Gå til innhold

Klarer knapt å snu meg i senga, normalt?

Anbefalte innlegg

Smertene sitter på framside og underside, og av og til i korsryggen. Å snu seg i senga er smertefullt og holder meg våken om natta, kan ikke huske sist natt jeg sov godt... Er dette bekkenløsnoing, og hvor ille? Lurt å jobbe 100% når det er slik? Klarer ikke gå lange turer med bikkja... stakkars hund:(

Fortsetter under...

bekkenløsning gir ofte knivstikkliknende smerter når man vrir på kroppen. det er også et problem når man skal snu seg i senga. jeg erfarte at det er værre å snu seg via ryggen, men at det ble bedre om jeg snudde meg fra f.eks høyre - gikk opp i knestående på alle fire i senga og la meg ned på f.eks venstre. da vil man unngå å vri så mye på kroppen. å snu seg via rygg er nærmest umulig for meg store deler av svangerskapet og etterpå.

Har akkurat de plagene som dere beskriver jeg også, stakkars samboeren min våkner nesten hver gang jeg må snu meg...strever og ynker meg. Vi har akkurat kommet hjem fra hytteferie, og der fant vi på noe genialt! Jeg lå nederst i køyeseng, så samboeren min laget ei slags "søsterhjelp" som de har på sykesengene. En plankebit festet til tau som hang ned fra den øverste køyesenga. Så jeg brukte den til å løfte meg rundt med hver gang jeg skulle snu meg...og sov myyye bedre:) Men nå har jeg kommet hjem, og vi har ikke mulighet til å lage samme anretningen her dessverre, så i natt har jeg sovet kjempedårlig igjen og hatt mye vondt...

Annonse

uff, det hørtes ikke ut som du er særlig mobil i senga.... noen ganger tror jeg ikke at jeg kommer til å klare å snu meg, men kommer da rundt etterhvert.. skal til jordmor og få akupunktur mot plagene på tirsdag, og skal høre med henne om jeg bør delvis sykmelde meg... feks jobbe annenhver dag så jeg har en dag å komme meg på?? Men utrolig vanskelig å få til dette når man er lærer.......

Kanskje like greit å sykemelde seg 100%? Jeg ble 100% sykemeldt for 3 uker siden...er 29+5 i dag. Jobber som sykepleier, så det ble for tungt dessverre. Det er utrolig kjedelig å gå hjemme, men deilig å kunne gjøre noe annet enn å ligge på sofaen hver dag etter jobb! Visste ikke en kunne få akupunktur mot plagene, så vil gjerne høre om det har noe effekt på deg! Er desperat etter å få en god natts søvn nå;)

Jeg har i alle fall blitt MYE verre de ukene jeg ikke har tatt akupunktur hod jordmor... hun har hatt ferie i hele juli, og jeg er dårlig nå, kjennes ut som om jeg har kniver eller barberblad i underlivet.. skal dit i morgen, gleder meg!!

heisann

jeg har hatt perioder hvor det har vært vanskelig å snu seg i sengen. er 28+3. er sykemeldt 20% på grunn av bekkenløsning. Bedret seg veldig etter at jeg tar det med ro og har et lavere aktivitetsnivå. Her er oppskrift på en slide som du kan lage deg/få hjelp til å lage:

Mini-slide. Kan være et nyttig hjelpemiddel ved plager med snuing i seng. Reduserer friksjonen, slik at man "glir" lettere rundt. Vurdér også pysj og laken i silke/ satin!

Slik lager du din egen slide: Bruk et glatt boblestoff. Stoffet kan godt ha litt fylde. Du trenger 1 meter stoff, ca. 1,30 m bredt. Brett tøystykket dobbelt med den glatteste siden ut, og sy sammen endestykkene. Når sømmen er sydd, har du et slags rektangulært stykke stoff, som er åpen oppe og nede – en slags tunnel. Så vrenger du stoffet slik at den glatteste siden vender inn. Legg sliden i sengen, oppå lakenet. Du skal ligge med baken din på sliden. Når du snur deg vil de glatte sidene gli mot hverandre, og gjøre snuingen lettere. Sliden kan også gjøre det lettere å komme seg inn i bilsetet. Legg sliden på bilsetet, sett deg inn med baken først, og sving deg på plass i setet. Bør fjernes fra setet når du kjører!

