Gå til innhold

Biola - "skadelig" med for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 2 år har våknet masse om nettene nå det har vært så varm. Han skal ha drikke, men vil ikke ha vann, han skal ha "Bola". Dette utviklet seg til mange ganger om natten + at han ville ha en flaske når han skulle legge seg. Ellers har han bare drukket Biola på morgenen.

Er det mye sukker i Biola? Hva med denne bakterien, LGG? Er det bra å få i seg for mye av den?

Jeg har begynt å ta 50/50 melk og Biola, viker ikke som han merker forskjell, så da fortsetter jeg med det.

Noe som vet noe om Biola? Vet det er tatt opp her før, men jeg glemmer så fort;)

Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for tennene hans enn LGG , det er mye sukker i biola.. mine drikker 2-3 shots om dagen, men ikke om natten.. ville generelt prøvd å kutte ut melk/biola om natten for tennenes skyld..

Skrevet

Ja, dette ble vel ris til egen bak (din altså).

En på to som får melk på natten var vel ikke det smarteste, eller?

Hadde kutta tvert. Karius og Baktus de fryyyder seg med dette herremåltidet de får servert - opptil flere ganger om natten.

Jeg forbauser meg over at dere har gitt ham det i utgangspunktet, natta er til for å sove, MAX vann. Vann kan han ha i ei flaske ved senga, så tar han selv.

Biola er ikke skadelig i og for seg.

Skrevet

Er fullstendig klar over det med tennene, derfor nevnte jeg ikke det. Var ikke det jeg spurte meg til råds for i denne omgang.

Det har vært av den enkle grunn at han klikket helt da han ikke fikk Biola, han har sovet natten gjennom bestandig, men det har jo vært håpløst for alle og en vær nå i varmen.

Når du har hørt han skrike en evighet, prøvd med vann, kos, rolig prat osv uten at det har hjulpet, gjør man alt for nattesøvnen. Regner med at når det blir litt kjøligere på nettene nå faller vi tilbake til normalen. Ellers får jeg ta "helvete" da.

Skrevet

Jeg har veldig lite hull i tennene. Men mitt første hull fikk jeg i ei melketann fordi mamma lot meg drikke skummamelk på natta/kvelden etter at tennene var pusset(og ble ikke pusset etterpå)

Skrevet

Søte dere, var ikke tennene jeg spurte meg til råds for. Jeg vet smertelig godt akkurat det.

Skrevet

Men da er vel svaret indirekte at den bakterien ikke er det verste, men uvanen og tannproblemer dette kan skape?

Selv om han klikker aldri så mye, så er det du som er den voksne og som bestemmer. Han vet ikke bedre. Det gjør du.

Skrevet

Ja, da er det brare å psyke seg opp til en søvnløs natt med hyl og skrik.....men det er jo verdt det i det lange løp.

Skrevet

det er ikke bra at de små drikker biola (barn under 3 år), det ødelegger tarmsystemet deres. det var det jeg fikk beskjed om fra barnehagen (det hadde vært noen eksperter som har testa d)

hvis en absolutt vil gi det til barn under 3 år så er et lite glass daglig mer enn nok.

Skrevet

Såpass, takk for "advarselen".

Gjest fantasiløs
Skrevet

Uttennom måltider skal barn og voksne bare drikke vann, og Biola inneholder som du sier en del sukker. Absolutt ikke bra for tennene. Her er det nok en liten tass som har surret foreldrene sine litt rundt den lille lillefingeren sin.... Dette bør dere sette en stopper for. Han skal jo heller ikke ha melk om natten...

Biola, som alle andre drikker foruten vann, bør KUN drikkes til måltid. Om det er de små flaskene du sikter til, er det sikkert sunt med en slik om dagen. Her i huset gir vi ogs en del biola/youghurt til junior, men ikke hver dag.. Har lagt merke til at i de perioder han har fått litt mye har han lagt en del på seg :-)

Skrevet

Helsesøsteren vår sa at man godt kunne gi Biola til vår 1-åring.

Så tror ikke noe på at det ikke skal drikkes av barn under 3 år..

Skrevet

Jeg er stor fan av biola selv men undersøkte direkte med Tine etter å ha lest at mattilsynet frarådet bruk av biola daglig til barn under 3 år. Fikk bare et vagt svar at de ikke måtte ha noen advarsler siden biola ikke var markedsført direkte til barn a la litago. Så her får han kun smake biola innimellom og bruker heller vanlig yoghurt hvis han skal ha. Ville nok gitt ham det hvis han var dårlig i magen i en periode f.eks. Det var denne bakterien LGG de var skeptisk til og de mente at barns tarmer først var klare for daglig biola etter 3 år. Ellers er det vel til voksne kun anbefalt at man spiser 1 yoghurt/1 glass med biola per dag, er vel ikke bra med for mye bakterier, uansett hvor snille per dag.

