på riksen fra okt/nov for nå kan jeg ikke bruke mer penger enn nødvendig på dette opplegget her gitt.

Nå koster det tross alt 1.500 + ca 8.000,- pr forsøk uansett siden jeg har brukt opp tre forsøkskvoten hos NAV, og ikke får refundert for mer medisiner.

Får man det ikke til på 3 forsøk, skal man visst straffes for deg også, skikkelig dusteopplegg spør du meg.

Håper virkelig du ikke trenger mange forsøk før den sitter, forøvrig mannens dårlige svømere som er skylden her også. Jeg er frisk som en fisk ifølge legene.

Lykke til videre.

Skrevet

Hei igjen!

Æsj så synd da. Men håper virkelig det klaffer for dere nå da. Det fortjener du så absolutt. Kan ikke annet enn tenke meg at det må være veldig trist og frustrerende å bli skuffet gang på gang når tantekreket kommer!

Latterlig opplegg fra Statens side ja, at man "straffes" for ikke å bli gravid innen 3 forsøk (ang. refusjon). Huff. Vi får håpe at blandt dine 7 egg du har på frys, er det minst ett som klamrer seg fast og blir en liten spire eller to når de kommer inn i magen din :)

Masse lykke til og tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...