Selv om det kanskje er et stort steg å ta, så har hjelpemiddelsentralen lure hjelpemidler som man kan låne. Det kan være greit med en stang over sengen slik at man kan løfte seg opp i stedet for (tror det heter søsterstang el. noe liknende).

Ellers vil jeg absolutt anbefale glidelaken. Det kan du lage selv av silkeliknende stoff- Eller hva med å sove i en sexy silkepysjamas - gjør det lettere å snu seg, hvertfall!

Det er lure tips på www.lkb.no sine sider. Oslo-laget har laget veldig fine og informative sider.

Sexy silkepysjamas høres bra ut, men varmt.. :) Fikk i tips av en venninne å legge en søppelsekk under lakenet. Billig og grei måte for å skli bedre i senga... :)

Er FRYKTELIG spent på om lege og jordmor anbefaler sykmelding fra neste uke.. har ferie ut denne uka. Noe må jeg jobbe for ikke å gå på veggen her, men bør helst ha timer hvor jeg kan sitte da.. og det er jo ikke lett som lærer:) jaja, det er ikke lenge til permisjon uansett, 8 uker igjen:)

hvis man skal søke hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen må man ha et varig behov, det vil si at at tilstanden har en varighet på mer enn 2 år eller livet ut. Man får nok ikke hjelpemidler under en graviditet derifra da det er sannsynlighet for at tilstanden vil gå over etter endt svangerskap!!!

Viktig å tilpasse daget etter formen, ta forhåndsregler, tenke over kroppsholdning, planlegge aktiviteter på forhånd og ta livet med ro. Ting går ofte mye bedre da!!!!

Lykke til, satser på at smertene går over etterhvert da.

Annonse

Jordmor vil sykmelde meg 100%........:(

det er UTROLIG kjipt!! har været sykmeldt hele svangerskapet, fra uke 9 pga kvalme og nå bekkenløsning.... er det MULIG!!!! men skal ikke ødelegge kroppen min for resten av livet!

• 2 uker senere...

Viktig å ta hensyn til seg selv ja... Men skjønner frustrasjonen din. Er i uke1 6 å har snart vert sykmeldt i 2 uker pga bekkenløsnings plager, går til fysioterapi og det hjelper:-)

For å sove bedre om natta ligger jeg på e satenglaken...anbefalles!!!. Da slipper man å strev sånn når man snur deg, og får bedre søvnkvalitet. Det er jo verdt et forsøk:-)

Jeg ble sykemeldt pga kvalme m.m. i første mnd og etter det forhøyt blodsukkert, hodepine og bekkenløsning,altså jobbet ca 3-4 mnd bare 2 dager i uka imens jeg gikk gravid,Nå er jeg 100 prosent sykemeldt. Det viktigste er for meg nå barnet mitt og meg selv. Jeg måtte utsette studiene mine og legen sykemeldte meg fra jobben. Jeg tar det med ro nå med god samvittighet.Tilbake til teman Jeg var på ferie og måtte ligge på en flat hard seng om natta. Det var ubehagelig og nesten umulig å snu meg.dagen detter kjente jeg at jeg hadde ikke vondt lenger. Jeg vet ikkke hva som skjedde men siden har jeg hatt lite vondt. Det gjør vondt jo mere jeg bruker bekkenet..å gå lange turer.derfor går jeg bare påkortet nå ;ø)

Til deg som skrev at ikke man kan få hjelpe midler fra Hjelpemiddelsentralen så kan man det, men det heter korttidslageret, og det skal alle kommuner ha når det gjelder plager som ikke er varige. Henvend deg til Hjelpemiddelsentralen i kommunen og spør.

Har selv fått låne slide til seng for å lette snuing og det hjelper meg godt. Har også fått låne roho pute fordi det er vondt å sitte, og en annen type slide for å komme lettere inn og ut av bilen. Kan også få krykker hvis det blir nødvendig og evt rullestol for de med veldig store plager.

Jeg er 100% sykmeldt nå, og har akseptert det.... kvalme og bekkeløsning er kjipe greier. Heldigvis er jeg frisk og rask ellers:) bra blod-og urinprøver:) får ta det postive som man kan:)

Skal prøve søppelsekk under lakenet i natt, for å skli bedre oppå... hehe.. alt man gjør....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...