Og skal ikke kommentere det med tannhygiene for det har du jo tydeligvis fått med deg ,-)

Gjest fantasiløs
Skrevet

Her er det viktig at du viser hvem som bestemmer. Dette er et helt klart eksempel på at grensesetting mangler. Det er DERE foreldre som bestemmer, og dere skulle aldri latt ham få biola på natten i utgagnspunktet. Nå, i fra i kveld av, må dere ta det 'helvete' som kommer og aldri gi ham Biola på natten mer.

Her er et tips. Om han er 2 år forstår han mye. Les Karius og Baktus boken for ham, og forklar at tennene blir ødelagte av å drikke Biola om natten. Snakk rolig og fint og hyggelig om dette på dagtid i dag, slik at han er forberedt på hva som kommer til å skje i kveld. Spør ham hva han selv synes han skal drikke om natten så han ikke får ødelagt tennene sine. Skal se han selv svarer 'vann'. Da inngår dere en avtale om at i fra nå av blir det bare vann på natten. Finn frem en flaske han er glad i. Sett kanskje et fint klistremerke på eller noe sånt, så han blir ekstra glad i den, og la ham ha den ved siden av sengen. Lag et lite rituale av å fylle den på og sette den ved sengen til kvelden, og skal se han blir så opptatt av flasken i seg selv at det er helt greit å drikke vann...

for eksempel...

Poenget med forslaget er at dette ikke behøver å bli noe 'helvete'. Er dere litt pedagogiske og planlegger litt vil dette gå helt smertefritt for alle parter.

Husk, at her er dere dere som foreldre som har sviktet og ikke vært klare nok i grensesettingen, jeg synes det er unødvendig at barnet skal 'straffes' for dette med enorm skuffelse i kveld. Er jo ikke barnet skyld at dere har føyd etter....

Så, altså, ikke lag dette til et mareritt for barnet, men bruk litt tid nå på å tenke ut en plan for hvordan dette skal gå smertefritt. Det er utrolig hva man kan 'lure' små barn til, vet du..... :-) Avledning er det største og mest velsignede ord innen barneoppdragelse.... :-)

Lykke til!

Gjest fantasiløs
Skrevet

Her er det viktig at du viser hvem som bestemmer. Dette er et helt klart eksempel på at grensesetting mangler. Det er DERE foreldre som bestemmer, og dere skulle aldri latt ham få biola på natten i utgagnspunktet. Nå, i fra i kveld av, må dere ta det 'helvete' som kommer og aldri gi ham Biola på natten mer.

Her er et tips. Om han er 2 år forstår han mye. Les Karius og Baktus boken for ham, og forklar at tennene blir ødelagte av å drikke Biola om natten. Snakk rolig og fint og hyggelig om dette på dagtid i dag, slik at han er forberedt på hva som kommer til å skje i kveld. Spør ham hva han selv synes han skal drikke om natten så han ikke får ødelagt tennene sine. Skal se han selv svarer 'vann'. Da inngår dere en avtale om at i fra nå av blir det bare vann på natten. Finn frem en flaske han er glad i. Sett kanskje et fint klistremerke på eller noe sånt, så han blir ekstra glad i den, og la ham ha den ved siden av sengen. Lag et lite rituale av å fylle den på og sette den ved sengen til kvelden, og skal se han blir så opptatt av flasken i seg selv at det er helt greit å drikke vann...

for eksempel...

Poenget med forslaget er at dette ikke behøver å bli noe 'helvete'. Er dere litt pedagogiske og planlegger litt vil dette gå helt smertefritt for alle parter.

Husk, at her er dere dere som foreldre som har sviktet og ikke vært klare nok i grensesettingen, jeg synes det er unødvendig at barnet skal 'straffes' for dette med enorm skuffelse i kveld. Er jo ikke barnet skyld at dere har føyd etter....

Så, altså, ikke lag dette til et mareritt for barnet, men bruk litt tid nå på å tenke ut en plan for hvordan dette skal gå smertefritt. Det er utrolig hva man kan 'lure' små barn til, vet du..... :-) Avledning er det største og mest velsignede ord innen barneoppdragelse.... :-)

Lykke til!

Skrevet

Dette fant jeg nå på Tine`s hjemmesider.

Ja, Biola er helt trygt for små barn og kan gjerne inngå som en del av et sunt og variert kosthold fra 1 års alder. Barn opplever ofte problemer med mage og fordøyelsen, og spesielt barn som går i barnehage kan være utsatt for hyppige infeksjoner. Ut ifra et ”føre var prinsipp” anbefaler myndighetene at barn mellom 1 og 3 år ikke inntar mer enn én porsjon mat eller drikke med probiotiske bakterier per dag.

Barn under ett år anbefales å unngå vanlig melk eller yoghurt i kostholdet (med unntak av smaksprøver og i matlaging fra 10 måneders alder), men heller bruke mormelk eller morsmelkerstatning. Dette rådet gis for å sikre at barna får tilstrekkelig med jern i kosten da melk har et lavt innhold av jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...